När jag koppla in min RG10 så var det inga färdiga kontakter. kabeln fick man köpa själv (vanlig 4 trådig telefonkabel)

Kollar man i bruksanvisningen för RG10 så ser det än i dag ut som man får koppla in den själv.
 
Majgårdarna
CarMan skrev:
För att ha termostatreglerning så krävs oftast att man gör varmare vatten än vad som behövs, vilket kan vara dyrare i många system (vet inte vlket system man har här)
Jag har inga termostater..
En anekdot. Fars pump stod på 22 grader inomhustemp och hans termostater var alla nerdragna. Jag minskade till 18 grader i värmepumpen och öppnade alla termostater.
Måste ju bli mycket bättre!
 
CarMan skrev:
När jag koppla in min RG10 så var det inga färdiga kontakter. kabeln fick man köpa själv (vanlig 4 trådig telefonkabel)

Kollar man i bruksanvisningen för RG10 så ser det än i dag ut som man får koppla in den själv.
Det är en RE-10, RG-10 är en mycket simplare konstruktion.
 
Hallo!

Snälla. Tänk på att hjälpa admin istället för att verka kloka!
 
Det finns alltid en viss tröghet/eftersläpning i värmesystemet från det att värmen i pannan ökas/minskas tills det faktiskt påverkat temperaturen i huset. Utegivaren ger möjlighet för systemet att reagera i tid för att få rätt inställd temperatur inomhus. Att bara ha innegivare är ungefär som att köra bil och börja vrida ratten när en del av kurvan redan passerats... -Det blir en vinglig framfart som att köra bil med glapp i styrväxeln och titta på vägen genom sidorutorna istället för se vad som kommer genom framrutan...

Placeringen av utegivaren är väldigt avgörande och kräver mycket eftertanke om lokala förhållanden vid huset.
 
Och att köra utan innegivare som att köra bil genom en kikare...
 
Nja, inne givare går bra att klara sig utan i de flästa hus. Men om huset påverkas stort av vind eller soljljus så kan den defenetivt vara bra att ha !

Jag har inne givare o den andvänds flitigt i fabruari & mars, för övrigt gör den endast justeringar om jag får lust att tända en brasa.
 
mycke_nu skrev:
Det är en RE-10, RG-10 är en mycket simplare konstruktion.
Viste inte att det fans nått som heter RE-10
Hitta det inte heller som tillbehör på nibes hemsida? Vad kan den för nått?
 
Hitta nu när jag goggla istället.
Den flyttar alltså ut hela värmepumpens display & reglagen + att den är innegivare.

Du har ju garanti på grejorna, det är väll bara låta nån komma över o lösa problemet?
 
kamilenski skrev:
Hallo!

Snälla. Tänk på att hjälpa admin istället för att verka kloka!
Jag förstår tyver inte vad som är fel i diskutionen ovan?
 
CarMan skrev:
Jag förstår tyver inte vad som är fel i diskutionen ovan?
Inte fel.

Men det hade varit underbart om t.ex. du hade gett klara tips vad som bör göras för att Marlene ska ha det varmt och skönt i villan. Inte teori.
 
kamilenski skrev:
Inte fel.

Men det hade varit underbart om t.ex. du hade gett klara tips vad som bör göras för att Marlene ska ha det varmt och skönt i villan. Inte teori.
OK, ett litet missförstånd. Admin för mig är den som rårom forumet.
Den som startat tråden är trådskaparen TS
 
TS har fåt många bra tips, men har inte dementerat eller bekräftat om tipsen kollats upp. (jag tror inte hon är like het på gröten o läser forumet lika ofta som många andra.
JAg tror som jag skrev tidigare att det rörsig om ett fel injusterat system
 
Ok. Förlåt. TS. Men Marlene är Admin här med.

Ni menar att injustering bör räcka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.