12 089 läst ·
82 svar
12k läst
82 svar
Varför sitter värmegivaren utomhus?
Jag har inga termostater..CarMan skrev:
En anekdot. Fars pump stod på 22 grader inomhustemp och hans termostater var alla nerdragna. Jag minskade till 18 grader i värmepumpen och öppnade alla termostater.
Måste ju bli mycket bättre!
Det finns alltid en viss tröghet/eftersläpning i värmesystemet från det att värmen i pannan ökas/minskas tills det faktiskt påverkat temperaturen i huset. Utegivaren ger möjlighet för systemet att reagera i tid för att få rätt inställd temperatur inomhus. Att bara ha innegivare är ungefär som att köra bil och börja vrida ratten när en del av kurvan redan passerats... -Det blir en vinglig framfart som att köra bil med glapp i styrväxeln och titta på vägen genom sidorutorna istället för se vad som kommer genom framrutan...
Placeringen av utegivaren är väldigt avgörande och kräver mycket eftertanke om lokala förhållanden vid huset.
Placeringen av utegivaren är väldigt avgörande och kräver mycket eftertanke om lokala förhållanden vid huset.
Nja, inne givare går bra att klara sig utan i de flästa hus. Men om huset påverkas stort av vind eller soljljus så kan den defenetivt vara bra att ha !
Jag har inne givare o den andvänds flitigt i fabruari & mars, för övrigt gör den endast justeringar om jag får lust att tända en brasa.
Jag har inne givare o den andvänds flitigt i fabruari & mars, för övrigt gör den endast justeringar om jag får lust att tända en brasa.
TS har fåt många bra tips, men har inte dementerat eller bekräftat om tipsen kollats upp. (jag tror inte hon är like het på gröten o läser forumet lika ofta som många andra.
JAg tror som jag skrev tidigare att det rörsig om ett fel injusterat system
JAg tror som jag skrev tidigare att det rörsig om ett fel injusterat system
