7 059 läst ·
52 svar
7k läst
52 svar
Varför så märkvärdigt med nätverkskabel?
Jag ser ingen anledning till oro, men om telekabeln är "4-skruvad" så gäller det att ta rätt ledare till paren, annars blir det ruskiga överhörningar. Det är ledarna diagonalt emot varandra som är ett par.kamilenski skrev:
/Hasse
Om du menar så som har vit, blå, turkos och violett ledare (och som kallades 1S för 20 år sen när jag jobbade på Televerket) så är den fyrskruvad. Den syns om man skalar av den 15-20 cm (skruvningen är inte alls lika tät som de tvinnade paren i partvinnade kablar). Jag har för mig att den skruvas 1 varv på en meter eller nåt sånt.
Gamla telefonledningar som är blanktråd på porslinsisolatorer (finns väl knappt längre) är också fyrskruvad. De vrids ett kvarts varv mellan varje stolpe.
Gamla telefonledningar som är blanktråd på porslinsisolatorer (finns väl knappt längre) är också fyrskruvad. De vrids ett kvarts varv mellan varje stolpe.
Nåja, en hel del signalbehnalding sker det allt. Jag minns när de första PHY:na för 1G ethernet kom. De drog 5W och var (enligt tillverkarna) ett under av digital signalbehandling. Vid uppstart av länk "testar" man kanalens prestanda och kalibrerar mottagare och sändare (det finns en master och en slave i gig ethernet, osynligt för användaren). Eftersom man skickar och tar emot på samma sladdar, så blir det lite joxigt. Men signalbehandling är inte min grej, så jag har säkert glömt fel.hempularen skrev:Ang. att ADSL går genom 2 halvdåliga telefontrådar. Det sitter ju ett modem mellan din telefontråd och ditt nätverk. Ett modem är inte bara en kopplingsbox, det sitter avancerad signalbehandling som dels kompenserar för olika svageheter i transmissionen, dels rättar enstaka bitfel som uppstår. På nätverkssidan sker i princip ingen signalbehandling överhuvudtaget, så om din data blir störd genom kabeln så rättas den inte till vid mottagningen som i ett modem
Så det är som vanligt, en kabel är ingen kabel, det är bara en rekommendation för ungefär hur de elektromagnetiska vågorna skall röra sig, och så får man trolla med knäna i andra änden.
(För 10G blir det värre, "The 802.3an standard defines the wire-level modulation for 10GBASE-T as a Tomlinson-Harashima precoded (THP) version of pulse-amplitude modulation with 16 discrete levels (PAM-16), encoded in a two-dimensional checkerboard pattern known as DSQ128. Several proposals were considered for wire-level modulation, including PAM with 12 discrete levels (PAM-12), 10 levels (PAM-10), or 8 levels (PAM-8), both with and without Tomlinson-Harashima Precoding (THP)."
Redigerat:
Klicka här för att svara