Kan inte komma på hur man någonsin skulle behöva 1 gb/s i hastighet. Jag har nu på mitt mobila 1.6 mb/s (bra dag, annars 0.9) Jag skulle bli klara mig gott och väl på en 10 mb/s. Men vad använder ni 1000 mb/s till eller ska göra?
 
Lite skrev:
Kan inte komma på hur man någonsin skulle behöva 1 gb/s i hastighet. Jag har nu på mitt mobila 1.6 mb/s (bra dag, annars 0.9) Jag skulle bli klara mig gott och väl på en 10 mb/s. Men vad använder ni 1000 mb/s till eller ska göra?
För tio år sedan nöjde du dig med en bråkdel antar jag...
 
Fluxor skrev:
För tio år sedan nöjde du dig med en bråkdel antar jag...
Touché. Men å andra sidan så investerade jag inte pengar för 10 år sedan som jag skulle kunna nyttja idag. Som säkerligen hade varit omodernt idag då det skulle varit 10 år gammla saker
 
Lite skrev:
Kan inte komma på hur man någonsin skulle behöva 1 gb/s i hastighet. Jag har nu på mitt mobila 1.6 mb/s (bra dag, annars 0.9) Jag skulle bli klara mig gott och väl på en 10 mb/s. Men vad använder ni 1000 mb/s till eller ska göra?
Ja om du menar lokalt (alltså inom huset) så använder jag 1Gps idag. Jag använder det för att snabbt kunna flytta stora datamängder (ISO-images/forskningsdata m.m.) mellan olika datorer/servrar.

Om du menar 1Gps externt så skulle jag ha ännu större nytta av det. Då skulle jag inte behöva "släpa" på datamängder mellan hemmet och jobbet, utan kunde ha allt samlat. Jag har idag ca 30Mbps mellan jobb/hem och det är ganska begränsande (50Mbps nominellt). Det krävs då planering för att flytta data för behandling/analys. Notera att jag köper symmetrisk bandbredd, jag är lika intresserad av bandbredden till hemmet som från hemmet.
 
Jag kopierade 17TB här om veckan, detta tog ungefär 2 dagar, utan GbE ville det tagit bortimot 20. Visserligen inte så vanligt att man flyttar så stora mängder data men det är mycket fint att ha möjligheten när det först gäller. Också till vanlig användning, f.ex. BluRay streaming behöver du endel tillgänglig bandbredd för att det ska gå bra, en normal BD ligger väl på ~25Mbps vilket betyder att även på ett 100Mbps nät börjar du slita om du streamar mer än ett par om gången (vardagsrum, sovrum, barnrum f.ex.).

Pratar du om externa förbindelser [internet] så klarar sig nog de flesta med väldigt lite bandbredd, men som framtiden ser ut med digital delivery av musik/video/spel så kommer behovet där också höjas. Speciellt om man vill ha möjligheten att se på HD film samtidigt som ungarna ska spela online f.ex.

Bigger is always better ;D
 
Precis som många andra så har vi alla ungarnas filmer (förutom våra egna filmer, foton, etc) på en server. När alla 3 ungarna tittar på var sin film i full HD så behövs definitivt bra med bandbredd. Jag trodde inte det skulle bli så populärt, men nu har vi 3 PS3 och 4 Xtreme sidewinder. Inte för att de går alla samtidigt, men oftare än jag trodde. Dessutom jobbar jag en hel del hemma och lagrar då rätt mycket data på en server, så det är alltid välkommet med bandbredd. Sedan kanske inte 1Gbps behövs överallt, men merkostnaden är rätt liten.

När det gäller externt så hade jag gärna haft betydligt bättre förbindelse. Då hade man kunnat skippa allt vad lokal lagring heter och bara använt externa datacenter som är betydligt bättre på skötsel och bakup än undertecknad. Idag gör jag bakup av alla foton, dokument, och projekt till Amazon S3. Dock inte video filer, eftersom det tar en hisklig tid att föra över ... och blir rätt dyrt iofs också. Att kunna bara ha allt material "ute på nätet" hade varit kanon. Dessutom då naturligtvis kunna använda musik, video, etc strömmande realtid eller semit realtid (helt ok).

Ingen ifrågasätter att en bil har en topphastighet på 200-240 km/h ... trots att du aldrig, under normala omständigheter, kommer utnyttja mer än drygt hälften.
 
Jag kopierade 17TB här om veckan, detta tog ungefär 2 dagar, utan GbE ville det tagit bortimot 20.
Största problemet där brukar snarare vara att diskarna inte hänger med, och att de blir väldigt varma av att jobba fullt ut så länge. Jag ser ganska lite skillnad på Gbit och 100 Mbit på enstaka kopieringar (nu använder jag mest 5400-varvare av värmeskäl och driftsäkerhetsskäl i mina servers), största fördelen är att man man inte proppar igen hela nätet när man kör många stora kopieringar.

Ingen ifrågasätter att en bil har en topphastighet på 200-240 km/h ... trots att du aldrig, under normala omständigheter, kommer utnyttja mer än drygt hälften.
Definiera "normala omständigheter"... :)
 
På jobbet har vi cat 7.. :)
 
Troberg skrev:
Största problemet där brukar snarare vara att diskarna inte hänger med, och att de blir väldigt varma av att jobba fullt ut så länge. Jag ser ganska lite skillnad på Gbit och 100 Mbit på enstaka kopieringar (nu använder jag mest 5400-varvare av värmeskäl och driftsäkerhetsskäl i mina servers), största fördelen är att man man inte proppar igen hela nätet när man kör många stora kopieringar.
Jamen jag kör väl RAID :) Har också mest 5400 varvare numera (byter diskar varje år oavsett om de fortfarande lever eller inte) men inga problem att maxa ut GbE nätet. På 10GbE linken kan jag nog dra igång 3-4 samtidiga kopieringar (från olika arrays) innan nätet är flaskhalsen dock.

Nutidens 5400 diskar är väl också snabba nog att maxa 1Gb? Kollade precis en av mina äldre och fick 94MBps genomsnittshastighet vilket redan det är ungefär 70% av en GbE link.

Men det är klart, det beror också mycket på vilken platform man kör - WHS f.ex. är notoriskt trögt out of the box.
 
mats_o: Uttag är inte svårare att få tag på än att ta reda på E-nummer och lägga in en beställning hos sin lokala elinstallatör.
E-nummer kan man finna från tillverkarna (t ex Eljo) eller med ett gäst-login på grossisternas hemsidor (t ex Storel, Solar, Ahlsell, NEA), eller så frågar man här på forumet.

Exempelvis
E 51 025 96 Uttagskit Eljo Trend
E 51 479 17 Modularjack Lexcom DPM Kat 6
 
qvirre skrev:
Det finns att köpa på bland annat kjell.com
Nämen så trevligt att de har tagit in dem äntligen :)
 
Kan nån vänlig person förklara vad skilljer uttagen
CAT5e från CAT6 fysiskt sätt?
 
kamilenski skrev:
...fysiskt sätt?
Lexcoms uttag har olika färg. ;) Nädå, det finns större skillnader som gör att en Kat6-test blir underkänd med ett Kat5e-uttag vilket tyder på att det faktiskt finns skillnader.
 
Apprentice skrev:
mats_o: Uttag är inte svårare att få tag på än att ta reda på E-nummer och lägga in en beställning hos sin lokala elinstallatör.
E-nummer kan man finna från tillverkarna (t ex Eljo) eller med ett gäst-login på grossisternas hemsidor (t ex Storel, Solar, Ahlsell, NEA), eller så frågar man här på forumet.

Exempelvis
E 51 025 96 Uttagskit Eljo Trend
E 51 479 17 Modularjack Lexcom DPM Kat 6
Att beställa dem så har gått i alla tider men att få tag i dem direkt i en butik har itne varit enkelt tidigare.
Skillnaden är att man slipper för det mesta orimliga påslag när de finns i butik.
Som exempel fick en god vän ett pris som låg på 150% av nettoprislistan av sin elfirma.
 
Streama 4 blueray filmer på samma gång, 3 ps3 maskiner, internetspel, m.m då förstår jag erat behov. Ja framtiden får visa vart det bär men inte ska min familj behöva ha 4 filmer igång på samma gång förhoppningsvis. men streamad tv, internet, någon nedladdning så krävs det väl så småningom 100 mbit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.