kamilenski skrev:
Kan nån vänlig person förklara vad skilljer uttagen
CAT5e från CAT6 fysiskt sätt?
Tja, fysiskt skiljer det sig väl inte så mycket, men elektriskt så är cat6 (hör och häpna... :) ) hårdare specad vad gäller (främst) NEXT, alltså överhörning i näränden. Ett cat5e uttag får koppla över flera decibel mer (kommer inte ihåg exakt) till intilliggande par än vad ett cat6 uttag får. Cat5e uttag brukar inte vara bättre än de behöver vara, så jag tror inte att de i allmänhet klarar av att uppfylla cat6-kraven.
 
Ok.

Ska be någon översätta vad det betyder :(

Idag försökte jag dra i en 16 mm flexslang en koax (till TV) och CAT5e. Det gick inte...
Fick dra in koaxen med en CAT5. Med silicon spray gick det precis...
Nytt försök imorgon. Om vi ska vara 2 ? Det kanske går? Vet inte ens själv varför jag vill få in CAT5e. Ska bara köra med 8 Mbit/s.

Så säg mig. Vad blir fördelen med CAT5e?

Nu har jag hittat det! Wikipedia.
Överhörning menar att ett telefoniuppkoppling störs av att det kommer in en oönskad signal som alstrats (”läckt”) från en närliggande ledare, till exempel från en annan telefonlinje, eller en annan ledare i ett kretskort.
Detta kan orsaka problem då den signal som kommer kanske inte tolkas rätt med felfunktion som följd. Ett exempel på överhörning som de flesta har erfarenhet av, är när man kan höra andra samtal vid telefonering. När två trådar i en telefonledning ligger nära varandra så uppstår ett magnetfält kring varje tråd. När en signal passerar i den ena tråden kan den störa signalen i den andra tråden. För att motverka detta tvinnar man trådarna i par. På så sätt får man magnetfält som tar ut varandra.
Koppar är en bra ledare och alltså känslig för elektromagnetiska störningar. När två ledare ligger nära varandra uppstår ett magnetfält kring varje tråd som utstrålar elektromagnetisk energi. Det finns två olika sorters överhörning. Den som uppkommer på mottagarsidan kallas framåtöverföring eller FEXT (Far End Crosstalk) Överhörning på sändarsidan kallas bakåtöverhörning eller NEXT (Near end Cross Talk). Den uppkommer när signaler överförs i motsatt riktning. NEXT är mer kännbar än FEXT då den inkommande signalen är försvagad av överföringen genom kabeln. FEXT har också mindre amplitud och varaktighet än NEXT. Överhörning mäts i decibel (db) som skillnaden mellan signalstyrkan i det sändande paret och det störda paret. Överhörning varierar med frekvensen, därför måste man mäta den vid alla olika frekvenser som nätet ska klara av. Alla paren testas mot varandra från lägsta till högsta frekvens. På så sätt kommer de sämsta paren att testas mot varandra och man får fram något som kallas Worst Case-värde. Det värdet måste klara minimikravet på nätet.
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Ok.

Ska be någon översätta vad det betyder :(

Idag försökte jag dra i en 16 mm flexslang en koax (till TV) och CAT5e. Det gick inte...
Fick dra in koaxen med en CAT5. Med silicon spray gick det precis...
Nytt försök imorgon. Om vi ska vara 2 ? Det kanske går? Vet inte ens själv varför jag vill få in CAT5e. Ska bara köra med 8 Mbit/s.

Så säg mig. Vad blir fördelen med CAT5e?
Hej, ja, jag pratade om de olika överhörningarna tidigare i tråden, så jag nämnde de inte igen.

Är du säker på att du verkligen har en "äkta" cat5? De har inte gått att köpa på ganska många år (allt som görs är cat5e). Med cat5e så kan du som sagt köra gigabit ethernet med "äkta" cat5 så går inte det (antagligen, det kan gå beroende på kabel, i alla fall över kortare sträckor ).

Och ja det brukar gå lättare om man är en som matar och en som drar. Notera dock att man egentligen inte får dra hårdare än motsvarande 10-15kg (beroende på kabeln). Men det brukar det gå bra att ta i lite till.
 
Har CAT5e i handen. Ser tydlig skärmen och den lilla tunna tråden.
Den andra är bara tvinnat utan skärm. Då måste det vara CAT5?
 
Det finns både skärmad och oskärmad CAT5 och CAT5e.
 
Kat 5e UTP (oskärmad) duger gott till exempelvis Telia bredbandsteve, så du behöver inte vara ledsen.
 
För att det står mycket på den dock inget CAT xx
 
  • IMAG0114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kamilenski skrev:
Idag försökte jag dra i en 16 mm flexslang en koax (till TV) och CAT5e. Det gick inte...
Fick dra in koaxen med en CAT5. Med silicon spray gick det precis...
Nytt försök imorgon. Om vi ska vara 2 ?
Använd klenare coax, finns från 3.6mm diameter hos Kjell.
Om det gäller dvb-t montera mastförstärkare för att kompensera kabelns dämpning.
 
mrfrenzy skrev:
Använd klenare coax, finns från 3.6mm diameter hos Kjell.
Om det gäller dvb-t montera mastförstärkare för att kompensera kabelns dämpning.
Och det skriver du först nu? Med 90m kvar av koaxen kan jag hänga mig i den.Eller använda som tvättlina?

Det gäller Dvb-c. En speciell leverantör i Sjöbo.
 
kamilenski skrev:
För att det står mycket på den dock inget CAT xx
Vad står det då? (Säker på att det inte står ett cat någonstans?) Den ser inte uppenbart felaktig ut på bilden, det kan mycket väl vara Cat5e

Och bara för att förtydliga, skillnaden mellan skärmad och oskärmad är som tidigare sagt UTP (*Un*sheilded Twisted Pair) och STP (*Shielded* Twisted Pair). Cat5e kontra Cat5 har med de elektriska egenskaperna att göra; man kan generellt inte *se* skillnad på dem (annat än på märkningen då, dock så står det ibland Cat 5 på en del Cat 5e).
 
kamilenski skrev:
För att det står mycket på den dock inget CAT xx
Det är CAT5e UTP.
 
C
Man har med lyckat resultat skickat 100 000 megabit per sekund, alltså 100 gigabit eller 0,1 terabit per sekund genom nätverkskabel typ Cat.7. Jag vill se dig skicka det genom dina två teletrådar.

Sen att hemanvändaren inte behöver såna hastigheter, det är en helt annan femma. Jag skulle nog dock våga säga att man idag "behöver" 1000 megabit/1 gigabit för att det ska flyta bra med filöverföringar, NAS - mediaspelare osv, inom nätverket. Cat.5e eller Cat.6 alltså.
 
kamilenski skrev:
Det är CAT5e UTP.
Jag har ingen åsikt om kabelns elektriska egenskaper, men måste det inte vara "rätt" färger på ledarna för att den ska få kallas CAT5e ? Kabeln på din bild har konstiga färger på ledarna.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Jag har ingen åsikt om kabelns elektriska egenskaper, men måste det inte vara "rätt" färger på ledarna för att den ska få kallas CAT5e ? Kabeln på din bild har konstiga färger på ledarna.

/Hasse

Jag har för lite kunskaper för att avgöra. Enligt dom som levererade kablarna är det just CAT5e UTP.
 
b_hasse skrev:
Jag har ingen åsikt om kabelns elektriska egenskaper, men måste det inte vara "rätt" färger på ledarna för att den ska få kallas CAT5e ? Kabeln på din bild har konstiga färger på ledarna.

/Hasse
Det är rätt färger..
Blå
Orange
grön
brun
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.