7 059 läst ·
52 svar
7k läst
52 svar
Varför så märkvärdigt med nätverkskabel?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 174 inlägg
Tja, fysiskt skiljer det sig väl inte så mycket, men elektriskt så är cat6 (hör och häpna...kamilenski skrev:
Ok.
Ska be någon översätta vad det betyder
Idag försökte jag dra i en 16 mm flexslang en koax (till TV) och CAT5e. Det gick inte...
Fick dra in koaxen med en CAT5. Med silicon spray gick det precis...
Nytt försök imorgon. Om vi ska vara 2 ? Det kanske går? Vet inte ens själv varför jag vill få in CAT5e. Ska bara köra med 8 Mbit/s.
Så säg mig. Vad blir fördelen med CAT5e?
Nu har jag hittat det! Wikipedia.
Överhörning menar att ett telefoniuppkoppling störs av att det kommer in en oönskad signal som alstrats (”läckt”
från en närliggande ledare, till exempel från en annan telefonlinje, eller en annan ledare i ett kretskort.
Detta kan orsaka problem då den signal som kommer kanske inte tolkas rätt med felfunktion som följd. Ett exempel på överhörning som de flesta har erfarenhet av, är när man kan höra andra samtal vid telefonering. När två trådar i en telefonledning ligger nära varandra så uppstår ett magnetfält kring varje tråd. När en signal passerar i den ena tråden kan den störa signalen i den andra tråden. För att motverka detta tvinnar man trådarna i par. På så sätt får man magnetfält som tar ut varandra.
Koppar är en bra ledare och alltså känslig för elektromagnetiska störningar. När två ledare ligger nära varandra uppstår ett magnetfält kring varje tråd som utstrålar elektromagnetisk energi. Det finns två olika sorters överhörning. Den som uppkommer på mottagarsidan kallas framåtöverföring eller FEXT (Far End Crosstalk) Överhörning på sändarsidan kallas bakåtöverhörning eller NEXT (Near end Cross Talk). Den uppkommer när signaler överförs i motsatt riktning. NEXT är mer kännbar än FEXT då den inkommande signalen är försvagad av överföringen genom kabeln. FEXT har också mindre amplitud och varaktighet än NEXT. Överhörning mäts i decibel (db) som skillnaden mellan signalstyrkan i det sändande paret och det störda paret. Överhörning varierar med frekvensen, därför måste man mäta den vid alla olika frekvenser som nätet ska klara av. Alla paren testas mot varandra från lägsta till högsta frekvens. På så sätt kommer de sämsta paren att testas mot varandra och man får fram något som kallas Worst Case-värde. Det värdet måste klara minimikravet på nätet.
Ska be någon översätta vad det betyder
Idag försökte jag dra i en 16 mm flexslang en koax (till TV) och CAT5e. Det gick inte...
Fick dra in koaxen med en CAT5. Med silicon spray gick det precis...
Nytt försök imorgon. Om vi ska vara 2 ? Det kanske går? Vet inte ens själv varför jag vill få in CAT5e. Ska bara köra med 8 Mbit/s.
Så säg mig. Vad blir fördelen med CAT5e?
Nu har jag hittat det! Wikipedia.
Överhörning menar att ett telefoniuppkoppling störs av att det kommer in en oönskad signal som alstrats (”läckt”
Detta kan orsaka problem då den signal som kommer kanske inte tolkas rätt med felfunktion som följd. Ett exempel på överhörning som de flesta har erfarenhet av, är när man kan höra andra samtal vid telefonering. När två trådar i en telefonledning ligger nära varandra så uppstår ett magnetfält kring varje tråd. När en signal passerar i den ena tråden kan den störa signalen i den andra tråden. För att motverka detta tvinnar man trådarna i par. På så sätt får man magnetfält som tar ut varandra.
Koppar är en bra ledare och alltså känslig för elektromagnetiska störningar. När två ledare ligger nära varandra uppstår ett magnetfält kring varje tråd som utstrålar elektromagnetisk energi. Det finns två olika sorters överhörning. Den som uppkommer på mottagarsidan kallas framåtöverföring eller FEXT (Far End Crosstalk) Överhörning på sändarsidan kallas bakåtöverhörning eller NEXT (Near end Cross Talk). Den uppkommer när signaler överförs i motsatt riktning. NEXT är mer kännbar än FEXT då den inkommande signalen är försvagad av överföringen genom kabeln. FEXT har också mindre amplitud och varaktighet än NEXT. Överhörning mäts i decibel (db) som skillnaden mellan signalstyrkan i det sändande paret och det störda paret. Överhörning varierar med frekvensen, därför måste man mäta den vid alla olika frekvenser som nätet ska klara av. Alla paren testas mot varandra från lägsta till högsta frekvens. På så sätt kommer de sämsta paren att testas mot varandra och man får fram något som kallas Worst Case-värde. Det värdet måste klara minimikravet på nätet.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 174 inlägg
Hej, ja, jag pratade om de olika överhörningarna tidigare i tråden, så jag nämnde de inte igen.kamilenski skrev:Ok.
Ska be någon översätta vad det betyder
Idag försökte jag dra i en 16 mm flexslang en koax (till TV) och CAT5e. Det gick inte...
Fick dra in koaxen med en CAT5. Med silicon spray gick det precis...
Nytt försök imorgon. Om vi ska vara 2 ? Det kanske går? Vet inte ens själv varför jag vill få in CAT5e. Ska bara köra med 8 Mbit/s.
Så säg mig. Vad blir fördelen med CAT5e?
Är du säker på att du verkligen har en "äkta" cat5? De har inte gått att köpa på ganska många år (allt som görs är cat5e). Med cat5e så kan du som sagt köra gigabit ethernet med "äkta" cat5 så går inte det (antagligen, det kan gå beroende på kabel, i alla fall över kortare sträckor ).
Och ja det brukar gå lättare om man är en som matar och en som drar. Notera dock att man egentligen inte får dra hårdare än motsvarande 10-15kg (beroende på kabeln). Men det brukar det gå bra att ta i lite till.
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Det finns både skärmad och oskärmad CAT5 och CAT5e.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Kat 5e UTP (oskärmad) duger gott till exempelvis Telia bredbandsteve, så du behöver inte vara ledsen.
Använd klenare coax, finns från 3.6mm diameter hos Kjell.kamilenski skrev:
Om det gäller dvb-t montera mastförstärkare för att kompensera kabelns dämpning.
Och det skriver du först nu? Med 90m kvar av koaxen kan jag hänga mig i den.Eller använda som tvättlina?mrfrenzy skrev:
Det gäller Dvb-c. En speciell leverantör i Sjöbo.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 174 inlägg
Vad står det då? (Säker på att det inte står ett cat någonstans?) Den ser inte uppenbart felaktig ut på bilden, det kan mycket väl vara Cat5ekamilenski skrev:
Och bara för att förtydliga, skillnaden mellan skärmad och oskärmad är som tidigare sagt UTP (*Un*sheilded Twisted Pair) och STP (*Shielded* Twisted Pair). Cat5e kontra Cat5 har med de elektriska egenskaperna att göra; man kan generellt inte *se* skillnad på dem (annat än på märkningen då, dock så står det ibland Cat 5 på en del Cat 5e).
Man har med lyckat resultat skickat 100 000 megabit per sekund, alltså 100 gigabit eller 0,1 terabit per sekund genom nätverkskabel typ Cat.7. Jag vill se dig skicka det genom dina två teletrådar.
Sen att hemanvändaren inte behöver såna hastigheter, det är en helt annan femma. Jag skulle nog dock våga säga att man idag "behöver" 1000 megabit/1 gigabit för att det ska flyta bra med filöverföringar, NAS - mediaspelare osv, inom nätverket. Cat.5e eller Cat.6 alltså.
Sen att hemanvändaren inte behöver såna hastigheter, det är en helt annan femma. Jag skulle nog dock våga säga att man idag "behöver" 1000 megabit/1 gigabit för att det ska flyta bra med filöverföringar, NAS - mediaspelare osv, inom nätverket. Cat.5e eller Cat.6 alltså.
b_hasse skrev:
Jag har för lite kunskaper för att avgöra. Enligt dom som levererade kablarna är det just CAT5e UTP.
