15 067 läst ·
91 svar
15k läst
91 svar
Varför så dyra maskiner i Sverige?
För att inte gå från huvudfrågan i tråden så kolla denna tråden. http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/206271-dewalt-dcn690m2-spikpistol.htmlparkway skrev:
ok dagens "smartaste" kommentar.....
phl
Gudfader
Medlem: aug 2006
Skåne
5 553 inlägg
Gillad 126 gånger
phl
Gudfader
Medlem: aug 2006Skåne
5 553 inlägg
Gillad 126 gånger
För att vi bor i ett pissland.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Nej, Sverige är et bra land där saker fungerar och du sällan blir lurad. Lurad i betydelsen att kostar en grön Bosch skruvdragare 2495 kr så får du faktiskt den skruvdragare som anges om du betalar 2495 kr. Inte en annan skruvdragare och när du kollar på banken har det faktiskt bara dragits 2495 kr från ditt konto.
Däremot kostar samma skruvdragare bara 895 kr i XXX-land så trots moms, tull, frakt, betalningsavgift, expeditionsavgift, förpackningsavgift, kontrollavgift att dom packat rätt och leveransavgift stannar det på 1095 kr.
Anledningen till detta är att SAMTLIGA svenskar är ärketorskar som hjärntvättats med propaganda från födseln att lyda order och lita på det som sägs. Samt aldrig ställa krav för partiet har redan räknat ut vad som är bäst för dig. Har själv utländsk fru och massvis med utländska kollegor från jordens alla hörn. Samtliga tycker som jag, vad f-n hände med vikingarna?
I dag var jag inne i tapetbutiken, tittade i hyllan märkt "lägg ett bud!. Tjejen jag pratade med sa att "-fast inga skambud, förstås". Sedan fick jag reda på att paketet med 2 rullar borde kosta 100 kr och det med 4 rullar 200. Listpriset var ju 300 kr rullen.... Jag plockade ut ett paket till med 2 rullar, gick till hennes manlige kollega och frågade om han tog 300 kr för alla tre paketen. Jo, det gick bra. Gissa om hon såg chockad ut när hon skulle stämpla in betalningen och fattade att jag bytt förhandlare. Men det gick igenom och jag sparade 25% på tapeterna. En skitsumma javisst, men det är så här svenskarna måste börja lära sig att bete sig.
Bärja tillämpa "sista priset, SISTA PRISET, kompis", lite mer.......
.
/Anders
Däremot kostar samma skruvdragare bara 895 kr i XXX-land så trots moms, tull, frakt, betalningsavgift, expeditionsavgift, förpackningsavgift, kontrollavgift att dom packat rätt och leveransavgift stannar det på 1095 kr.
Anledningen till detta är att SAMTLIGA svenskar är ärketorskar som hjärntvättats med propaganda från födseln att lyda order och lita på det som sägs. Samt aldrig ställa krav för partiet har redan räknat ut vad som är bäst för dig. Har själv utländsk fru och massvis med utländska kollegor från jordens alla hörn. Samtliga tycker som jag, vad f-n hände med vikingarna?
I dag var jag inne i tapetbutiken, tittade i hyllan märkt "lägg ett bud!. Tjejen jag pratade med sa att "-fast inga skambud, förstås". Sedan fick jag reda på att paketet med 2 rullar borde kosta 100 kr och det med 4 rullar 200. Listpriset var ju 300 kr rullen.... Jag plockade ut ett paket till med 2 rullar, gick till hennes manlige kollega och frågade om han tog 300 kr för alla tre paketen. Jo, det gick bra. Gissa om hon såg chockad ut när hon skulle stämpla in betalningen och fattade att jag bytt förhandlare. Men det gick igenom och jag sparade 25% på tapeterna. En skitsumma javisst, men det är så här svenskarna måste börja lära sig att bete sig.
Bärja tillämpa "sista priset, SISTA PRISET, kompis", lite mer.......
/Anders
Nu gled tråden kanske lite OT 
Men det är intressant att höra alla åsikter om varför priserna är som priserna är.
Kanske kan det löjliga bonus/rabattsystemet som hantverkare verkar kunna ha något som gör att pris som en vanlig konsument får betala är priset som hantverkare och proffs aldrig betalar för produkterna.
Har en kollega på jobbet, kontorsråtta som jag, som har lyckats få ett konto på en bygghandel riktad mot proffs och jag vet att han nämnde löjliga rabatter på virke och byggmaterial som han fick tack vare det... Om detta stämmer vet ni som är yrkesfolk bättre än vad jag vet som bara kan gå på hörsägen.
Men om det nu är så att vissa kunder rabatteras borde inte en lägre pris gynna alla då fler kanske köper produkterna och både handlare och agenter i Sverige tjänar mer än om folk internetimporterar eller köper billighetsmaskiner.
Nästan så man blir sugen på att maila Bosch, Makita och fråga varför det är som det är
Men något vettigt svar lär man inte få...
Kan ju även tillägga att jag precis gjorde min första beställning utomlands då jag ska testa danskarna på prishammeren vad gäller GOP300!
Men det är intressant att höra alla åsikter om varför priserna är som priserna är.
Kanske kan det löjliga bonus/rabattsystemet som hantverkare verkar kunna ha något som gör att pris som en vanlig konsument får betala är priset som hantverkare och proffs aldrig betalar för produkterna.
Har en kollega på jobbet, kontorsråtta som jag, som har lyckats få ett konto på en bygghandel riktad mot proffs och jag vet att han nämnde löjliga rabatter på virke och byggmaterial som han fick tack vare det... Om detta stämmer vet ni som är yrkesfolk bättre än vad jag vet som bara kan gå på hörsägen.
Men om det nu är så att vissa kunder rabatteras borde inte en lägre pris gynna alla då fler kanske köper produkterna och både handlare och agenter i Sverige tjänar mer än om folk internetimporterar eller köper billighetsmaskiner.
Nästan så man blir sugen på att maila Bosch, Makita och fråga varför det är som det är
Kan ju även tillägga att jag precis gjorde min första beställning utomlands då jag ska testa danskarna på prishammeren vad gäller GOP300!
Sen kan du ju köpa den med lite mindre tillbehör billigare. http://www.toolab.se/product/GOP300SCE-Bosch-Multi-cutter-multimaster
Ja det stämmer och det såg jag. Men om jag köper ett multiverktyg så vill jag ha med ganska mycket prylar så jag kan göra många saker om det skulle behövas. Skönt att ha lite grejer hemma istället för att behöva stressa iväg till Bauhaus och hoppas dom har blad hemma. Och någon gång ska ju vara den första för utlandsbeställning som är så poppis på forumetStefan N skrev:
