15 067 läst ·
91 svar
15k läst
91 svar
Varför så dyra maskiner i Sverige?
Sida 1 av 7
Nu när jag är på gång att beställa mig en GOP300 så funderar jag på varför det är så dyrt i Sverige?
Kollar jag tex Toolab så ska dom ha 3049 kr. Tittar jag över sundet till grannarna i Danmark och på prishammeren.dk så ska dom bara ha 2464 inklusive frakt. Det är en skillnad på 585 kr!
Sen kan man säkert pressa priserna ytterligare i Tyskland eller England men nu var inte frågan vart det är billigast.
Ett annat exemple är Bosch GBH 2-28 som Toolab ska ha 2899 kr för medan danskarna tar 2171 kr och tex Tyskarna på Lefeld tar 229 EUR för samma maskin.
Jag gillar mest att handla lokalt i butik men då får det vara erbjudande och sen har jag en god erfarenhet av Toolab varav jag använde dom till detta exempel.
Men skiljer det så pass mycket är det lite väl. För 5-600 eller mer får man mycket kul för eller efter ett par beställningar en "gratis maskin". Genom att beställa från Danmark får jag en extra tom L-boxx till min slip och ändå pengar över.
Tyskland eller England kan jag förstå att det är stora marknader och större volymer men skillnaden mellan Danmark och Sverige?
Är det dom Svenska agenterna som har jättepåslag?
Gjorde en snabb sökning i forumet och hittade ingen förklaring men kan ju ha missat.
Som sagt bara nyfiken rent allmänt varför det är så dyrt här. Nu när det är så lätt att beställa över nätet blir jag fundersam till att priserna inte ballanseras ut mer. Eller är Svenskar dåliga på att köpa proffsmaskiner som privatpersoner så agenterna bryr sig inte och företag och hantverkare kommer ju köpa ändå...
Kollar jag tex Toolab så ska dom ha 3049 kr. Tittar jag över sundet till grannarna i Danmark och på prishammeren.dk så ska dom bara ha 2464 inklusive frakt. Det är en skillnad på 585 kr!
Sen kan man säkert pressa priserna ytterligare i Tyskland eller England men nu var inte frågan vart det är billigast.
Ett annat exemple är Bosch GBH 2-28 som Toolab ska ha 2899 kr för medan danskarna tar 2171 kr och tex Tyskarna på Lefeld tar 229 EUR för samma maskin.
Jag gillar mest att handla lokalt i butik men då får det vara erbjudande och sen har jag en god erfarenhet av Toolab varav jag använde dom till detta exempel.
Men skiljer det så pass mycket är det lite väl. För 5-600 eller mer får man mycket kul för eller efter ett par beställningar en "gratis maskin". Genom att beställa från Danmark får jag en extra tom L-boxx till min slip och ändå pengar över.
Tyskland eller England kan jag förstå att det är stora marknader och större volymer men skillnaden mellan Danmark och Sverige?
Är det dom Svenska agenterna som har jättepåslag?
Gjorde en snabb sökning i forumet och hittade ingen förklaring men kan ju ha missat.
Som sagt bara nyfiken rent allmänt varför det är så dyrt här. Nu när det är så lätt att beställa över nätet blir jag fundersam till att priserna inte ballanseras ut mer. Eller är Svenskar dåliga på att köpa proffsmaskiner som privatpersoner så agenterna bryr sig inte och företag och hantverkare kommer ju köpa ändå...
Tre faktorer som jag uppfattar spelar in är:
- Generalagenter och viss mån handlare med höga marginaler.
- Svensk momssats är något högre än i många andra europeiska länder.
- Stark svensk valuta gör att man får mycket för pengarna utomlands. Denna faktor spelar dock bara roll om de svenska generalagenterna försöker sko sig genom att hålla uppe priserna trots att inköpspriserna går ner.
Slutligen tror jag, som du nämner, att finare maskiner ("proffsmaskiner") har ett högre just för att distributionsledet antar att yrkesfolk betalar trots högt pris.
- Generalagenter och viss mån handlare med höga marginaler.
- Svensk momssats är något högre än i många andra europeiska länder.
- Stark svensk valuta gör att man får mycket för pengarna utomlands. Denna faktor spelar dock bara roll om de svenska generalagenterna försöker sko sig genom att hålla uppe priserna trots att inköpspriserna går ner.
Slutligen tror jag, som du nämner, att finare maskiner ("proffsmaskiner") har ett högre just för att distributionsledet antar att yrkesfolk betalar trots högt pris.
- Agenter och handlare med höga marginaler kan nog stämma. Kolla bara Beijer som lite då och då iaf har bra priser på blå bosch. Min GEX125 köpte jag för 1200 där och det är ett bra pris även om man jämför med utomlands.phl skrev:Tre faktorer som jag uppfattar spelar in är:
- Generalagenter och viss mån handlare med höga marginaler.
- Svensk momssats är något högre än i många andra europeiska länder.
- Stark svensk valuta gör att man får mycket för pengarna utomlands. Denna faktor spelar dock bara roll om de svenska generalagenterna försöker sko sig genom att hålla uppe priserna trots att inköpspriserna går ner.
Slutligen tror jag, som du nämner, att finare maskiner ("proffsmaskiner") har ett högre just för att distributionsledet antar att yrkesfolk betalar trots högt pris.
- Jo momsen är högre men ändå samma som i Danmark där priserna är betydligt billigare.
- Valutan ja...att jag inte tänkte på den.
Bara att hoppas på att "svensson" får upp ögonen och börjar köpa bättre även när det är annat än ett Makitapaket på Bauhaus.
Att yrkesfolk betalar mycket är ju ganska klart om man går in och kollar priserna på Optimera eller Tools eller någon annan butik "där dom tittar snett om man inte har snickarbrallor på sig" så att säga.
Valutan gör att svenska prylar blir dyra utomlands, och importerade prylar blir billigare här, så det är verkligen inte en anledning till att maskiner, som inte är tillverkade i sverige, skulle vara dyra här.
En stark krona är ett problem för svensk exportindustri, en av anledningarna till att ett pappersbruk läggs ner som aviserades i förra veckan, om jag minns rätt.
En stark krona är ett problem för svensk exportindustri, en av anledningarna till att ett pappersbruk läggs ner som aviserades i förra veckan, om jag minns rätt.
Låt mig förtydliga vad jag skrev om stark krona. Det jag menade var att jag inte finner det otroligt att lägre inköpspriser inte hittar fram genom distributionsleden till konsumenten i samma takt som kronan blivit starkare mot de större valutorna.
Allt som har skrivits i tråden är riktigt men jag tror att den viktigaste orsaken är att det inte finns någon riktig konkurrens, eller snarare det finns ingen spelare på svenska marknaden som vill vara riktigt prisledande.
Vi ser ju i våra Tyskland och UK trådar att det är i stort sett samma typ 10 företag som återkommer hela tiden. Företag som vill sälja proffsmaskiner till lägsta möjliga pris. I Sverige finns inget sådant företag, visst ToolAB o DUAB försöker hålla sig väl med prisjakt inom Sverige men det räcker ju inte.
Jämför vi med hobbysortimentet, tex Gröna Bosch, så har Sverige relativt bra priser och det är sällan det lönar sig att föra in dom från annat land. På denna marknad har vi en helt annan konkurrens mellan detaljisterna.
Jag har personligen uppmuntrat forummedlemmar dom senaste åren att våga ta steget att handla utomlands och jag vet att det är massor som hakat på detta. Syftet är naturligtvis att vi ska spara pengar men ett naivt syfte om att svensk handel ska fatta att dom inte bara konkurrerar med byggmarknade på andra sidan gatan utan att det är en match som täcker hela EU.
Finns det hopp om'et?
Tja, skulle tex ToolAB eller DUAB bestämma sig för att ta upp fighten med Tyska o UK butiker på allvar så skulle vi snart se en utjämning av prisnivåerna gentemot EU vilket även skulle betyda en kraftig prissänkning på svenska marknaden.
Vi ser ju i våra Tyskland och UK trådar att det är i stort sett samma typ 10 företag som återkommer hela tiden. Företag som vill sälja proffsmaskiner till lägsta möjliga pris. I Sverige finns inget sådant företag, visst ToolAB o DUAB försöker hålla sig väl med prisjakt inom Sverige men det räcker ju inte.
Jämför vi med hobbysortimentet, tex Gröna Bosch, så har Sverige relativt bra priser och det är sällan det lönar sig att föra in dom från annat land. På denna marknad har vi en helt annan konkurrens mellan detaljisterna.
Jag har personligen uppmuntrat forummedlemmar dom senaste åren att våga ta steget att handla utomlands och jag vet att det är massor som hakat på detta. Syftet är naturligtvis att vi ska spara pengar men ett naivt syfte om att svensk handel ska fatta att dom inte bara konkurrerar med byggmarknade på andra sidan gatan utan att det är en match som täcker hela EU.
Finns det hopp om'et?
Tja, skulle tex ToolAB eller DUAB bestämma sig för att ta upp fighten med Tyska o UK butiker på allvar så skulle vi snart se en utjämning av prisnivåerna gentemot EU vilket även skulle betyda en kraftig prissänkning på svenska marknaden.
Äh vafan gnäller ni om? Gillar ni sydlänningar inte "pisslandet" ni bor i, flytta till kgl hufvudstad så ska ni se att det känns bättre. Vad gäller priser så är det ju skitbra att det är som det är. Det är ju ett oöverträffat nöje att jaga bästa pris på verktyg man egentligen inte behöver och sedan få följa paketets väg runt halva jordklotet. Hur jädra kul vore det om allt man behövde fanns på närmaste k-rauta? Hemska tanke.
Jag är uppväxt i huvudstaden och lämnade den efter 27 år. Jag har inga planer på att återvända.
Varför har vi då en struktur som håller priserna uppe på elhandverktyg och annat? Det gäller faktiskt en massa andra saker också, men låt oss hålla oss till elhandverktyg. Vi betraktar alltså en produktgrupp som av de flesta företag inte betraktas som en investering. Det enkla svaret till att man håller så höga priser är att:
-För att man kan.
De stora volymerna elhandverktyg säljs till folk som inte bryr sig om priset i första hand. Tillgänglighet, snabb leverans och enkla beställningar är viktigare. Hur tror ni att Conny snickare på PEAB skulle bli bemött om han knallade in till inköpsavdelningen och föreslog att man skulle beställa prylarna på ebay.de, i stället för Ahlsells, eller vilka det nu kan vara?
Om vi tittar på privatköparna, ligger volymerna i billighetssegmentet. De lite mer kvalitetsmedvetna Svenssons köper gröna Bosch, AEG, lite enklare Dewalt och liknande.
Hur många prismedvetna konsumenter tror ni egentligen köper Festool, Mafell, Protool och liknande? Att vi vänder oss till marknader med lägre priser kommer inte att spela någon roll, så länge vi är så få.
Sen har vi ju en massa konstiga bonussystem i proffsmarknaden. Bonussystemen är till för att hålla beslutsfattarna på gott humör och hålla kvar dem i "systemet". Att bonus- och rabattsystemen i bästa fall kan beskrivas som affärsetiskt tveksamma är ju egentligen en annan historia.
Observera: Detta är mina egna och privata spekulationer, gissningar och antaganden. Rätta mig gärna om jag har fel.
Varför har vi då en struktur som håller priserna uppe på elhandverktyg och annat? Det gäller faktiskt en massa andra saker också, men låt oss hålla oss till elhandverktyg. Vi betraktar alltså en produktgrupp som av de flesta företag inte betraktas som en investering. Det enkla svaret till att man håller så höga priser är att:
-För att man kan.
De stora volymerna elhandverktyg säljs till folk som inte bryr sig om priset i första hand. Tillgänglighet, snabb leverans och enkla beställningar är viktigare. Hur tror ni att Conny snickare på PEAB skulle bli bemött om han knallade in till inköpsavdelningen och föreslog att man skulle beställa prylarna på ebay.de, i stället för Ahlsells, eller vilka det nu kan vara?
Om vi tittar på privatköparna, ligger volymerna i billighetssegmentet. De lite mer kvalitetsmedvetna Svenssons köper gröna Bosch, AEG, lite enklare Dewalt och liknande.
Hur många prismedvetna konsumenter tror ni egentligen köper Festool, Mafell, Protool och liknande? Att vi vänder oss till marknader med lägre priser kommer inte att spela någon roll, så länge vi är så få.
Sen har vi ju en massa konstiga bonussystem i proffsmarknaden. Bonussystemen är till för att hålla beslutsfattarna på gott humör och hålla kvar dem i "systemet". Att bonus- och rabattsystemen i bästa fall kan beskrivas som affärsetiskt tveksamma är ju egentligen en annan historia.
Observera: Detta är mina egna och privata spekulationer, gissningar och antaganden. Rätta mig gärna om jag har fel.
Inget svar på TS fråga, men..Jag har i princip sedan ett par år slutat handla lokalt eller i Sverige när det gäller maskiner verktyg elektronik eller reservdelar till bilen,mm.
Prisskillnaden är ofta slående trots frakt och i vissa fall tull, att dom utrikiska firmorna är typ 300% mer serviceminded gör liksom inget.
Sverige är ett dyrt land med höga arbetsgivarkostnader och all % här o där gör skillnaden.
Och som redan sagt proffsmarknaden är styrande och har en cirkusliknande pris-rabattsättning som verkligen skulle behöva ett stålbad o saneras.
Prisskillnaden är ofta slående trots frakt och i vissa fall tull, att dom utrikiska firmorna är typ 300% mer serviceminded gör liksom inget.
Sverige är ett dyrt land med höga arbetsgivarkostnader och all % här o där gör skillnaden.
Och som redan sagt proffsmarknaden är styrande och har en cirkusliknande pris-rabattsättning som verkligen skulle behöva ett stålbad o saneras.
Redigerat:
Mitt bidrag till diskussionen,är DeWalts nya spikpicka:
På Toolab, och rea tydligen:
http://www.toolab.se/produkt/DCN690M2-DeWalt-Spikpistol-18V-4AH-NYHET-Batteridriven
På Toolstop och då ingår valfritt paket med spik:
http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dc...ess-90mm-framing-nailer-2-x-4ah-batter-p63027
Är sugen att lägga order på Toolstop men borde vänta...
På Toolab, och rea tydligen:
http://www.toolab.se/produkt/DCN690M2-DeWalt-Spikpistol-18V-4AH-NYHET-Batteridriven
På Toolstop och då ingår valfritt paket med spik:
http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dc...ess-90mm-framing-nailer-2-x-4ah-batter-p63027
Är sugen att lägga order på Toolstop men borde vänta...
