15 067 läst ·
91 svar
15k läst
91 svar
Varför så dyra maskiner i Sverige?
Utan att egentligen veta vad gör regler som gäller i övriga Europa så tror jag också att det här har en del med saken att göra. Många handlare vill ju inte ens befatta sig med privatkunder. Det handlar väl till stor del om att man inte vill ha besvär med diskussioner om reklamationer och sånt. Privatkonsumenter har mycket större rättigheter än företagskunder. Uppstår det diskussioner tar det en massa tid (som ju är pengar). Om man då tar hutlöst betalt från början så finns det pengar att betala för den tiden. Sen kan man dessutom sänka priset för företag genom att ge bonusar åt dom för att motivera att dom kommer tillbaka.nino skrev:
(Blå) Bosch har ju för all del Europagaranti (tre år dessutom om man registrerar produkten), så där funkar inte riktigt denna strategi för säljarna, men det verkar ju inte hindra dom från att försöka. Tror jag hört att festool har något liknande. Stämmer det?
Men varför skulle Sverige vara unikt här? I stort samma regelverk som vi har finns ju överallt.pyro skrev:Utan att egentligen veta vad gör regler som gäller i övriga Europa så tror jag också att det här har en del med saken att göra. Många handlare vill ju inte ens befatta sig med privatkunder. Det handlar väl till stor del om att man inte vill ha besvär med diskussioner om reklamationer och sånt. Privatkonsumenter har mycket större rättigheter än företagskunder. Uppstår det diskussioner tar det en massa tid (som ju är pengar). Om man då tar hutlöst betalt från början så finns det pengar att betala för den tiden.
Det kommer att gå väldigt bra och Bosch är väldigt tydlig gentemot sina ÅF att dom MÅSTE ta hand om reklamationer oavsett var i EU maskinen är köpt.LoJo skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Nimajneb skrev:Allt som har skrivits i tråden är riktigt men jag tror att den viktigaste orsaken är att det inte finns någon riktig konkurrens, eller snarare det finns ingen spelare på svenska marknaden som vill vara riktigt prisledande.
...
Jämför vi med hobbysortimentet, tex Gröna Bosch, så har Sverige relativt bra priser och det är sällan det lönar sig att föra in dom från annat land. På denna marknad har vi en helt annan konkurrens mellan detaljisterna.
Efter att ha bott i UK i 13 år och nyligen kommit hem är jag övertygad om att Nimajneb och mattiasp slår huvudet på spiken. Jag är dessutom grundligt upprörd över att det förhåller sig på det här sättet.mattiasp skrev:Varför har vi då en struktur som håller priserna uppe på elhandverktyg och annat? Det gäller faktiskt en massa andra saker också, men låt oss hålla oss till elhandverktyg. Vi betraktar alltså en produktgrupp som av de flesta företag inte betraktas som en investering. Det enkla svaret till att man håller så höga priser är att:
-För att man kan.
De stora volymerna elhandverktyg säljs till folk som inte bryr sig om priset i första hand.
Problement i Sverige (och Finland) är att marknaderna är så små att man inte får konkurrens i premiumsegmentet för varje produkttyp. Det här gäller inte bara verktyg utan alla kapitalvaror, från vitvaror till möbler och bilar. Man köper Makita, Festool, Gira, Subzero, Miele, BMW, Porsche osv 30-50% billigare i andra EU-länder. (Ett intressant undantag är premiumhögtalare av vissa märken. Det finns ingen noterbar vinst att göra på att importera B&Ws 800-serie från utlandet för att Svenska HiFi-klubben vill vara prisvärda). Jag ägde innan jag fick barn en Porsche 928GTS som käkade en uppsättning bakdäck till frukost. Pris för ett par Pirelli 315/45 i Sverige på den tiden? 12000 kr. I England? 3000 kr. Man blir f-n förbannad.
För att uttrycka sig lite rått kan man som svensk handlare utgå från att den genomsnittliga privatkunden är fattig och snål och därmed intresserad av budgetsegmentet. De personer som handlar i premiumsegmentet antas oftast inte köpa varan på sin personliga balansräkning utan på ett företags. Därmed antas priset vara av underordnad betydelse och marginalerna kan hållas uppe.
Det här måste rättas till. Upp till kamp! Jag köper allt jag kan från utlandet (verktyg, möbler, elkontakter, kyl/frys, bilar) och liksom Nimajneb gör jag allt för att få fler människor att våga ta steget. Vad med garanti- och returproblematik? Min vy är enkel. Om produktens tillverkare inte har Europagaranti av Bosch typ men jag i genomsnitt sparar 30-50% på allt jag köper har jag råd att köpa väldigt mycket reservdelar innan jag går back. Man får tänka som ett försäkringsbolag - det skall till en väldig otur för att hela inventarieparken skall rasa vid samma tillfälle så i långa loppet har jag mycket bättre grejor till väldigt bra pris.
Så, det var det. Dags för frukost nu.
En fundering på detta, om man ser sådana där garagedokusåpor från främst USA, så verkar det som att folk har sina egna personliga handverktyg med sig till företaget.Herr Hysteres skrev:För att uttrycka sig lite rått kan man som svensk handlare utgå från att den genomsnittliga privatkunden är fattig och snål och därmed intresserad av budgetsegmentet. De personer som handlar i premiumsegmentet antas oftast inte köpa varan på sin personliga balansräkning utan på ett företags. Därmed antas priset vara av underordnad betydelse och marginalerna kan hållas uppe.
Vet inte hur det brukar fungera på kontinenten, har spontant svårt att tro att det skulle fungera så på en bilverkstad i Tyskland/England men det kanske skulle kunna påverka om det nu är så.
Dvs det du nämner om att det påverkar den privata ekonomin eller ej när det gäller proffsverktyg.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Det är en god poäng. Jag tror att det i UK är vanligare att man (som arbetstagare) har med sig sina egna grejor till företaget men jag kan ha fel. Om någon vet med säkerhet så uppdatera gärna. Tyskland har jag ingen aning om.
Kommer säkert få massa skit för detta men jag undrar om det är så svart och vitt som ni vill få det att verka.
Att handlare täljer guld med smörkniv är nog inte så vanligt som ni tror men självklart håller jag med om att det är något som är fel med priserna i Sverige.
Då jag jobbar för en mindre handlare med insyn i hur det fungerar men samtidigt är jag också konsument med en viss summa pengar som ska räcka till så mycket som möjligt.
Skulle jag inte handla lokalt, anlita utländska snickare vid mitt kommande takbyte osv. så är det ju snart mitt jobb som ryker och hur ska jag då kunna köpa alla billiga saker utomlands?!?
Jag tror inte detta är rätt väg att gå men å andra sidan har jag ingen garanterad lösning på det hela.
Ett större problem än handlarna tror jag är att den lilla marknaden som Sverige är har för många som ska tjäna pengar på varorna innan dom når oss konsumenter.
För en tid sedan kollade jag på lite saker från Canada och priset där var helt ok men dom hänvisade mig till England. När jag pratade med den återförsäljaren i England dom hänvisade till så hänvisade dom bara i sin tur till en Svensk återförsäljare.
För varje steg jag gick så steg priset med en vettig marginal vilket visade på ett stort systemfel som jag tycker är tillverkarens fel till största delen!
Att förändra detta ligger dock på alla i ledet, från tillverkare via återförsäljare till oss konsumenter.
Hur det ska göras är jag osäker på MEN att bara sluta handla i Sverige tror jag dock ställer till för oss själva.
Vart ska jag tex. laga min punktering när den lokala däckhandlaren fått slå igen då jag handlat alla mina däck på däckonline?
Jag håller mig i alla fall till alla handlare som jag kan föra en diskussion med och som vill ge mig som konsument ett så bra pris som går. Det finns handlare som vill göra ett så bra pris som möjligt samtidigt som dom håller en bra servicenivå, jag gynnar i alla fall dom istället för att handla utomlands.
Att handlare täljer guld med smörkniv är nog inte så vanligt som ni tror men självklart håller jag med om att det är något som är fel med priserna i Sverige.
Då jag jobbar för en mindre handlare med insyn i hur det fungerar men samtidigt är jag också konsument med en viss summa pengar som ska räcka till så mycket som möjligt.
Skulle jag inte handla lokalt, anlita utländska snickare vid mitt kommande takbyte osv. så är det ju snart mitt jobb som ryker och hur ska jag då kunna köpa alla billiga saker utomlands?!?
Jag tror inte detta är rätt väg att gå men å andra sidan har jag ingen garanterad lösning på det hela.
Ett större problem än handlarna tror jag är att den lilla marknaden som Sverige är har för många som ska tjäna pengar på varorna innan dom når oss konsumenter.
För en tid sedan kollade jag på lite saker från Canada och priset där var helt ok men dom hänvisade mig till England. När jag pratade med den återförsäljaren i England dom hänvisade till så hänvisade dom bara i sin tur till en Svensk återförsäljare.
För varje steg jag gick så steg priset med en vettig marginal vilket visade på ett stort systemfel som jag tycker är tillverkarens fel till största delen!
Att förändra detta ligger dock på alla i ledet, från tillverkare via återförsäljare till oss konsumenter.
Hur det ska göras är jag osäker på MEN att bara sluta handla i Sverige tror jag dock ställer till för oss själva.
Vart ska jag tex. laga min punktering när den lokala däckhandlaren fått slå igen då jag handlat alla mina däck på däckonline?
Jag håller mig i alla fall till alla handlare som jag kan föra en diskussion med och som vill ge mig som konsument ett så bra pris som går. Det finns handlare som vill göra ett så bra pris som möjligt samtidigt som dom håller en bra servicenivå, jag gynnar i alla fall dom istället för att handla utomlands.
Jag håller oxå med om att handeln kommer att förstöra många svenska jobb. I slutändan leder detta till större problem i samhället, eftersom detta scenario drabbar många branscher och det ökar konstant! Bekymret ligger det i att dom flesta lever över sina tillgångar på lånade pengar och köper saker man egentligen inte har råd med.
Du får absolut inge skit av mig, och du verkar ju hålla med om att nånstans lär det vara 'fel'?P-plats skrev:Kommer säkert få massa skit för detta men jag undrar om det är så svart och vitt som ni vill få det att verka.
Jag tror inte heller handlarna täljer guld med smörkniv, men vi kanske har fler led som ska ha sin del av kakan?
Momsen skiljer inte kopiöst mot tex. UK eller DE.
Jag har svårt att tro att alla utländska handlar har sån volymförsäljning att de kan nöja sig med 'minimalt' påslag.
Själv springer jag en del när jag inte jobbar, renoverar huset eller umgås med familjen, ett exempel där är Nike´s mest klassiska sko, Nike Pegasus (är uppe i 30:e modellen nu eller liknande). I Sverige brukar man få ge 12-1300:- för den 'senaste' Pegasus modellen, i UK kostar den 800:- (ofta minus -10% rabatt med rabattkod) + frakt (100:- ), i Sverige kostar alltså samma sko ~50% mer - och med tillfälliga kampanjer kan man komma ner mot halva Sverigepriset.. och jag tror inte UK-handlarna 'skänker' bort skorna..tyvärr.
Däcken får du laga hos Däckonline´s samarbetspartners, som kanske har rekond eller stylingfirma.
Volvo här på byn ville ha 3200:- för ett sommardäck, monterat klart, en näthandlare tog knappa hälften och en lokal firma (gummiverkstad - dock ingen stor-kedja) krängde om och balanserade för 300:- (med kvitto).
Jag är dock rätt övertygad om att Volvo inte kommer gå ikull för att jag inte handlar däcken där, men däremot servar min bil där. De ligger dock halvhögt på beg. så bilen köptes på Volvohandlare i Mälardalen.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Jag tror att det du säger är viktigt och du får absolut inte någon skit från mig heller.P-plats skrev:
Det förhållande du pekar på förklarar dock inte den svenska skillnaden i prispress/konkurrenssituation mellan budgetprodukter och premiumprodukter (oavsett produkttyp). Slarvigt uttryckt känns det som att här i Sverige betraktas en konsument som tittar i ett premiumsegment som helt prisokänslig. (Så är det absolut inte i t ex England. Enligt min erfarenhet finns där vettig konkurrens nästan oavsett vad det är man är ute efter). Har du någon erfarenhet eller fundering att dela på detta område?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag tycker att det blir en liten logisk kullerbytta. Det är säkert så att de höga priserna i Sverige beror på att det är en liten marknad, samtidigt som branschen troligen har ungefär samma upplägg med 1 eller 2 led av agenter mellan den lille, eller efter svenska förhållanden stora lokala handlaren.
Dvs mellanhänderna skall leva på att distribuera på en liten marknad, därav högre påslag.
Enda sättet att komma åt det är ju att ändra distributionsmodellen. Och så har ju också skett inom väldigt många branscher. Dvs. man antingen skär bort ett eller flera led i distributionskedjan, eller koncentrerar så att det sköts av internationella jätteföretag.
Den utvecklingen skyndas på av att köpare väljer internationella handlare med lägre priser.
Dvs mellanhänderna skall leva på att distribuera på en liten marknad, därav högre påslag.
Enda sättet att komma åt det är ju att ändra distributionsmodellen. Och så har ju också skett inom väldigt många branscher. Dvs. man antingen skär bort ett eller flera led i distributionskedjan, eller koncentrerar så att det sköts av internationella jätteföretag.
Den utvecklingen skyndas på av att köpare väljer internationella handlare med lägre priser.
Jag skulle vilja tro att det är distributionskedjan, men det stämmer inte riktigt.
Jag hade behov av en Bosch handöverfräs för något år sedan. XL-bygg tog ca 1500, Clas Olsson några tio mindre medan Amazon i UK tog 780!!
I det senare fallet ingick dessutom fri hemleverans med bud(!) direkt från Bosch i Tyskland.
Jag har lite svårt att tro att Clas Ohlsons, eller XL-Byggs distributionskedja skulle vara så speciellt mycket längre. Möjligen ETT steg i så fall, men det motiverar knappast prisskillnaden för företag som CO vilka säljer mycket stora volymer.
Man tar helt enkelt betalt för att man kan.
Det är samma sak med jeans för 1000 kr och skor för 1700. Priserna har absolut ingenting med kostnaderna att göra, utan sätts efter vad konsumenterna acceptera att betala.
Jag hade behov av en Bosch handöverfräs för något år sedan. XL-bygg tog ca 1500, Clas Olsson några tio mindre medan Amazon i UK tog 780!!
I det senare fallet ingick dessutom fri hemleverans med bud(!) direkt från Bosch i Tyskland.
Jag har lite svårt att tro att Clas Ohlsons, eller XL-Byggs distributionskedja skulle vara så speciellt mycket längre. Möjligen ETT steg i så fall, men det motiverar knappast prisskillnaden för företag som CO vilka säljer mycket stora volymer.
Man tar helt enkelt betalt för att man kan.
Det är samma sak med jeans för 1000 kr och skor för 1700. Priserna har absolut ingenting med kostnaderna att göra, utan sätts efter vad konsumenterna acceptera att betala.
Kanske lite orättvist att jämföra ett postorderföretag som amazon med ett fåtal stora lager världen över och få anställda i relation till vilka summor de hanterar med en butikskedja med många butiker och anställda.
Service och lokal närvaro kostar, postorder är billigt.
Service och lokal närvaro kostar, postorder är billigt.