Nej precis, där av så kan du pruta, få rabatt eller hitta billigare på nätet.

Jag vill gärna handla lokalt och förstår att priserna inom landet blir högre, men tar gärna detta inom rimliga gränser.
Det som däremot förvånar mig om nu handlaren upplever att marknaden minskar p.g.a. det handlas utomlands är mångas ointresse att sälja. Vill man inte diskutera mitt maskinköp eller att försöka tillmötesgå mina önskemål utan tycker att det är jobbigt att engagera sig, då vill man i min bok inte heller sälja.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det är inte bara verktyg som är billigare utomlands. Nu gör jag alltid en koll utomlands innan jag beställer något.
Några av de senaste exemplen:

Badrumslampor, 4 st Eglo Samira. 2000:- ink frakt från Tyskland, ca 3200:- i sverige.
Laddningsbara batterier, DX.com, 34:- med fri frakt, kostade ca 200:- till 300:- i sverige.
USB-minne Sandisk, DX.com, ca 120:- fri frakt, kostar ca 200:- på netonnet.
Jeans, Levis's, ca 1000:- för två par från USA (hade otur och åkte på tull) med frakt. Hade kostat 1500 - 2000 i sverige.

Bildelar är ytterligare ett bra exempel. Beställer alltid service och reservdelar från Tyskland, eventuellt England. Är uppåt 50% billigare, på lite dyrare saker ibland ännu billigare.

MUSS skrev:
Bildelar är ytterligare ett bra exempel. Beställer alltid service och reservdelar från Tyskland, eventuellt England. Är uppåt 50% billigare, på lite dyrare saker ibland ännu billigare.
Är det inte lite osmidigt att åka så långt för service :x:D

MB77 skrev:
Är det inte lite osmidigt att åka så långt för service :x:D
Nej. Jag kopplar bara in laptopen i bilen, sedan kopplar verkstan i Tyskland upp sig mot bilen och allt sker över nätet. Smidigt!

MUSS skrev:
Nej. Jag kopplar bara in laptopen i bilen, sedan kopplar verkstan i Tyskland upp sig mot bilen och allt sker över nätet. Smidigt!
Fast måste man inte ha ett väldigt brett bredband om man exempelvis ska byta olja eller tändstift över nätet? :x:eek:

Det är nästan att det går..

När jag behövde en ny vindruta i USA, beställde vi via internet. Sedan kom det en kille och monterade den nya rutan i bilen medan den stod på vår garageuppfart.

Billigt var det oxo.

Alfredo skrev:
Fast måste man inte ha ett väldigt brett bredband om man exempelvis ska byta olja eller tändstift över nätet? :x:eek:
Oljan filtreras trådlöst, har du inte hört talas om det? Kör diesel så jag behöver inte byta tändstift...

MUSS skrev:
Oljan filtreras trådlöst, har du inte hört talas om det?
Nej jag är rätt långsam att ta till mig sådana där nymodigheter men jag måst medge att det verkar smidigt! Kan de tvätta bilen på distans också? ;)

Alfredo skrev:
Nej jag är rätt långsam att ta till mig sådana där nymodigheter men jag måst medge att det verkar smidigt! Kan de tvätta bilen på distans också? ;)
Jag önskar det fanns, har dock inte hittat det ännu!

T
MaxPax skrev:
[länk]

471.56 GBP blir 4907.19 SEK
Du "råkade" glömma fraktkostnaden hos lawson så i slutändan blir det bara 100 kr billigare. Toolab.se har gratis frakt...........

M
tank77 skrev:
Du "råkade" glömma fraktkostnaden hos lawson så i slutändan blir det bara 100 kr billigare. Toolab.se har gratis frakt...........
Okay, du har rätt, men 176 kr dyrare is sverige som det faktiskt blir är ändå inte "bra mycket billigare".

Hursomhelst förstår ju din poäng - att det faktist finns fall där svenska priser är lägre. Dock är det nog sällsynt.

T
MaxPax skrev:
Okay, du har rätt, men 176 kr dyrare is sverige som det faktiskt blir är ändå inte "bra mycket billigare".

Hursomhelst förstår ju din poäng - att det faktist finns fall där svenska priser är lägre. Dock är det nog sällsynt.
Blir närmare 100 kr efter att Paypal har tagit sin "lilla" provison eller dåliga växelkurs..........

tank77 skrev:
Blir närmare 100 kr efter att Paypal har tagit sin "lilla" provison eller dåliga växelkurs..........
Provisionen står säljaren för och växelkursen är bättre använda sin egen kreditkortskurs än Paypals.... Om man nu använder PayPal istf "VISA-kortet" direkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.