Hörde för ett tag sedan ett svagt gurglande från min Nibe F750 Frånluftsvärmepump. Upplevde dock inga problem med värme eller så.
Öppnade inspektionsluckan längst ner och såg att där var ~0.5 bar tryck, förstår att det ska vara ~1 bar nu efter lite googlande och instruktionsmanualsläsande.
Trodde först att pannan själv fyller på även värmesystemet vid behov med så verkar det ju inte vara utan det är ett manuellt vred till det, se bild, helt öppen på bilden.

VVS-installation med rör och ventiler, visande vredet på en Nibe F750 frånluftsvärmepump för påfyllning av värmesystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Händer noll och ingenting. Provade avluftningsventilerna, alla 4, vilket sänkte trycket till 0.
Och där är jag nu.
Manometer visar ~0.5 bar tryck i en Nibe F750 värmepump. Omgivande rör och komponenter synliga för handpåfyllning av värmesystemet.
Skapa konto

Kör jag pannan så fungerar allting men jag har ju ganska mkt porlande i pannan samt fördelarskåpet.

Men, när jag öppnar kranen, varför stiger inte trycket? Vad är det som "håller emot"? Jag misstänkte trasig ballofix, osannolikt men ändå, så jag skruvade av vita slangen som går ner där, med stängd ventil givetvis, när jag sen öppnade försiktigt sprutade, som förväntat, vatten. Alltså inte trasig ventil.
Så, vad är det jag inte förstår? Hjälp snälla.

om du följer slangen under ventilen, då hittar du en till ventil, öppna den också

Jag kan inte se någon, mer än säkerhetsventilerna då som hamnar i spottkoppen.
Är jag helt blind?
Rörsystem med säkerhetsventiler och slangar sammanflätade i ett utrymme, med text på rördelarna och en plastdel i höger nedre hörn.
Skapa konto
Säkerhetsventiler och rör under diskbänk, med vita och metalliska anslutningar synliga.
Skapa konto

För kommande läsare:
Jag monterade av hela den vita slangen som hänger som ett "U" - visar sig att den var full med grus/rost/avlagring - körde en blompinne rakt igenom - och därefter fungerar allt som det borde när jag vred på kranen och spolade in vatten och jag har nu återigen tryck i systemet. :)

• Gilla
DonPablo och 1 till
  • Laddar…
R rewqfdsa skrev:
För kommande läsare:
Jag monterade av hela den vita slangen som hänger som ett "U" - visar sig att den var full med grus/rost/avlagring - körde en blompinne rakt igenom - och därefter fungerar allt som det borde när jag vred på kranen och spolade in vatten och jag har nu återigen tryck i systemet. :)
Bra med uppdatering av lösning för andra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.