554 läst ·
4 svar
554 läst
4 svar
Varför skulle ett längre avloppsrör kunna läcka?
Hej alla,
Jag planerar att flytta köket. Det ska flyttas 4.5 meter bort. Styrelsen säger att det innebär en risk för läckage om röret är mer än 2.5 meter. Jag förstår verkligen inte vad 2.5 meter kommer ifrån eller varför det skulle läcka om röret är helt, rakt och helt utan skarvar.
Så länge fallet på avloppsröret är rätt finns det ingen risk för läckage? Eller missar jag något? Enda jag kan se framför mig är att det kan bli stopp, men inte läckage. Inte så att ett rör exploderar mitt i och att det läcker sen.
Vad säger ni som kan?
Jag planerar att flytta köket. Det ska flyttas 4.5 meter bort. Styrelsen säger att det innebär en risk för läckage om röret är mer än 2.5 meter. Jag förstår verkligen inte vad 2.5 meter kommer ifrån eller varför det skulle läcka om röret är helt, rakt och helt utan skarvar.
Så länge fallet på avloppsröret är rätt finns det ingen risk för läckage? Eller missar jag något? Enda jag kan se framför mig är att det kan bli stopp, men inte läckage. Inte så att ett rör exploderar mitt i och att det läcker sen.
Vad säger ni som kan?
Att avloppsrör skulle riskera att läcka mer ju längre de är inom normala längder som används i ett hushåll är ju snicksnack. Men visst, för varje rördel och därmed skarv man har så ökar säkert läckagerisken något. Men normalt ses inte läckage från avloppsrör som någon större risk ens om de är skarvade och det får av det skälet byggas in i icke inspekterbara utrymmen som t ex i golv och väggar. Det beror på att de inte är trycksatta och tomma på vatten, det skvalar ju bara förbi lite vatten de sekunder som någon häller något i avloppet.
Klicka här för att svara