4 079 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Varför motverkar golvet marktrycket i en källare?
Jag tänker inte hålla dig ansvarigjoakim_j skrev:
I det större rummet som tidigare varit garage kanske det är smart att stämpa. De andra är kanske på sin höjd 3.5m breda och tjocka innerväggar som håller emot (30cm).
Ja, 30 cm breda innerväggar låter nästan som om de vore bärande?
Vet inte hur man stämpar bäst dock, blir ju lite i vägen onekligen. Skall du inte ha något avlopp eller golvvärme där så kan man ju kanske gräva och gjuta i "remsor".
Som sagt, jag tror nog att det skulle gå ändå, men det är kanske dumt att chansa.
Vet inte hur man stämpar bäst dock, blir ju lite i vägen onekligen. Skall du inte ha något avlopp eller golvvärme där så kan man ju kanske gräva och gjuta i "remsor".
Som sagt, jag tror nog att det skulle gå ändå, men det är kanske dumt att chansa.
De är nog bärande ja. Ligger sulor under dessa med (har gjort några testhål lite överallt för att kolla status under golv).joakim_j skrev:
Ja, 30 cm breda innerväggar låter nästan som om de vore bärande?
"Tyvärr" blir det golvvärme och även en stump avlopp i stora rummet så att gjuta i delar blir nog svårt. Rum för rum går ju eventuellt då man normalt sett har olika slingor i olika rum och kan koppla samma sen?
Tack för svar, vi får se om någon kommer in här och har bra förslag angående stämp eller annat förslag.
Tänker mig nåt liknande. Hyfsat säker på att sulan är drygt 50-60cm tjock och 20-30cm djup så bör ju kunna hålla emot utan stämp (eller 95/95-reglar). Ni kan se hur jag tänker att man kan regla upp i stora rummet. Det blir ju lite omständigt - men bättre att ta det säkert än att huset rasar 
Klicka här för att svara