Förstärkning utgrävning källare

663 läst  11 svar

1. P
    Medlem Nivå 5
    Jag funderar på att sätta 2-3 järnbalkar från sula hjärtvägg till sula yttervägg. Isf även gjuta plattan med balkarna kvar. Rör sig om en sträcka på 5-6 meter. Är det för överambitiöst?

2. C
    Medlem · Nivå 6
    Om jag tolkar dig rätt så tänker du lägga balkar i gjutningen istället för armering? Eller vad är syftet?
    Är det inget fel på befintlig konstruktion så blir balkarna helt onödiga.

För att förtydliga - armering behövs oavsett.

3. P
    Medlem Nivå 5
    Nej. Syftet var för att minimera risken att väggen rasar in pga jordtryck när man gräver till underkant sula. Armering kommer jag ha oavsett vad. Balken skulle ligga vid makadam/isoleringslagret isf.

Där är inget fel på konstruktionen vad gäller sulan och vägg

4. P
    Medlem Nivå 5
    Ingen som har någon åsikt?

5. C
    Medlem · Nivå 6
    Missade det här totalt.

Men då förstår jag din tanke. Hur högt ligger marken i förhållande till sulan? Och är du säker på att det är gjutna betongväggar och inte väggar i lättbetong?
    Besitter tyvärr inte kunskap att räkna på detta, vilket i.f.s hade varit svårt ändå eftersom vi inte vet hur den är armerad.

Vill man gardera sig som du tänker göra så hade jag nog försökt låna några vanliga stämp till tillfälliga konstruktioner, förutsatt att du ändå inte kan få tag på balkarna gratis.

6. P
    Medlem Nivå 5
    Skulle gissa på ca 190 cm underkant sula till marknivå. Källarvägg ovan mark är ihåliga block så det skulle jag tro att det är hela vägen ner.

Okej, jag gör hellre mer försiktighetesåtgärder är att hoppas på att allt går bra. Rummet är ca 4x6 meter. Jordmassor utanför har varit uppe i vinter när jag har dränerat om

7. H
    Medlem · Nivå 17
    Hur skulle det vara att sätta ett par stadiga trästöttor tvärs över rummet en bit ovanför färdig golvnivå och sedan armera och gjuta golvet på sådant vis att det håller fast sulan och sedan kan du ta bort trästöttorna.

Bara en ide...

8. P
    Medlem Nivå 5
    Jag har haft den tanken med. 4 tum 4 kostar ca 60kr metern. Den mesta betongen kommer hamna ovanför sulan men det har väl inte så stor betydelse när betongen härdat. Om det håller emot i väggen eller sulan?

9. H
    Medlem · Nivå 17
    Du kan ju låta golvet få en tjockare kant invid sulan så är du helgarderad.

Vill du inte köpa 4x4 så går det bra med runda propsar direkt ur skogen. Känner du någon skogsägare så kan du säkert få sådana billigt. De blir ju massaved annars.

10. H
    Medlem · Nivå 9
    Ett sätt är att hacka ur ca 0,5 meter från muren ner till under kant sulan, borra 42 graders hål i denna sätta järn i vika ut dom till 90 grader gärna med en krok på enlig skissdåkommer inte grunden att komma in, sätt gärna några järn rakt ner genom den nya klacken ca 30 -40 cm ner i backen så kan den inte kalva in, och senare kommer det nya golvet att hålla ihop det

11. C
    Medlem · Nivå 6
    Nej, det spelar ingen roll om det är mot väggen eller mot sulan. Sulan och väggen jobbar numena som ett. Så att gjuta in någonting är onödigt. Kör med virke eller stämp som vi pratade om tidigare.

• Laddar…
  12. P
    Medlem Nivå 5
    Okej, så köra med tre stämpar strax ovanför färdigt golv fördelat på 6 meter borde bli perfekt. Där sitter någon form av isolering på insida yttervägg. Ser ut som träspån men det borde hålla ändå? Misstänker att det är hårda skivor man satte dit på väggen?

Huset är byggt 1971.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: