Hej,
Nu är förutsättningarna det "klassiska" gamla huset med källarväggar på sula och golv gjutet i efterhand där väggarna alltså inte står på golvet.
Jag har svårt att förstå på vilket sätt golvet motverkar marktrycket. Det är klart det påverkar lite, men att det skulle spela så stor roll att det skulle vara farligt att ta bort och sänka golvet har jag svårt att förstå.
Om väggarna är armerade för att hålla hela vägen (vilket jag antar att dom alltid är) så bör även den armeringen gå ner i sulan? Annars skulle väggen lika gärna kunna rasa in strax ovanför golvet?
/Andreas
Nu är förutsättningarna det "klassiska" gamla huset med källarväggar på sula och golv gjutet i efterhand där väggarna alltså inte står på golvet.
Jag har svårt att förstå på vilket sätt golvet motverkar marktrycket. Det är klart det påverkar lite, men att det skulle spela så stor roll att det skulle vara farligt att ta bort och sänka golvet har jag svårt att förstå.
Om väggarna är armerade för att hålla hela vägen (vilket jag antar att dom alltid är) så bör även den armeringen gå ner i sulan? Annars skulle väggen lika gärna kunna rasa in strax ovanför golvet?
/Andreas
Det du menar är att det är inte väggen i sig som är "problemet" utan om man gräver ner till underkant sula så kan sula i sig vika sig? Har nog aldrig läst om det tidigare i någon tråd. Planen i mitt fall är att isolera och sedan troligen ha golvet i samma höjd igen.P ProLeif skrev:
Ja, det är planen.P ProLeif skrev:
Vet du om det var praxis att armera ner i sulan från väggen? Om så är fallet bör det egentligen inte spela någon roll var man håller mot jordtrycket. Dvs man skulle kunna sänka golvet och ha ovankant golv mot ovankant sula?
Vet du om man kan hitta några uträkningar kring det här. För det för ju även bero på hur långt rummet är (väggar håller mot)? Ett av mina rum är "bara" 3.6m långt, medan ett annat är runt 6.5m.
Tack för alla svar!
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Nja det handlar mer om att i de fall man vill sänka golvet så blir det så mycket att man gräver ut så mycket att väggarna knappt står på nåt längre och trycket utifrån kan göra det värre. Oftast vill man ju ha bort problem och bygga golv på modernt vis och då är det skapligt mycket man får schakta ut. Då ska man ju börja med kapillärbrytande skikt, isolering och alltihopa. Man kanske ska ner en halvmeter under kantbalk och då lever man farligt som sagt.
Skippar man allt detta och gräver moderat djupt så är det såklart inga problem.
Tack för din input!S Stefan1972 skrev:Nja det handlar mer om att i de fall man vill sänka golvet så blir det så mycket att man gräver ut så mycket att väggarna knappt står på nåt längre och trycket utifrån kan göra det värre. Oftast vill man ju ha bort problem och bygga golv på modernt vis och då är det skapligt mycket man får schakta ut. Då ska man ju börja med kapillärbrytande skikt, isolering och alltihopa. Man kanske ska ner en halvmeter under kantbalk och då lever man farligt som sagt.
Jag kommer inte gräva nedanför underkant sula. Jag har ca 20-30cm hög sula och därför lika mkt plats för isolering (använder isodrän neders) så det kommer finnas tillräckligt med plats för det.
Det hade varit väldigt nyttigt med lite högre takhöjd och därför funderar jag på om man kan sänka golvet så överkant ligger i höjd med sulans överkant. Jag förstår det lite som att det egentligen inte spelar nån roll om trycket för marktryck ligger mot sula eller vägg, bara det finns där?
Jag har isolerad me pordrän på utsidan, vilket spontant känns som om det borde hjälpa till att fördela trycket över de olika delarna i vägg/sula?
P Psan skrev:Tack för din input!
Jag kommer inte gräva nedanför underkant sula. Jag har ca 20-30cm hög sula och därför lika mkt plats för isolering (använder isodrän neders) så det kommer finnas tillräckligt med plats för det.
Det hade varit väldigt nyttigt med lite högre takhöjd och därför funderar jag på om man kan sänka golvet så överkant ligger i höjd med sulans överkant. Jag förstår det lite som att det egentligen inte spelar nån roll om trycket för marktryck ligger mot sula eller vägg, bara det finns där?
Jag har isolerad me pordrän på utsidan, vilket spontant känns som om det borde hjälpa till att fördela trycket över de olika delarna i vägg/sula?
Är du verkligen säker på att väggarna är gjutna ?, när är kåken byggd ?,nästan mer troligt att det är murad betonghålsten. Ovankant sula lika ovankant golv blir ju samma sak som ett modernare golv där voten för väggen gjuts samtidigt med golvet men gör en kompromiss, lägg golvet på sulan då får du också ett bättre, helare golv. Några beräkningar torde inte gå att finna från den tiden, det är nog byggt av en byggmästare enligt gammal tradition.men min rekomendation om bygg- konstruktör står kvar,.P Psan skrev:Ja, det är planen.
Vet du om det var praxis att armera ner i sulan från väggen? Om så är fallet bör det egentligen inte spela någon roll var man håller mot jordtrycket. Dvs man skulle kunna sänka golvet och ha ovankant golv mot ovankant sula?
Vet du om man kan hitta några uträkningar kring det här. För det för ju även bero på hur långt rummet är (väggar håller mot)? Ett av mina rum är "bara" 3.6m långt, medan ett annat är runt 6.5m.
Tack för alla svar!
Anledningen till att lägga på samma höjd är för att få högre takhöjd. Sedan kommer matta eller klinkers ligga på detta så att inte skarv syns mellan golv och sula. Men innebär det en risk är det såklart inte värt det.P ProLeif skrev:Är du verkligen säker på att väggarna är gjutna ?, när är kåken byggd ?,nästan mer troligt att det är murad betonghålsten. Ovankant sula lika ovankant golv blir ju samma sak som ett modernare golv där voten för väggen gjuts samtidigt med golvet men gör en kompromiss, lägg golvet på sulan då får du också ett bättre, helare golv. Några beräkningar torde inte gå att finna från den tiden, det är nog byggt av en byggmästare enligt gammal tradition.men min rekomendation om bygg- konstruktör står kvar,.
Osäker på vad det är gjort av. Men du har säkert rätt. Kanske går att avgöra utifrån slipning av vägg vid dräneringen:
Missade svara på när det är byggt, 1956 byggdes huset.P ProLeif skrev:Är du verkligen säker på att väggarna är gjutna ?, när är kåken byggd ?,nästan mer troligt att det är murad betonghålsten. Ovankant sula lika ovankant golv blir ju samma sak som ett modernare golv där voten för väggen gjuts samtidigt med golvet men gör en kompromiss, lägg golvet på sulan då får du också ett bättre, helare golv. Några beräkningar torde inte gå att finna från den tiden, det är nog byggt av en byggmästare enligt gammal tradition.men min rekomendation om bygg- konstruktör står kvar,.
Takhöjden skiljer lite iom att det är stora fall överallt till brunnar, men generellt tror jag kan man säga att det är 210-213cm mellan tak och överkant sula. Så det är inte jättehögt och jag är 187 lång. Därför är varje cm viktig.Fulkemisten skrev:
Men kan jag få runt 205 eller liknande i takhöjd så nöjer jag mig med det. Problemen kommer när jag ska fixa badrum med dusch och ex spottar i taket eller högtalare i taket i biorum (atmos). Men jag tänker att man kan sänka tak lokalt i biorum där man sitter och sänka golv lokalt vid dusch (ex "bara" 10cm isolering just där och golvet 10cm lägre). Samma sak där jag tänkte ha löpband.
Den stora frågan är dock inte ovan (även om de kommer dyka upp och ni får gärna ge input), frågan är hur jag gräver ur på säkrast sätt. Tänker stämp mot vägg ovanför färdigt golv exempelvis eller om jag helt enkelt är för nojjig?
Jag tror knappast att det finns någon armering att tala om någonstans. Mina sulor består till 90% av sten, och så lite betong emellan för att hålla ihop det. Den lilla oarmerade betongkaka det brukar vara till golv tror jag inte kan ta några laster att tala om.
Jag tog bara bort det och grävde när jag gjorde min källare, men min källare ligher bara ca 0,5m ner i backen. Hade jag haft djupare än så (och därmed större marktryck) hade jag nog övervägt att gräva på utsidan också samtidigt. Jag tror inte att det är någon fara ändå, men man vill ju vara på säkra sidan.
Jag tog bara bort det och grävde när jag gjorde min källare, men min källare ligher bara ca 0,5m ner i backen. Hade jag haft djupare än så (och därmed större marktryck) hade jag nog övervägt att gräva på utsidan också samtidigt. Jag tror inte att det är någon fara ändå, men man vill ju vara på säkra sidan.
Precis, underkant sula ligger ca 2m ner för mig. Att gräva på utsidan också är inget alternativ, precis byggt tillbaka en stor altan efter dränering i år. Gjorde inte dräneringen själv, annars hade jag nog låtit det stå medan jag hackade upp källargolvet (iaf utmed den större väggen på 6m).joakim_j skrev:
Jag tror knappast att det finns någon armering att tala om någonstans. Mina sulor består till 90% av sten, och så lite betong emellan för att hålla ihop det. Den lilla oarmerade betongkaka det brukar vara till golv tror jag inte kan ta några laster att tala om.
Redigerat: