Varför blev det så här efter slipning och lackering av gammalt golv, utfört av firma?

• Slipat och lackerat trägolv med ojämnheter och färgskiftningar mellan plankorna, eventuellt resultat av professionell behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis har det tidigare kommit för mycket vatten på golvet av nån anledning så ändträet sugit upp det.
Det syns mycket tydligare nu när golvet blivit slipat och lackat.
Vissa saker försvinner, andra kommer fram tydligare, så är det tyvärr.

Isakare Isakare skrev:
Troligtvis har det tidigare kommit för mycket vatten på golvet av nån anledning så ändträet sugit upp det.
Det syns mycket tydligare nu när golvet blivit slipat och lackat.
Vissa saker försvinner, andra kommer fram tydligare, så är det tyvärr.
Vad göra?

M Majken Talbort skrev:
Vad göra?
Det har jag tyvärr inget svar på.
Finns säkert nån duktig som kan trolla med färg och få det att se bättre ut, men var man hittar en sån har jag inte en aning om.

Det ser ut som skarvarna ligger lite djupare än resten av golvet? I så fall borde det hjälpa att slipa ner golvet mer

M Majken Talbort skrev:
Vad göra?
Välkommen till Byggahus!
Lär dej leva med utseendet eller byt golv.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
H
M Majken Talbort skrev:
Varför blev det så här efter slipning och lackering av gammalt golv, utfört av firma?
Det är en vattenskada, troligtvis har det lackats med en billig vattenbaserad lack som har gått ner i skarvarna. Har en firma gjort det, så reklamera. Nästa gång när du har slipat, olja in golvet istället, i bra olja finns inget vatten. Dessutom kan du reparera skador, ånga upp märken osv.

H HEM2121 skrev:
Det är en vattenskada, troligtvis har det lackats med en billig vattenbaserad lack som har gått ner i skarvarna. Har en firma gjort det, så reklamera. Nästa gång när du har slipat, olja in golvet istället, i bra olja finns inget vatten. Dessutom kan du reparera skador, ånga upp märken osv.
Kan detta vara en rimlig förklaring som golvläggaren lämnat:
”Färgskillnaderna på stavarna beror på att golvet städads med för mycket vatten och ev. fel produkter. Det går inte att se innan man lackerat golvet och det är tyvärr inget vi kan påverka. Men det kommer att synas mindre med tiden”

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Mats-S
H HEM2121 skrev:
troligtvis har det lackats med en billig vattenbaserad lack som har gått ner i skarvarna
Jag slipade om mitt parkettgolv för typ 15 år sedan, och använde då en vattenbaserad lack, absolut inga sådana defekter som syns på bilderna.
Så att reklamera pga att dom använt vattenbaserad golvlack kan TS glömma, det är en idag godkänd metod som används av många.

Instämmer med "Fribygg", det kommer även att "jämna ut sig" när solen och slitage får golvet att mörkna lite :-)
F fribygg skrev:
Lär dej leva med utseendet eller byt golv.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Så att reklamera pga att dom använt vattenbaserad golvlack kan TS glömma, det är en idag godkänd metod som används av många.
Håller med. Vattenbaserad lack till parkettgolv använde jag redan för ca 20 år sedan så det är definitivt inget nytt påfund och inget som i sig orsakar några skador av det slag som syns här.

Jag tror nog mer på "färgskillnaderna på stavarna beror på att golvet städades med för mycket vatten" även om jag naturligtvis inte kan veta säkert.

Hur som helst, välkommen till forumet! Och jag tror du kommer att märka detta mindre och mindre med tiden. Dels bleknar nog "märkena" en aning men framförallt är man ofta överdrivet kritiskt när något är nygjort. Med tiden ser man mer till helheten och tänker inte på små skönhetsfel.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag slipade om mitt parkettgolv för typ 15 år sedan, och använde då en vattenbaserad lack, absolut inga sådana defekter som syns på bilderna.

Instämmer med "Fribygg", det kommer även att "jämna ut sig" när solen och slitage får golvet att mörkna lite :)
Alfredo Alfredo skrev:
Håller med. Vattenbaserad lack till parkettgolv använde jag redan för ca 20 år sedan så det är definitivt inget nytt påfund och inget som i sig orsakar några skador av det slag som syns här.

Jag tror nog mer på "färgskillnaderna på stavarna beror på att golvet städades med för mycket vatten" även om jag naturligtvis inte kan veta säkert.

Hur som helst, välkommen till forumet! Och jag tror du kommer att märka detta mindre och mindre med tiden. Dels bleknar nog "märkena" en aning men framförallt är man ofta överdrivet kritiskt när något är nygjort. Med tiden ser man mer till helheten och tänker inte på små skönhetsfel.
Hur blir det med att raderna inte längre ligger så tätt?

M Majken Talbort skrev:
Hur blir det med att raderna inte längre ligger så tätt?
Jag vet inte om jag riktigt förstår frågan men du har ett äldre golv med vissa brister men inget som egentligen påverkar funktionen. Golvet kommer med stor säkerhet att fungera på ett bra sätt under lång tid, men nyskick kan du inte räkna med även om golvet slipas på bästa sätt.

• Gilla
Majken Talbort
  • Laddar…
H
Mats-S Mats-S skrev:

Instämmer med "Fribygg", det kommer även att "jämna ut sig" när solen och slitage får golvet att mörkna lite :)
Om de nu inte har använt den billigaste lacken på marknaden. Vi hade en sån ”hantverkare” genom ett försäkringsbolag. Varenda skarv reste sig.

H
M Majken Talbort skrev:
Kan detta vara en rimlig förklaring som golvläggaren lämnat:
”Färgskillnaderna på stavarna beror på att golvet städads med för mycket vatten och ev. fel produkter. Det går inte att se innan man lackerat golvet och det är tyvärr inget vi kan påverka. Men det kommer att synas mindre med tiden”
Fast det är väl bara i själva skarvarna. De borde ha du ju ha sett innan före slipning. Kanske har det inte har syns lika tydligt tidigare? Det är ju något som bara du kan svara på. Det ser ut så när vätska har kommit in i skarvarna, möjligt att det torkar upp om det nyss är gjort. Skicka bilderna till en annat företag och fråga vad de tror utan att avslöja att det är nygjort.

Redigerat:
Antingen är fuktantydningarna nya eller gamla. Men att slipa om alltihop igen för det lilla, låter långsökt. Jag har lackat flera nyskapade golv med vattenlack och bara undantagsvis har det uppstått sådana fuktmarkeringar här och var.

Jag tror att firman kan ha rätt att det är gamla synder. Kan vara det hos mig med.
Så, släpp det och inse att du piffat upp ett begagnat golv med den sharm och brister det har.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.