892 läst ·
19 svar
892 läst
19 svar
Varför läcker munstycket?
Man får nog skilja på frost och is.M Mjärn skrev:
En bilmotor tål frost den med men det är få människor som medvetet fått för sig att prova om den tål is.
Har du inte glykol i bilens kylsystem? Du vet väl att isen t.o.m kan spräcka ett motorblock av metall?
Det är väl det de menar, men det är ju rätt få produkter av det här slaget som inte tål frost om de är torra. På just det här munstycket står det i beskrivningen att det har ett innovativt frostskydd. Det är ju rätt meningslöst om det är villkorat med att munstycket ska vara torrt. Jag har nog också ett sådant som frusit sönder. Då tror jag att det suttit kvar i slangen men att andra ändan av slangen är losskopplad från kranen, så i praktiken fylld med vatten.A AndersS skrev:
Nu har jag inte dubbelkolla det med siffror mer än några ytterligare ställen utöver vad Googel-AI kräkte ur sig att det kan bildas mellan 3000 - 8000 Bar för att pressa tillbaka nyss bildad is till samma volym som vattnet var innan det frös. Som jämförelse är kammartrycket som bildas när 7,62 mm. NATO-patron avfyras ligger runt 4000 Bar...
Med andra ord behövs det extremt robusta grejor alternativt tillräckligt återfjädrande elastiska grejor för att inte ta skada när vattnet sväller nära 10% i volym när det övergår till is.
Om det klarar en frysning eller inte är en designfråga, hur vattnet förflyttar sig medans det bildar is i hur den extra volymen kan skaffas fram och att vattnet innan det fryser också kan flytta sig till den platsen.
tex. äldre motorblock för bilar och traktorer hade ofta frostpluggar placerade vid hålrummen inne i blocket med som mest vatten (och frös sist) som kunde ge med sig om det frös och räddade motorn från att motorblocket spräcks och cylindrar trycktes ihop hydrauliskt vid tiden när det inte var självklart att man alltid hade glykol i kylarvätskan.
Med andra ord behövs det extremt robusta grejor alternativt tillräckligt återfjädrande elastiska grejor för att inte ta skada när vattnet sväller nära 10% i volym när det övergår till is.
Om det klarar en frysning eller inte är en designfråga, hur vattnet förflyttar sig medans det bildar is i hur den extra volymen kan skaffas fram och att vattnet innan det fryser också kan flytta sig till den platsen.
tex. äldre motorblock för bilar och traktorer hade ofta frostpluggar placerade vid hålrummen inne i blocket med som mest vatten (och frös sist) som kunde ge med sig om det frös och räddade motorn från att motorblocket spräcks och cylindrar trycktes ihop hydrauliskt vid tiden när det inte var självklart att man alltid hade glykol i kylarvätskan.
Istället för att fundera. Hör av dig till Gardena och förklara som du gör här i tråden. De skickar ett helt nytt munstycke. Är inne på mitt tredje (garanti). Den delen (kommer inte ihåg vilken) som orsakar läckan finns inte som reservdel. Men Gardena är schyssta, som sagt.M Mjärn skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden