Hej,
Vi har en sexårig NIBE VVM310 som porlar och läcker vatten.
- Att den läcker vatten och tappar tryck är från en övertrycksventil. Dock inte den vid expansionskärlet utan en som sitter ovanpå pannan. Se bilder. Den läcker cirka 1-2 liter vatten i veckan och har historiskt droppat något men inte i närheten av denna nivå.
- Man kan också höra ett porlande från pannan som om det vore luft i systemet. Tycker mig på vissa googlingar kunna se att det ska gå att lufta själva pannan också men kan inte hitta fysiskt hitta det på pannan.
Allt är i övrigt luftat, element, golvvärme osv.
Bilder.
- Ventil med rödmarkerat rör som går rakt ut som dropprör. Det är från detta det läcker då jag delat upp dem för att utesluta i olika hinkar.
-
Vi har en sexårig NIBE VVM310 som porlar och läcker vatten.
- Att den läcker vatten och tappar tryck är från en övertrycksventil. Dock inte den vid expansionskärlet utan en som sitter ovanpå pannan. Se bilder. Den läcker cirka 1-2 liter vatten i veckan och har historiskt droppat något men inte i närheten av denna nivå.
- Man kan också höra ett porlande från pannan som om det vore luft i systemet. Tycker mig på vissa googlingar kunna se att det ska gå att lufta själva pannan också men kan inte hitta fysiskt hitta det på pannan.
Allt är i övrigt luftat, element, golvvärme osv.
Bilder.
- Ventil med rödmarkerat rör som går rakt ut som dropprör. Det är från detta det läcker då jag delat upp dem för att utesluta i olika hinkar.
-
Ja desto mer varmvatten ni förbrukar desto mer dräller det från det röret, det är säkerhetsventilen till varmvattenberedaren. Luftningsnipplar borde finnas i pannan, en kanske sitter innanför fronten, har du provat kolla manual?
Det är säkerhetsventilen på inkommande kallvatten till VVBn som läcker.
Om det droppar hela tiden så kan det ha fastnat skräp/avlagringar mellan ventilkäglan & ventilsätet, prova att vrid blåa ratten motsols tills den "häppar till", gör det några gånger så spolas skräpet kanske bort, annars är det byte av säkerhetsventilen som gäller.
Om det droppar hela tiden så kan det ha fastnat skräp/avlagringar mellan ventilkäglan & ventilsätet, prova att vrid blåa ratten motsols tills den "häppar till", gör det några gånger så spolas skräpet kanske bort, annars är det byte av säkerhetsventilen som gäller.
Hej,DonPablo skrev:
TAck för svar!
Jag kan inte hitta dem. Inget manualen utan de Google sökningar jkag gjort har inte refererat till VVM-310 utan liknande.
Hej,Demmpa skrev:
Det är säkerhetsventilen på inkommande kallvatten till VVBn som läcker.
TAck för svar!
Ok. Då ska jag prova att motionera den. Behöver jag fylla på vatten i systemet efter? Det sitter ju en "påfyllningsratt" bakom ventilen. Ska den vara öppen eller stängd? Är det den eller "den vanliga" jag ska använda för att fylla på vatten igen? Med den vanliga menar jag den ratt som används för att fylla värmesystemet med vatten?
Gissar här på att det kanske saknas vatten i beredaren och det är därför det porlar?
Tack igen!
Nej, du behöver inte fylla på VVBn (varmvattenberedaren) med vatten eftersom den fylls på automatiskt så fort det är lägre tryck I den än inkommande kallvatten till bostaden.R Rhaggren skrev:Hej,
TAck för svar!
Ok. Då ska jag prova att motionera den. Behöver jag fylla på vatten i systemet efter? Det sitter ju en "påfyllningsratt" bakom ventilen. Ska den vara öppen eller stängd? Är det den eller "den vanliga" jag ska använda för att fylla på vatten igen? Med den vanliga menar jag den ratt som används för att fylla värmesystemet med vatten?
Gissar här på att det kanske saknas vatten i beredaren och det är därför det porlar?
Tack igen!
Det är ingen påfyllningsventil utan an avstängningsventil, den ska normalt vara fullt öppen (eller rättare sagt öppna den fullt & sen stänga ett halvt varv).
Tappvarmvattnet (VVBn) och pannvattnet/värmesystemet är två skilda system.
Klicka här för att svara