Munstycket till vattenslangen i trädgården har börjat läcka som tusan. Jag har skruvat isär det som går och tagit bilder. Vad är felet?

• Läckande munstycke från Gardena med vattenslang i trädgård. Vatten strömmar ut från sida. Användarens hand håller munstycket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Munstycke från en vattenslang håller i handen, demonterat för att kontrollera läckageproblem i trädgården.
    Skapa konto
  • Hand som håller en orange och grå trädgårdsslanganslutning nära en träräcke, med en rulle trädgårdsslang i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand som håller en koppling för trädgårdsslang i närbild med en suddig bakgrund av en trädgårdsvinda och grönska.
    Skapa konto
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Düsseldorff
Svårt att se exakt var det läcker. I kopplingen?

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Svårt att se exakt var det läcker. I kopplingen?
Det läcker ur handtaget på den.

Düsseldorff
Ur handtaget? Då måste väl plasten ha spruckit.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ur handtaget? Då måste väl plasten ha spruckit.
Nja. Jag har två andra munstycken också. Det läcker ur dem också.

Ska det inte ligga något packning någonstans där det är chromat?

MultiMan
Har de förvarats frostfritt? Annars tror jag på spräckt plast pga frostsprängning.

MultiMan MultiMan skrev:
Har de förvarats frostfritt? Annars tror jag på spräckt plast pga frostsprängning.
Hur vet jag vad som behöver bytas då?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Düsseldorff
M Mjärn skrev:
Du säger att det läcker "ur handtaget". Det gör det bara om plasten spruckit. Om det egentligen läcker ur kopplingen så är du rätt ute när du vill byta packning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
MultiMan
M Mjärn skrev:
Går inte vad jag vet om plasten inuti spruckit, köp nytt. Ta alltid in sådant till frostfri förvaring på vintern.

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Går inte vad jag vet och plasten inuti spruckit, köp nytt. Ta alltid in sådant till frostfri förvaring på vintern.
Ok jag ska prova. Jävla skitgrejer då. 500 kr kostade det.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Düsseldorff
M Mjärn skrev:
Nja. Du kan aldrig förvara sprutmunstycken där de riskerar att frysa. Då går de åt helvete.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
M Mjärn skrev:
Den typen av munstycken med plast har aldrig tålt att frysa. Rena metallmunstycken kan klara sig men inte säkert det heller då vatten har en enorm sprängkraft vid fysning.

Jag har 35 år gamla Gardena som håller än så skit är det inte.

• Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Om det beror på att det frusit sönder är orsaken vi som användare. Har gjort det med en högtryckstvätt för länge sedan.

Det är som med många andra Gardena produkter. Det står att de ska vara frostbeständiga men likväl fryser de sönder. Jag brukar inte vara så bra på att få in allting i tid och har många munstycken och slangvindor som frusit sönder.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
Det är som med många andra Gardena produkter. Det står att de ska vara frostbeständiga men likväl fryser de sönder. Jag brukar inte vara så bra på att få in allting i tid och har många munstycken och slangvindor som frusit sönder.
Kanske "frostbeständiga" men inte frusna med vatten inne i dem, då fryser mycket sönder.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.