A
L LinusBro skrev:
Hej!
Jag ser att en del felaktiga påståenden förekommer här.
Till exempel att man bara kan ta reda på skogens ålder genom att borra i träd och räkna årsringar.
SVT-metoden i Slaget om skogen går ut på att använda en kombination av flygfoto och satellitbilder.
Man kan nämligen i många fall få fram skogens ålder om man jämför flygbilder från 60-talet med satellitbilder från idag. Ser man ett nyanlagt kalhygge 1960 så kan man förstå att skogen där idag ej kan vara äldre än ca 60 år.
Man kan även se på färgtoner i satellitbilder sådant som trädslag, och man kan även se gallringar med mera.
Denna typ av fjärranalys används även av forskare och av Skogsstyrelsen.
Sveaskog har vad det ser ut på satellitbilder avverkat skogar under lägsta avverkningsålder både med gran och svensk tall.
Vid kontroll mot Skogsstyrelsen har SVT i ett flertal av dessa fall kunnat se att dispens inte heller sökts (vilket krävs om man vill hävda avverkning pga skogsskador).
näpp kom tillbaka när du jobbar med detta som jag gör, varje dag och gör skogsbruksplaner mm.
Det är inte alls så man gör för att fastställa ålder på skog.
Hur mycket får det skilja från verkligheten och dessa forskningsprojekt?

Jag vet svaret.. Och näpp de lever sällan upp till kraven, det är därför de begär in komplettering från oss i fält..

SVT HAR INGEN KOLL ALLS, OCH FICK PÅ KÄFTEN I DETTA.

Det var ju konstigt att jag kunnat läsa dessa ansökningar och deras avverkningsanmälningar som skogsstyrelsen godkänt.. :thinking:
till och med är Sveaskog beviljad åläggande som de krävt för att avverka 1 bestånd med tall, resten behövs inget tillstånd ytterligare dispens för att få avverka.. Då det är contorta.

Men ännu en gång visar sig en inkompetent tomte sig och hävdar att SVT visst kunde säga sanningen, det kan de inte. iallafall inte så länge mp nissar driver stället.

Redigerat:
Ok. Någon måste säga emot.
Om man verkligen på allvar tror att SVT sänder ett ”fakeprogram” för att hjälpa Miljöpartiet att komma över riksdagsgränsen då är min åsikt att man bör stanna i skogen. Offgrid.

• Gilla
DennisCA
  • Laddar…
A
då blir mitt svar..

Den som förvarar mp och SVT/SR bör stanna i skogen och aldrig visa sig igen...

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
Eftersom jag inte ”försvarar” MP eller SVT med mitt inlägg, bara Sverige som fritt land, så gäller det inte mig men jag kan… …fniss… inte hålla mig. (Öppet mål som vi sade på min tid.)

”Vilken skog…?”

A
vem sa att vi lever i frihet.. i vår fjällhöga nord.
Ja vem har sagt dessa ord...
Inte var det jag... Ja kanske var det du
.. Ja inte var det jag...

B
"Myndigheten för press, radio och tv har fått in 41 anmälningar mot SVT:s programserie Slaget om skogen.
Det är en omfattande lista på anmälningar som kommit in till Myndigheten för press, radio och tv efter SVT Vetenskaps omdiskuterade serie Slaget om skogen. Bland anmälarna finns bland andra LRF Skogsägarnas skogsdirektör Magnus Kindbom och KD:s miljöpolitiska talesperson Kjell-Arne Ottosson."

SVT :s agenda driver en fientlig agenda som inte är med sanningen överensstämmande.
Programmet har en slagsida om vilka som får uttala sig, där flera har en tydlig koppling till aktivister som är dömda för olika brott. Som SVT försöker framstå som mer trovärdiga än SLU och skogsforskningen.utan att det balanseras upp,
Svenska privatskogsägare tillhör de facto de mest miljömedvetna och laglydiga i detta land.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
B nord123 skrev:
"Myndigheten för press, radio och tv har fått in 41 anmälningar mot SVT:s programserie Slaget om skogen.
Det är en omfattande lista på anmälningar som kommit in till Myndigheten för press, radio och tv efter SVT Vetenskaps omdiskuterade serie Slaget om skogen. Bland anmälarna finns bland andra LRF Skogsägarnas skogsdirektör Magnus Kindbom och KD:s miljöpolitiska talesperson Kjell-Arne Ottosson."

SVT :s agenda driver en fientlig agenda som inte är med sanningen överensstämmande.
Programmet har en slagsida om vilka som får uttala sig, där flera har en tydlig koppling till aktivister som är dömda för olika brott. Som SVT försöker framstå som mer trovärdiga än SLU och skogsforskningen.utan att det balanseras upp,
Svenska privatskogsägare tillhör de facto de mest miljömedvetna och laglydiga i detta land.
Jajemän (y)
detta är lobbyism och hysteri..
S väljarkår måste jubla... :seenoevil:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.