Hej!
Jag håller på att förkorta en alldeles för lång lampsladd och reagerade på hur den är kopplad i sockerbiten. Den bruna ledaren från sladden går in till blå till lampan, och blå från sladden går till brun på lampan.
Lampan har fungerat felfritt så här sedan tidigare, men som jag har förstått det ska man normalt sett koppla färg mot samma färg (brun till brun, blå till blå).
Varför fungerar lampan trots att färgerna verkar vara ”korsade”?
Och vågar jag koppla den likadant igen när jag förkortar sladden, eller bör jag göra om kopplingen korrekt?
Tacksam för all input från någon som har koll.
Jag håller på att förkorta en alldeles för lång lampsladd och reagerade på hur den är kopplad i sockerbiten. Den bruna ledaren från sladden går in till blå till lampan, och blå från sladden går till brun på lampan.
Lampan har fungerat felfritt så här sedan tidigare, men som jag har förstått det ska man normalt sett koppla färg mot samma färg (brun till brun, blå till blå).
Varför fungerar lampan trots att färgerna verkar vara ”korsade”?
Och vågar jag koppla den likadant igen när jag förkortar sladden, eller bör jag göra om kopplingen korrekt?
Tacksam för all input från någon som har koll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane skrev:
Vi har alla varit okunniga inan vi lärde oss, så det är helt ok i sig.L Linusnewbie skrev:
Den som inte frågar och tar till sig svaret förblir okunnig vilket ju inte är bra men kunskapsnivån har ju höjts redan 😉
Klicka här för att svara