Hej!

Jag håller på att förkorta en alldeles för lång lampsladd och reagerade på hur den är kopplad i sockerbiten. Den bruna ledaren från sladden går in till blå till lampan, och blå från sladden går till brun på lampan.

Lampan har fungerat felfritt så här sedan tidigare, men som jag har förstått det ska man normalt sett koppla färg mot samma färg (brun till brun, blå till blå).

Varför fungerar lampan trots att färgerna verkar vara ”korsade”?
Och vågar jag koppla den likadant igen när jag förkortar sladden, eller bör jag göra om kopplingen korrekt?

Tacksam för all input från någon som har koll.

En lampsladd med sockerbit, där bruna och blå ledningar är korskopplade, ligger på ett golv tillsammans med en elkontakt och skruvdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fairlane
Av samma anledning som att lampan fungerar om du vänder stickproppen ett halvt varv.

• Gilla
Hybro och 4 till
  • Laddar…
Därför att lampan inte bryr sig om färger, det enda den behöver är att strömmen kan flyta.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Växelström funkar så. Som du redan fått veta spelar det inte nån roll vilket håll du stoppar in kontakten i vägguttaget. Båda funkar.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Av samma anledning som att lampan fungerar om du vänder stickproppen ett halvt varv.
Tack för alla svar! Nu känner jag mig både säker och dum.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
L Linusnewbie skrev:
Bra att du känner dig säker. Dumt behöver du inte känna dig. Mer kunnig nu. 🙂

• Gilla
Linusnewbie och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bra att du känner dig säker. Dumt behöver du inte känna dig. Mer kunnig nu. 🙂
L Linusnewbie skrev:
Vi har alla varit okunniga inan vi lärde oss, så det är helt ok i sig.
Den som inte frågar och tar till sig svaret förblir okunnig vilket ju inte är bra men kunskapsnivån har ju höjts redan 😉

• Gilla
Linusnewbie och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.