8 024 läst ·
127 svar
8k läst
127 svar
Varför kör SVT med faKe News = felaktiga uppgifter?
Många privata småbrukare prioriterar naturvärden tämligen högt. Även om ekonomi är viktigt så är det långt ifrån allt.
Du förstår hur och vad detta går ut på va?B b8q skrev:Både äta kakan och ha den kvar lät iofs bra, men OK, så invändningarna är främst ekonomiska? Så OM man (=staten Sverige) skulle anse att blädning vore en önskningsvärd skogsbruksmetod, så skulle man dels kunna göra det i skog i statlig ägo, dels kunna ge bidrag till privata skogsägare som följer den metoden. Det är alltså bara politisk vilja som saknas.
Du sänker alltså din egna avkastning på fastigheten för att äta och ha kakan kvar, inte att du får ut någon mer ekonomisk vinning..
Sedan ska vi vara ärliga lite mer.
Det är endast gran som detta går att göra detta med..
lövskog funkar inte, ej heller tall..
Inte lärk eller contorta..
Du kan ha tall i det övre skiktet men det är sista gången... För tall växer inte som granen gör.. nämligen underifrån..
Så vill du rädda naturvärden... avstå blädning.. det blir inte mycket roligt där...
prioriterar och prioriterar..B b8q skrev:Ska väl tillägga att jag varken är skogsägare eller skogsforskare eller miljöpartist, men ämnet intresserar mig.
Och jag är ganska övertygad om att skogsägarna prioriterar ekonomin högst, så vill ”man” förändra det svenska skogsbruket i någon riktning av någon anledning, ska man införa ett ekonomiskt incitament (och VILKEN riktning som är bäst vet nog forskarna på SLU bättre än jag).
med fastighets köp så brukar det vara amortering.. Och om då inte skogen ger avkastning så måste ju pengarna infrån annat..
Det blir ett felaktigt agerande i ett företagande som skogsbruk ändå är..
Varför ska staten subventionera ett skogsbruk som ändå kommer att leda till just trakthyggesbruk i slutet?
Och med mycket mindre fördelar än med trakthyggesbruk..
Och sämre avkastning om inte man hittar någon köpare av små mängder av special sortiment...
Det är därför jag överlåter åt forskare på t.ex. SLU att belysa fördelar och nackdelar med olika metoder. Jag har inte kunskapen.
I Finland verkar blädning fungera riktigt bra även ekonomiskt:
https://stud.epsilon.slu.se/6193/23/udd_d_rowell_j_131021.pdf
I Finland verkar blädning fungera riktigt bra även ekonomiskt:
https://stud.epsilon.slu.se/6193/23/udd_d_rowell_j_131021.pdf
ajaj det där är ett examensarbete inte en fullständig version av en rapport..B b8q skrev:
Detta är inget som du ska ta som fakta..
utan med en rejäl nypa salt..
en granskog kan vara flerskiktad.
alltså så har du ett bottenskikt med unga plantor.. Sedan har du ett mellan lager med lite äldre plantor.. Och sedan ett topplager med äldre skog.. detta är en bländad skog.
Den måste ha minst 3 lager skikt.
Men gran klarar av att växa i en mörk och dyster miljö... Och stå och trampa i väntan på ljuset... medans Björk är en pionjärart.. den klarar inte detta utan kommer tävla med varandra om ljuset, vilket leder till själv gallring.. Och då fallerar tanken på denna idé.
Samma sak blir det med tall.. det är endast vid att tallen är i det översta skiktet som tall kan vara inblandat i denna idé..
alltså så har du ett bottenskikt med unga plantor.. Sedan har du ett mellan lager med lite äldre plantor.. Och sedan ett topplager med äldre skog.. detta är en bländad skog.
Den måste ha minst 3 lager skikt.
Men gran klarar av att växa i en mörk och dyster miljö... Och stå och trampa i väntan på ljuset... medans Björk är en pionjärart.. den klarar inte detta utan kommer tävla med varandra om ljuset, vilket leder till själv gallring.. Och då fallerar tanken på denna idé.
Samma sak blir det med tall.. det är endast vid att tallen är i det översta skiktet som tall kan vara inblandat i denna idé..
Det var ett exempel. Här är ett annat:
https://www.slu.se/globalassets/ew/...ruk_en_kunskapssammanstallning-2017-04-02.pdf
Och som även belyser att blädning kanske är ett extremläge, det finns ”mellanalternativ” som t.ex. luckhuggning.
Återigen, jag är inte expert. Men å andra sidan tror jag att skogsägarna som sagt prioriterar ekonomin, så jag tar inte deras ord för absolut bästa sanning heller.
https://www.slu.se/globalassets/ew/...ruk_en_kunskapssammanstallning-2017-04-02.pdf
Och som även belyser att blädning kanske är ett extremläge, det finns ”mellanalternativ” som t.ex. luckhuggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återigen, jag är inte expert. Men å andra sidan tror jag att skogsägarna som sagt prioriterar ekonomin, så jag tar inte deras ord för absolut bästa sanning heller.
Nu är vi där igen.B b8q skrev:Det var ett exempel. Här är ett annat:
[länk]
[bild]
Finns inget som är en "luckhuggning" det är en affärsidé även detta som inte existerar i skogen..
röta i dessa skogar är ett stort problem i och med att alla träd delar samma rotsystem till viss del..
Även snö skador och barkborreskador ökar..
Jag tycker nog att du ska lyssna mer de privata skogsägarna än på industrin..
men visst du gör som du vill..
Men ska du ha korrekt information om detta så är det bättre med Lars på skogsforum..
Han jobbar på SLU och har gått igenom detta i flera år på det forumet...
Även snö skador och barkborreskador ökar..
Jag tycker nog att du ska lyssna mer de privata skogsägarna än på industrin..
men visst du gör som du vill..
Men ska du ha korrekt information om detta så är det bättre med Lars på skogsforum..
Han jobbar på SLU och har gått igenom detta i flera år på det forumet...
Nej nej.. det finns inga luckor i en skog.,B b8q skrev:
Det är en mänsklig syn och antagande.
Det finns bara utrymme för andra träd att växa till sig när en "lucka" skapas..
Men vad du inte verkar förstå och vad jag försöker få dig att förstå är att så fort en sådan här "lucka" skapas i en skiktad skog så måste ett träd ur varje skikt ta dess plats..
Det är det som är att äta och ha kakan kvar..
Det är ju det som det hela går ut på..
Tänk dig en evighetsmaskin fast inom skogsbruk.. det är inte möjligt.. på längre sikt.. det kommer sluta med ett hygge.
Förstår du?
Redigerat:
I länken jag postade finns det väl exempel på luckor i skog? Väldigt geometriska luckor dessutom:Maskintok skrev:Nej nej.. det finns inga luckor i en skog.,
Det är en mänsklig syn och antagande.
Det finns bara utrymme för andra träd att växa till sig när en "lucka" skapas..
Men vad du inte verkar förstå och vad jag försöker få dig att förstå är att så fort en sådan här "lucka" skapas i en skiktad skog så måste ett träd ur varje skikt ta dess plats..
Förstår du?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För övrigt tycker jag länken verkade rätt bra, har du läst den? Den pekar på både fördelar och nackdelar ur alla möjliga aspekter, från ekonomi till skador och ekologisk diversitet, och säger ingenstans att all produktionsskog bör göras hyggesfri. Tvärtom.
Jo då jag har läst den... speciellt det året den kom..B b8q skrev:I länken jag postade finns det väl exempel på luckor i skog? Väldigt geometriska luckor dessutom:
[bild]
För övrigt tycker jag länken verkade rätt bra, har du läst den? Den pekar på både fördelar och nackdelar ur alla möjliga aspekter, från ekonomi till skador och ekologisk diversitet, och säger ingenstans att all produktionsskog bör göras hyggesfri. Tvärtom.
Men det är så här.
I en en skiktad skog(trakthyggesbruk) så är alla träd utspridda jämnt över hela arealen.
Medans i en blädad skog så växer dessa träd i grupper med öppna ytor runt omkring, så den är glesare än en traditionell skog.
Men du kan inte göra dig fri från att i alla skikt så ska det finnas träd.
Detta är endast ett sätt att hålla skog gammal.
sedan kör vi denna med Björk.
Hur får du ett pionjärträd att växa i skikt?
Hur får du Björk att växa i mer än 2 skikt?
Och mer än ca 10 år.. om ens det?
Och varför?
Hint Björk tävlar om ljuset och är inte främmande emot att växa i klungor.. Men aldrig blir de kvar i botten..
Hur får du ett pionjärträd att växa i skikt?
Hur får du Björk att växa i mer än 2 skikt?
Och mer än ca 10 år.. om ens det?
Och varför?
Hint Björk tävlar om ljuset och är inte främmande emot att växa i klungor.. Men aldrig blir de kvar i botten..