31 672 läst ·
200 svar
32k läst
200 svar
Varför klarar sig skurkarna i byggprogrammen? (Byggfällan)
Visste att det fanns en förklaring! Men måste säga att jag tror inte att jag orkar med en till omgång av byggfällan, det är för vinklat till och med för mig och för mycket snyft. Senaste avsnittet så tröttnade jag helt, visst det var farlig eldragning, men kan man inte bara sätta dit ett par ubåtar på sladdarna som stack ut? och städa upp lite? Nix, det ska vara stökigt för då tycker folk synd om en. Okej, det verkar inte vara några direkt snitsiga hantverkare i det programmet. Men att ha den röran? Dom hade en övervåning att slänga upp allting på....
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Med all säkerhet TV-teamet som stökat till det...Odjuret skrev:Visste att det fanns en förklaring! Men måste säga att jag tror inte att jag orkar med en till omgång av byggfällan, det är för vinklat till och med för mig och för mycket snyft. Senaste avsnittet så tröttnade jag helt, visst det var farlig eldragning, men kan man inte bara sätta dit ett par ubåtar på sladdarna som stack ut? och städa upp lite? Nix, det ska vara stökigt för då tycker folk synd om en. Okej, det verkar inte vara några direkt snitsiga hantverkare i det programmet. Men att ha den röran? Dom hade en övervåning att slänga upp allting på....
Det var väl en av anledningarna till att jag skapade denna tråd, jag misstänkte nog att det skulle dyka upp diverse "motsanningar".......
och visst ska man sätta åt sådana som verkligen lurar folk men det känns som om TV-bolagen bara vill göra program som säljer och det är ju synd, lite sanning är inte fel
och visst ska man sätta åt sådana som verkligen lurar folk men det känns som om TV-bolagen bara vill göra program som säljer och det är ju synd, lite sanning är inte fel
Jag som själv är drabbad av en oseriös entreprenör kan säga att jag hört ungefär det som byggarbröder skriver, jag har också hört det från andra entreprenörer i tvist med husägare.
Att börja tala om smällar de själva gått på, att hans fru tjänar kosing, att de jobbar 16 timmar per dygn för lite och ingenting alls, ja det låter lite som "en dåres försvarstal" tycker jag.
Det finns alltid två sidor av myntet, och det är som sagt upp till var och en att göra sin egen bedömmning av vem de vill tro på.
Man skall ha i bakhuvudet att det trots allt handlar om TV och det skall vara lite såpa över det hela. Enda inslaget i fuskbyggarprogrammen som jag funnit intressant är det där Älvsbyhus var på tapeten, att jaga "småhandlare" med sjuttielva konkurser bakom sig ger egentligen inget alls, de skiter nog om de är med i tv eller inte.
Jag skulle hellre se att man jagade typer som Donald på Älvsbyhus eller entreprenörer som gömmer sig bakom de stora husföretagen.
Att börja tala om smällar de själva gått på, att hans fru tjänar kosing, att de jobbar 16 timmar per dygn för lite och ingenting alls, ja det låter lite som "en dåres försvarstal" tycker jag.
Det finns alltid två sidor av myntet, och det är som sagt upp till var och en att göra sin egen bedömmning av vem de vill tro på.
Man skall ha i bakhuvudet att det trots allt handlar om TV och det skall vara lite såpa över det hela. Enda inslaget i fuskbyggarprogrammen som jag funnit intressant är det där Älvsbyhus var på tapeten, att jaga "småhandlare" med sjuttielva konkurser bakom sig ger egentligen inget alls, de skiter nog om de är med i tv eller inte.
Jag skulle hellre se att man jagade typer som Donald på Älvsbyhus eller entreprenörer som gömmer sig bakom de stora husföretagen.
Jag håller med taz. Deras brev på hemsidan gav inte direkt sken av en seriös hantverkare. Varför detta behov av att förklara sig? De har ju redan konkat så företaget behöver ju inga fler kunder. Det är väl dessutom helt orelevant att de gått på smällar på andra håll, det ska väl inte den enskilde kunden få lida för?
Nej, oavsett vems fel osv så skulle jag aldrig anlita byggarbröder mkt för att jag inte köper deras gnällbrev på webben.
Nej, oavsett vems fel osv så skulle jag aldrig anlita byggarbröder mkt för att jag inte köper deras gnällbrev på webben.
Gnällbrev?cederbusch skrev:Jag håller med taz. Deras brev på hemsidan gav inte direkt sken av en seriös hantverkare. Varför detta behov av att förklara sig? De har ju redan konkat så företaget behöver ju inga fler kunder. Det är väl dessutom helt orelevant att de gått på smällar på andra håll, det ska väl inte den enskilde kunden få lida för?
Det är ju deras enda möjlighet att rentvå sitt namn? Om du hade hamnat i samma situation där du blir svartmålad för något du inte tycker är ditt fel, hade du bara hållt tyst och tagit det?
Nja gnällbrev var det väl inte...utan det ända sättet som finns för en byggare som blivit uthängd i media att försvara sig på.
Hur skulle du själv gjort om du vart uthängd i media? där finns ingen möjlighet att försvara sig!
Hur skulle du själv gjort om du vart uthängd i media? där finns ingen möjlighet att försvara sig!
För den som "drabbas" av Byggfällan så går det ju inte att gå till Granskningsnämnden som någon som "drabbats" av Fuskbyggarna hade gjort (eftersom TV4, men inte TV3, sänder från Sverige). Jag hade nog ändå gjort något annat än skrivit ett brev på det kursade bolagets hemsida. Särskilt som brevet är så väldigt defensivt och framförallt skrivet om en massa andra saker. Det känns lite som om författaren till det vill göra en likadan berättelse som TV-programmet. Fokusera på en massa annat och inte så mycket på sakfrågan så kanske folk tycker synd om mig.whork skrev:
Men å andra sidan är det säkert väldigt svårt att vara saklig när man känner att man drabbats av en orättvisa. Om så mycket var fel i Byggfällan så borde det väl ändå gå att stämma för förtal, eller?
När det gällde Fuskbyggarna så kunde inte den som anmälde till Granskningsnämnden hävda förtal eftersom mycket av det som togs upp i programmet var korrekt (han hade en konkurs bakom sig, men ljög och sa att han inte hade det osv.), men däremot var ju programupplägget likadant som Byggfällan: man frågar inte byggaren utan istället gillrar man någon sorts fälla och skriker och gormar tills denne flyr fältet. I Byggfällan verkar det ju dessutom lite skumt att de "jagar" byggaren, trots att det i flera program aldrig har framgått att denne verkligen gömmer sig. Varför inte bara ringa och fråga efter byggarens version? Om denne inte svarar på kundens samtal (nummerpresentatör), vilket tydligen är ganska vanligt, så kan väl redaktionen ringa någon annanstans ifrån? Att inte också bjuda tittarna på byggarens version (i ett samtal där byggaren är förberedd på frågor) gjorde att Granskningsnämnden i Fuskbyggarna-fallet ansåg att programmet var "osakligt".
Det var faktiskt det här stycket som fick mina ögon att gå i kors: "På enbart min lön, på 20 000 kronor netto, om det finns utrymme, ni läser rätt, reser man inte långt i världen. Jag håller med alla som undrar varför man går med på att jobba så hårt och så många timmar för den skitlönen."
Det är väl en högst normal lön för många?
Detta är inget unikt ! Plus på SVT har blivit fällt av granskningsnämden flera gånger,så vinkling sker i public service som i reklam finanserad tv det får vi leva med.Alla gör vi fel men jag tycker det är hemskt dåligt av tex TV4 när dom fått en reprimand från granskningsnämden att dom inte går ut med att dom gjort fel och ber om ursäkt till den drabbade byggare på deras webb eller i början på nästa program.
Det finns alltid 2 sidor på en konflikt och väldigt sällan har den ena parten 100% av skulden och jag tycker det är förjävligt att Tv leker domstol på bästa sändningstid.
Det finns alltid 2 sidor på en konflikt och väldigt sällan har den ena parten 100% av skulden och jag tycker det är förjävligt att Tv leker domstol på bästa sändningstid.
Många, mig inklusive, hade varit mer nöjda med den lönen än nuvarande....Nyfniken skrev:Det var faktiskt det här stycket som fick mina ögon att gå i kors: "På enbart min lön, på 20 000 kronor netto, om det finns utrymme, ni läser rätt, reser man inte långt i världen. Jag håller med alla som undrar varför man går med på att jobba så hårt och så många timmar för den skitlönen."
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Jag har rensat bort en del inlägg, där diskussionen halkat snett. Detta är inte en tråd om inkomtspolitik.
Redigerat:
Antar att många här sett dagens avsnitt
. Något jag funderade en del på var, är inte detta ett solklart fall där GARBO och liknande faktiskt utan tvekan borde gå in? Byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring som alla av oss fått betala för men väldigt få eller om övht någon fått ut något ifrån? Det här bygget måste väll uppfylla alla kriterier och några till, felbyggt och de har gått i "konkurs". Rätt konstigt att inget nämns om detta under hela programmet!