16 436 läst ·
62 svar
16k läst
62 svar
Varför kan jag ej belåna huset hos banker, smålån?
Jag får känslan att du är utsatt för ett romansbedrägeri, nigerianskt prinsbrev eller annat iom:Annn555 skrev:
Du skriver osammanhängande vad du ska ha pengarna till.
Du pratar om arv och dödsbon som "Kan tänka lånet".
Det är inga sådana dumheter?
Att det finns 300 tkr i utrymme att låna på huset, innebär det att huset har lån på 4,7 miljoner och beräknas säljas för 5 miljoner? Och du har en säker intäkt från ett arv utomlands som du ska få del av om du bara skakar fram 100 tkr i några månader?
Jag uppfattar det som om du ska sälja och efter en försäljning så har du möjlighet att återbetala lånet.Annn555 skrev:
Då blir det nästan som ett brygglån men i det här fallet inte en "brygga" till en ny/annan belånad bostad utan till ett obelånat liv.
Ibland har banktjänstemän svårt att förstå andra upplägg än de vanliga, de kan inte sätta sig in i andra scenarier.
Men jag tror att du behöver boka en tid och träffa en banktjänsteman, kanske kan du använda termen "brygglån" i din förklaring men att du istället för att köpa ett annat boende så ska du sälja men att du behöver iordningsställa vissa saker i bostaden innan försäljning.
Att de är billigare att åtgärda innan försäljning än inte och att du behöver sänka priset med mer.
(Om det är så).
Kanske behöver du ge det framtida (om det är så) försäjningsuppdraget till bankens mäklare/samarbetspartner så att de är säkra på att det stundar en framtida försäljning.
Tänk på löptiden på lånet, en försäljningsprocess kan dra ut på tiden.
Lycka till.
Klicka här för att svara