Har du förskingrat ett dödsbo, tror du avser något annat, eller?
Förskingring, lite slarvigt förklarat, är att använda någon annans pengar/egendom utan tillstånd som ses som brottsligt.

A AndersS skrev:
Har du förskingrat ett dödsbo, tror du avser något annat, eller?
Förskingring, lite slarvigt förklarat, är att använda någon annans pengar/egendom utan tillstånd som ses som brottsligt.
En boutredningsman advokat .
Har själv tagit reda på vilka pensioner utbetalats efter dödsfall som aldrig redovisats mig, flera år senare efter bouppteckning.

ARJU ARJU skrev:
Fast du valde att teckna lånet, det kan du inte klandra banken för.
Självklart kan jag klandra banken som tar ut oskäliga räntor och avgifter. Det är inte bara jag som klandrat denna bank, du har alltså totalt missat all kritik mot Bluestep som skrivits i massor under årens lopp?
ARJU ARJU skrev:
Det finns inget "finstilt", banken måste alltid uppge effektiv ränta, alltså inklusive alla avgifter, och det låter som du fick en helt vanligt usel kredit med 17-19% ränta.
Du verkar inte riktigt fatta vad som menas med "finstilt"? Om du någonsin skrivit på någon form av avtal så brukar det upplysningsvis sitta någon eller några blad på slutet med väldigt liten text.

Var i mitt inlägg hittar du att jag inte var medveten om den effektiva räntan?
Vad jag ville få fram var att AVGIFTERNA var högre än själva räntan OCH SÅLEDES INTE AVDRAGSGILLT!
ARJU ARJU skrev:
Ett riktigt skitlån absolut, men jag tycker du kan ta eget ansvar som tecknade lånet, det är inte bankens fel att du skiljer dig och behöver pengar du inte har för att upprätthålla en levnadsstandard du tydligen inte har råd med.
Och vem är du att anta att jag inte hade råd med denna levnadsstandard? Var i mitt inlägg står det?
Jag drev vid detta tillfälle enskild firma och min för tillfället största kund stälde in betalningarna och var skyldig mig väldigt mycket pengar vilket tyvärr resulterade i 2 betalningsanmärkningar för min del.
och i samma veva så skulle jag lösa ut mitt X från huset.
Så var snäll och fabulera inte ihop egna historier om hur saker förhåller sig för då kan du lika gärna flytta till Flashback.

• Ledsen
  • Haha
Spoton och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
F Freda skrev:
Vad jag ville få fram var att AVGIFTERNA var högre än själva räntan OCH SÅLEDES INTE AVDRAGSGILLT!
Fast den biten bör ändå varit tydlig?
Om den effektiva räntan är mycket högre än räntan för bolånet så bör man ju se det?

Jag kollade för övrigt precis på deras hemsida och där har de ett exempel på 6,33% ränta, där den effektiva räntan än 6,55% så det kanske är ett minne blott med dessa extrema avgifter?

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
Självklart kan jag klandra banken som tar ut oskäliga räntor och avgifter. Det är inte bara jag som klandrat denna bank, du har alltså totalt missat all kritik mot Bluestep som skrivits i massor under årens lopp?

Du verkar inte riktigt fatta vad som menas med "finstilt"? Om du någonsin skrivit på någon form av avtal så brukar det upplysningsvis sitta någon eller några blad på slutet med väldigt liten text.

Och vem är du att anta att jag inte hade råd med denna levnadsstandard? Var i mitt inlägg står det?
Jag drev vid detta tillfälle enskild firma och min för tillfället största kund stälde in betalningarna och var skyldig mig väldigt mycket pengar vilket tyvärr resulterade i 2 betalningsanmärkningar för min del.
och i samma veva så skulle jag lösa ut mitt X från huset.
Så var snäll och fabulera inte ihop egna historier om hur saker förhåller sig för då kan du lika gärna flytta till Flashback.
Har bara kontaktat Lendo,
Fairlane Fairlane skrev:
Om den effektiva räntan är mycket högre än räntan för bolånet så bör man ju se det?

Jag kollade för övrigt precis på deras hemsida och där har de ett exempel på 6,33% ränta, där den effektiva räntan än 6,55% så det kanske är ett minne blott med dessa extrema avgifter?
Ej hängt med i de andras svar.
Låter otroligt om.räntan är 6 proc på bluestep el dyl, jag ringer alltid för att kolla såna siffror..

Fairlane
A555 Annn555 skrev:
Har bara kontaktat Lendo,
Lendo förmedlar bara frågorna till andra.
Det som händer är i princip:
1. Är inkomsten tillräcklig för lån? Nej
2. Avslag

De kommer aldrig till att du har säkerhet eller kommer att betala tillbaka snabbt.

Du måste prata med en människa, inte ett datorprogram.
A555 Annn555 skrev:
Ej hängt med i de andras svar.
Låter otroligt om.räntan är 6 proc på bluestep el dyl, jag ringer alltid för att kolla såna siffror..
Det är väl inte konstigt med 6%?
De lånar ut till folk som inte får lån på annat håll och kan ta mer.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
Och vem är du att anta att jag inte hade råd med denna levnadsstandard?
F Freda skrev:
vilket tyvärr resulterade i 2 betalningsanmärkningar för min del.
Uppenbarligen hade du inte tillräckliga marginaler. Du beskriver det själv. Sorry om jag låter elak men får man betalningsanmärkningar har man klantat till det.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Jag detta var väldigt många år sedan och Bluestep var väldigt nya på marknaden, jag var i en för tillfället stressad situation och inte så insatt i det här med ekonomi osv, mitt X skötte allt så det var ett inte så angenämt uppvaknande. Den jag pratade med tryckte väldigt på räntan och att den var ju avdragsgill och nämde att det var "vissa" avgifter men inte ett ord om storleken på dessa.
Det var ett lån som under 2 år löpte utan några avgifter eller ränteinbetalningar och förföll efter 2 år.
Detta lån ordnades övet telefon på denna tid och papper skickades hem för underskrift.
Det löste mina problem då men jag vill bestämt avråda från dessa blodsugare dom är.

Alfredo Alfredo skrev:
Uppenbarligen hade du inte tillräckliga marginaler. Du beskriver det själv. Sorry om jag låter elak men får man betalningsanmärkningar har man klantat till det.
Hur kan man i din värld vara klantig om en uppdragsgivare ställer in betalningarna?
I vilken fantasivärld lever du?

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
F Freda skrev:
Hur kan man i din värld vara klantig om en uppdragsgivare ställer in betalningarna?
I vilken fantasivärld lever du?
Den värld där man inser att sådant kan hända och har buffert för det. Sen skrev jag i och för sig inget om att någon var klantig.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan läsa KLANTAT här ...kan du?

För övrig så gillar jag inte när folk kapar trådar och anmärker på vad folk har skrivit eller inte och tråden spårar ur fullständigt, så sorry för att jag kände mig tvungen besvara några här som hoppat på mig för mitt/mina inlägg.
Jag kommer fortsättningsvis endast blocka dessa tomtar.

Jag saknar verkligen en vettig moderator här som kastar ut folk som trollar och beter sig.
En max 2 tillsägelser sen ut med dem.

• Haha
Spoton och 1 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
För övrig så gillar jag inte när folk kapar trådar och anmärker på vad folk har skrivit eller inte och tråden spårar ur fullständigt, så sorry för att jag kände mig tvungen besvara några här som hoppat på mig för mitt/mina inlägg.
Jag kommer fortsättningsvis endast blocka dessa tomtar.

Jag saknar verkligen en vettig moderator här som kastar ut folk som trollar och beter sig.
En max 2 tillsägelser sen ut med dem.
Hur menar du ”kapar” trådar? Kan det vara precis det som du gjorde, eller är det bara andra ”tomtar” som gjorde det.

Jag vet inte på vilket sätt dina rätt gamla erfarenheter av en långivare som sedan dess ändrat sitt upplägg, hjälper TS. I mina ögon inte ett dugg faktiskt. Andra har skrivit precis som det är - säger alla andra långivare nej återstår Bluestep och liknande, men tänk på att de har högre ränta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
Jag kan läsa KLANTAT här ...kan du?
Jag pudlar. Ursäkta! Jag skrev uppenbarligen precis det. Sorry. Får skylla på att jag sitter med en platta som ger dålig överblick. Dålig ursäkt för fel hade jag. 😳😳😳

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
F Freda skrev:
Jag detta var väldigt många år sedan och Bluestep var väldigt nya på marknaden, jag var i en för tillfället stressad situation och inte så insatt i det här med ekonomi osv, mitt X skötte allt så det var ett inte så angenämt uppvaknande. Den jag pratade med tryckte väldigt på räntan och att den var ju avdragsgill och nämde att det var "vissa" avgifter men inte ett ord om storleken på dessa.
Det var ett lån som under 2 år löpte utan några avgifter eller ränteinbetalningar och förföll efter 2 år.
Detta lån ordnades övet telefon på denna tid och papper skickades hem för underskrift.
Det löste mina problem då men jag vill bestämt avråda från dessa blodsugare dom är.
Fast hur hjälper detta TS?
För 15-20 år sen hade du ekonomiska problem då en kund inte betalade. I samma veva fixade din dåvarande sambo ett blankolån till dig via Bluestep med förutsättningar sämre än sämst där du inte läste igenom pappren och därför ska inte TS använda sig av Bluestep idag med helt andra villkor? Vad tycker du TS ska göra istället?

TS behöver låna 200' (egentligen 100', men eftersom de ska vara ett bolån är 200') minimum. Pengarna beräknas återbetalas inom 4 månader. Om vi säger en riktigt kass ränta, 10% så talar vi om cirka 6500 kr i ränta under den här perioden. Hälften är avdragsgillt under 2025 så i slutändan kommer det kosta TS 6000 kronor att lösa hennes problem.

Om kanske 6-8 månader lär väl pengarna för försäljningen av huset ramla in och efter att lånet är återbetalat (det på 200' ovan), mäklaren fått betalt och skatten på vinsten är betald så kommer TS ha lågt räknat 3,3 miljoner på kontot. Jag kan tycka det kan vara värt 6000 kr för att lösa problemet.

Mina tips till TS skulle vara:

1. Ta hjälp av någon du har förtroende för som kan hjälpa till att läsa dokumentation från bank, mäklare etc
  2. Ta hjälp med all skriftlig kommunikation (eventuellt också muntlig)
  3. Ta lån från den som är beredd att ge det, även om räntan är hög, ditt utgångsläge för ett billigare lån är dåligt
  4. Sälj huset, betala lån, mäklare etc och sätt in pengar för skatten på skattekontot
  5. Njut av livet med den rejäla extra slant som finns på kontot

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.