TRJBerg
Har svårt att förstå TS dvs vad exakt situationen är.
Men ur min synpunkt så om man är ensam lånare och har under 200000:- i årsinkomst så kan man helt glömma att få lån från en vanlig bank. Även typ Bluestep skulle nog vara ovilliga. Andra alternativ är livsfarliga.

Om jag vore i TS situation skulle jag skippa hela iden.
(Rent hypotetiskt, om t ex TS hade föräldrar som hon kunde lita helt på så kunde de köpa in sig i huset med t ex 5% och då får TS det hon behöver. Detta baserat på att huset kan säljas för ung 4-5 miljoner.
Som med alla sådana här upplägg måste man vara medveten om att en delägare kan tvinga igenom en försäljning och är det då ens bostad har man stora problem.)

Alfredo Alfredo skrev:
Jag pudlar. Ursäkta! Jag skrev uppenbarligen precis det. Sorry. Får skylla på att jag sitter med en platta som ger dålig överblick. Dålig ursäkt för fel hade jag. 😳😳😳
Känner igen det där!!!

A555 Annn555 skrev:
Pratat med rn del banker, 8m v
Betala åter efter 4 mån, 100 k l0n.
Föräldrar lever ej, har just nu utomlands förskingrat dödsbo i Asien som hade kunnat täcka lån
Helt obegripligt!
Dessutom citering av dig själv.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Om man äger ett hus, oavsett pris, men nu enl TS för 4-5M så bör man lägga (undan) minst 1-2% av husvärdet per år för underhåll och redan där så är de 200k nästan slut. Finns ingen bank som ger lån på de premisserna. Du bor i en för dyr kåk för din inkomst, d v s du har inte råd att underhålla den.

• Gilla
A555
  • Laddar…
Fairlane
B bhus2021 skrev:
Om man äger ett hus, oavsett pris, men nu enl TS för 4-5M så bör man lägga (undan) minst 1-2% av husvärdet per år för underhåll och redan där så är de 200k nästan slut. Finns ingen bank som ger lån på de premisserna. Du bor i en för dyr kåk för din inkomst, d v s du har inte råd att underhålla den.
Det i sig är väl inget problem då huset ska säljas?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det i sig är väl inget problem då huset ska säljas?
Var står det att huset ska säljas?
Allt jag läst är att lånet ska betalas tillbaka om 4 månader, hittar inget om någon försäljning.

Däremot står det i inlägg 26 att lånet inte rör huset.
Någon mer än jag som inte riktigt fattar vad ts menar?

A Argastesnickaren skrev:
Var står det att huset ska säljas?
Allt jag läst är att lånet ska betalas tillbaka om 4 månader, hittar inget om någon försäljning.

Däremot står det i inlägg 26 att lånet inte rör huset.
Någon mer än jag som inte riktigt fattar vad ts menar?
Finns andra trådar där ts skriver om försäljningen och har svårt att hitta mäklare....
Det är ganska rörigt det ts beskriver.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Har tvingats lägga ut 400 000 kr av sparade medel på annat, inkl huset mm som inte rör privat konsumtion av prylar, resor mm

A AndersS skrev:
Du skriver att det finns 300 000kr att belåna, hur mycket lån finns det totalt på fastigheten om det värderas till 4,7 Mkr?
Jag är nog inte riktigt med på förutsättningarna.
Ta inte illa upp, men kan även bankerna ha svårt att se/förstå ditt upplägg?
Utrymme på befintliga pantbrev kanske?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vad spelar en hög ränta för roll på 100.000kr om det ska återbetalas inom 4 månader??

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Utrymme på befintliga pantbrev kanske?
Den frågan får du ställa till ts.😉
Jag ville få mera fakta från ts!

A555 Annn555 skrev:
Har tvingats lägga ut 400 000 kr av sparade medel på annat, inkl huset mm som inte rör privat konsumtion av prylar, resor mm
Om du är helt säker att du klara att betla tillbaka lånet på 4-5 månader. Och sitter på ett hus som kommer ge ett stort överskott längre fram. Så måste du ju bara ta dig igenom detta.
Lösningar som bluestep är dyrt, men inte så dyrt som blancolån. 6-7% ränta på ett så litet belopp blir ju trots allt "bara" 5-600:-/ månad. Brukar inte rekommendera att låna på det sättet. Men i ditt fall, om din tidslinje och övrigt faktiskt stämmer. Så tycker jag du skall ansöka på exempelvis bluestep. Är den högre räntan ett problem, låna 110K istället. Och använd de sista för att täcka räntor, upplägningskostnader mm.
obs, detta är bara en rekommendation om det du skriver i övrigt stämmer.

Det är under extremt kort tid, du komemr med säkerhet inom överskådlig framtid få ut ett ansenligt belopp på försäljningen, så du komemr bli helt skuldfri. Se då det som en dyr, men i samnnahanget ändå liten kostnad. Tänk på att försäljningar mm idag tar ebtydligt längre tid än för 2-3 år sen. Så har du tänkt 4 månader, rusta för 12 månader.

Utöver inkomstkravet, så tror jag även det kan vara ett problem att du skall låna så oerhört lite pengar i hussammanhang. Det är ju helt ointressant för en storbank att hantera ett huslån på 100K.

• Gilla
A555 och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Om du är helt säker att du klara att betla tillbaka lånet på 4-5 månader. Och sitter på ett hus som kommer ge ett stort överskott längre fram. Så måste du ju bara ta dig igenom detta.
Lösningar som bluestep är dyrt, men inte så dyrt som blancolån. 6-7% ränta på ett så litet belopp blir ju trots allt "bara" 5-600:-/ månad. Brukar inte rekommendera att låna på det sättet. Men i ditt fall, om din tidslinje och övrigt faktiskt stämmer. Så tycker jag du skall ansöka på exempelvis bluestep. Är den högre räntan ett problem, låna 110K istället. Och använd de sista för att täcka räntor, upplägningskostnader mm.
obs, detta är bara en rekommendation om det du skriver i övrigt stämmer.

Det är under extremt kort tid, du komemr med säkerhet inom överskådlig framtid få ut ett ansenligt belopp på försäljningen, så du komemr bli helt skuldfri. Se då det som en dyr, men i samnnahanget ändå liten kostnad. Tänk på att försäljningar mm idag tar ebtydligt längre tid än för 2-3 år sen. Så har du tänkt 4 månader, rusta för 12 månader.

Utöver inkomstkravet, så tror jag även det kan vara ett problem att du skall låna så oerhört lite pengar i hussammanhang. Det är ju helt ointressant för en storbank att hantera ett huslån på 100K.
mycket bra info,
banker uppger det blir aktuellt med blanco lå9n, eller de ej kör med blanco alls,
min inkomst stoppar det hela - skulle behöva lite mer än 100 k men
kollat vad det blir per månad och fixar inte det pga utlägg dödsbo utomlands kostnader
bråk mm

Någon som vet hur Vattenfall kommer göra med effektavgiften? Har tyvärr inte hittat något hos dom angående dom.

V Ville27 skrev:
Någon som vet hur Vattenfall kommer göra med effektavgiften? Har tyvärr inte hittat något hos dom angående dom.
Gissar att detta hamnat i fel tråd.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.