21 470 läst ·
21 svar
21k läst
21 svar
Varför inte skyddsjord från nolla i eluttag?
Man behöver inte räkna så mycket.
Om det är 230 V i ena änden (där fasen börjar i centralen) och 0 V i andra änden (där nollan slutar i centralen) av en ledning så blir det hälften i mitten (vid kortslutningsstället).
Dvs tills säkringen går, men det kan ta upp till fem sekunder, och det är en låååång tid att ha ström genom kroppen.
Om det är 230 V i ena änden (där fasen börjar i centralen) och 0 V i andra änden (där nollan slutar i centralen) av en ledning så blir det hälften i mitten (vid kortslutningsstället).
Dvs tills säkringen går, men det kan ta upp till fem sekunder, och det är en låååång tid att ha ström genom kroppen.
MEN, om man då tar i den "nolljordade" apparaten och råkar ta i fasen (pga tex fel på en icke jordad apparat så går inte ström till jord utan till nollan och jordfelsbrytaren är därmed satt ur funktion...AndersS skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Precis, JFBn måste sitta i uttaget i detta fall.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Han menar väl att eftersom jord/nolla är ihopkopplade efter jfbn (lös som sitter i vägguttaget) så kan jfbn bryta eftersom den ser skillnaden mellan nollström och fasström pga ev. återledning via jordledningen. En jfb i centralen däremot kan inte se någon skillnad mellan "jordad" del (här apparathöljet) och den vanliga återledningen genom nollan.
Eller tänker jag fel?
Eller tänker jag fel?
"Anläggningen" avser väl t.ex. ett helt hus, och "nollning" var antagligen ett äldre uttryck för dagens "skyddsjordning"?Rrrrr skrev:
En bonusfråga är under hur många år som det var praxis att bryta mot föreskrifterna?
Jag har berättat femtioelva gånger förut redan men jag har sett en installation med nån slags EKLK-föregångar med två vita och en svart där de två vita användes som nolla och skyddsjord och det inte hölls nån koll på vad som var vad. Jag antar att det var felinstallerat från början, antagligen skulle biledaren använts som skyddsjord (eller om det inte var någon biledare så skulle kabeln inte använts för skyddsjordade installationer alls) och tanken var säkert att ha svart nolla och två vita faser/tändfaser.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför löser inte säkring i garaget?
El -
Varför kan jag inte ta ut fläktskivorna på fläkten Bejublad från IKEA?
Kök -
Hur många säkringar behövs och varför fungerar inte ugnen som den ska?
Vitvaror -
Varför finns inte denna rcbo i Sverige
El -
Varför klarar inte robotgräsklipparen små bulor i gräsmattan?
Robotgräsklippare