735 läst ·
20 svar
735 läst
20 svar
Varför informeras inte om relevant nätsäkring
Att förneka situationen hjälper ingen. Det är inte noll procent som drabbas.
Elkostnaden figurerar stundom frekvent i media. Därvid framhålls felaktigt att
kunden inte kan påverka nätkostnaden. Senast i Sveriges Radios P4 extra den 27
januari. Har aldrig sett/hört någon i media informera om nätsäkringens betydelse.
Därför måste vi göra det. Informera om kostnadsskillnaden. Uppmana till kontroll
av nätfakturan.
Elkostnaden figurerar stundom frekvent i media. Därvid framhålls felaktigt att
kunden inte kan påverka nätkostnaden. Senast i Sveriges Radios P4 extra den 27
januari. Har aldrig sett/hört någon i media informera om nätsäkringens betydelse.
Därför måste vi göra det. Informera om kostnadsskillnaden. Uppmana till kontroll
av nätfakturan.
Du kan vara helt trygg i att din tanke är korrekt ner till ensiffriga % i de fallen. En del missuppfattningar finns säkert också när det kommer till 25 A enfas som mycket vanligt i äldre lägenheter. Men då heller ingen mening att säkra ner avseende avgiften.Fairlane skrev:
Var i landet?
Jag har själv haft några lägenheter och jag har haft koll på några till (familjens etc), ingen har haft över 3x16A.
Det förekommer säkert, men jag tror vare sig min anekdotiska siffra 0% eller din 98% stämmer utslaget över landet.
Därmed inte sagt att det kan vara värt att kontrollera och säkra ner om man har för högt.
Vem vet inte att nätsäkringarnas storlek historiskt har påverkat den fasta kostnaden?P prefix skrev:Att förneka situationen hjälper ingen. Det är inte noll procent som drabbas.
Elkostnaden figurerar stundom frekvent i media. Därvid framhålls felaktigt att
kunden inte kan påverka nätkostnaden. Senast i Sveriges Radios P4 extra den 27
januari. Har aldrig sett/hört någon i media informera om nätsäkringens betydelse.
Därför måste vi göra det. Informera om kostnadsskillnaden. Uppmana till kontroll
av nätfakturan.
För övrigt är detta på väg bort och många nätbolag har redan plockat bort skillnaden eftersom man successivt inför effekttarriff istället.
Jag har varit med och installera tusentals lägenheter från ca 1970 och framåt. Inte i en, med trefas matning, har det satts i större huvudsäkring än 16Ampere.P prefix skrev:Att förneka situationen hjälper ingen. Det är inte noll procent som drabbas.
Elkostnaden figurerar stundom frekvent i media. Därvid framhålls felaktigt att
kunden inte kan påverka nätkostnaden. Senast i Sveriges Radios P4 extra den 27
januari. Har aldrig sett/hört någon i media informera om nätsäkringens betydelse.
Därför måste vi göra det. Informera om kostnadsskillnaden. Uppmana till kontroll
av nätfakturan.
Jag blir högst förvånad över dit påstående, vart i landet handlar det om?
Min föreningen har 3x20A till lägenheterna. Argumentet för var nog för att just detta nät inte hade någon skillnad på 16A och 20A i pris när det gällde anslutna lägenheter. Med 20A i lägenheter så är det sällan mätarsäkringarna går. I fall där nätet hade olika kostnader för 16A till 20A så har jag svårt att tro att man skulle installera mer än 16A.
Klicka här för att svara
