9 330 läst ·
160 svar
9k läst
160 svar
Varför husskatt?
Skillnaden är ju att i Sverige får även den som inte kan betala sjukvård!!Calle Anka skrev:Tänk så här i stället, om man gör som vissa amerikaner, dvs inte betalar sin sjukförsäkring för att man prioriterar annorlunda och inte tror det skall hända något så är ju det samma resonemang som en svensk som skulle skippa att betala skatt...lika illa eller hur.
En sak till Klänning....av dina 9 inlägg hittills har 7 handlat om politik....och 2 om husrelaterade aspekter....du kanske skulle logga på en politisk sajt i stället?!
Föstår du inte detta??
Tycker du att de som inte kan betala för sig de skall inte ha någon sjukvård eller inte likabra sjukvård som de som kan betala för sig?
Svara gärna.
Och sen din kommentar till Kapten Klänning, du sitter ju nu själv och pratar politik. Eller det är bara ni som varit medlemmar länge som skall få prata politik?
Eller dina politiska åsikter är kanske viktigare än någon annans, bara för att du gjort fler inlägg tidigare, mycket konstigt resonemang.
Klockren iaktagelse, Leobalk. Du säger i ett inlägg vad jag misslyckats med att säga med tio. ;DLeoBalk skrev:Dessa diskussioner är i sig meningslösa, eftersom vad vi skriver mest handlar om troende, med uppenbara religiösa inslag. Svenskar (inkl mig själv) har hjärntvättats sedan barnsben till en viss tro de senaste 50 åren. Detta blir uppenbart för var och en som besöker t ex asiater på deras arbetsplatser, som jag haft förmånen göra. Den enorma kulturella värderingsskilllnaden mellan vad de anser "rätt och fel" och vårt eget helyllesvenska i en mängd frågor. Den religiöst korrekta lösningen är att svenskar (9 milj st) ska påverka miljarder asiater att anamma våra utmärkta (kollapsande?) värderingar.
Var och en blir säkert kortsiktigt salig i sin egen tro, och detta är kännetecknet på ett starkt religiöst inslag. Fakta talar nämligen ett annat språk.
Men det finns ett bättre synsätt, om man vill söka sanningen: Strunta i vad som sägs, utan iaktta i stället oerhört noggrannt det som sker, ofta i det fördolda i tysthet. Låt bli att bli lurad av högröstade dimridåer av vackra ord, i ett samhälle som alltmer präglas av att andra bör göra på det sätt predikanten påstår, medan denne själv i tysthet gör precis tvärtom. Detta gäller idag samtliga privata och offentliga makthavare.
Det är otroligt naivt att tro att privata eller offentliga makthavare själva frivilligt avstår sina tolkningsföreträden och privilegier, vilket några tycks tro i denna diskussion
I alla fall jag ser tydliga tendenser på att stora grupper nu förbereder sig inför kommande kärvare tider i Sverige. Vissa grupper (företagarna) röstar med fötterna och lämnar Sverige, andra flyttar kapitalet utomlands, andra emigrerar - och andra försöker förneka alla dessa saker, som i alla fall jag tydligt ser och hör i min närmaste omgivning.
Så visst kommer fastighetsskatterna att höjas rejält kommande årtionden. för fastigheter kan ju aldrig lämna Sverige![]()
En kommentar till detta: Arbete kommer också att beskattas med högre skatt för arbetarna har för det mesta också ganska svårt att flytta.
Hmmm...Estland ska sänka sin "platta" skatt från 26 till 20 % 2007. Ett progressivt land med företagarvänligare politik och är med i EU. Närmare Stockholm än vad Norrbotten är. Kan vara ett alternativ, kanske? Undrar när lågprisflygen börjar flyga dit? Kanske dags att bygga hus där i stället. ;D
mvh
David
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jo jag förstår gott. Har bott 33 år i Sverige och 3 år i USA.ParkaKungen skrev:
I USA tar man hand om de som inte har sjukvårdsförsäkringar om man kommer in med en akut skottskada likväl, men visst skiljer det på behandlingar etc. Det finns alltså en grundtrygghet. Men det handlar främst om akut livsuppehållande åtgärder.
Jag anser att det skall finnas ett skattefinanseriat grundskydd i Sverige beträffande sjukvården. Denna skall inte bedrivas i landstingsregi. Man har genom år av missbruk, genom slapphet och missbruk av sin politiska ställning visat att landstingen och sjukvården inte fungerar.
Vi har ett gott exempel i Östergötland. Norrköpings akutmottagning var stängd under ett halvår på natten....då hjälpte det visst inte att man betalat skatt eller ej....det gick inte att komma in ändå. Hade man akut blodbrist fick man åka taxi till Linköping....if you were lucky....
Sedan skickas man nu Östergötland runt med olika åkommor eftersom t ex Motala genomför alla knäoperationer och dessa får inte göras i Norrköping. En taxiresa kostar 1200 kr enkel resa till Motala.... det är inte en patient, som liksom boskap skickas runt.
Detta samtidigt som politikerna höjer landstingsdirektörens lön med 25% till ca 100 000 kr/månad.....tycker du att det är bra sjukvård? Inte jag!
Det behövs något som kallas "konkurrens" inom svensk sjukvård. Låt ett landstingsalternativ tävla med ett privat sjukhus och utvärdera efter ett år...och se för sjutton till att det inte blir någon stopplagstiftning för privata alternativ.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
För att återgå till ämnet...."husskatten" är tänkt att finansiera en del samhälliga tjänster. Bara för att det heter vägskatt är det ingen garanti för att pengarna går till vägar direkt.
Pga dess storlek går den inte att ta bort över en mandatperiod, den måste dock krympas successivt och inte som nu kontinuerligt höjas, antingen via skattesats eller taxeringsvärden.
Det är en lätt skatt för politikerna att ta ut och svårt att smita från....kan det vara bättre egentligen?
Men jag brukar resonera så här:
- Skatt på alkohol har vi för att dricka mindre
- Skatt på tobak för att röka mindre
- Skatt på bensin för att köra mindre bil
- Skatt på arbete och hus?????????
Pga dess storlek går den inte att ta bort över en mandatperiod, den måste dock krympas successivt och inte som nu kontinuerligt höjas, antingen via skattesats eller taxeringsvärden.
Det är en lätt skatt för politikerna att ta ut och svårt att smita från....kan det vara bättre egentligen?
Jag förstår faktiskt ParkaKungens och Kapten Klännings argument även om jag inte håller med dem.
Jag är också uppfödd på (S)tatsmedias bild av USA och trodde på det mesta också. När brorsan kom tillbaka efter några år i USA på 80-talet och berömde Reagans politik undrade jag om han blivit tokig. Värre skällsord på 80-talet än Reagan och Thatcher fanns inte i Sverige. När jag senare började läsa utländska medier började dock polletten trilla ner. Thatcher gjorde underverk i UK med privatiseringen och effektiviseringen av landets industrier. Under Reagans styre blomstrade den amerikanska ekonomin. Nu har jag iofs svårt för den konservativism som de i viss mån företrädde men i alla fall, tillvaron i dessa länder är inte så svart/vit som svensk media påstått.
Det jag vill få fram är att vi har befunnit oss i en informationens berlinmur i Sverige de senaste decennierna. Nu när det är lättare att hämta information utifrån och när gemene man börjar jobba utomlands är det lite som att upptäcka The Matrix. Livet utanför gränserna kan faktiskt ofta vara bättre än i Sverige. Och när man står utanför och tittar in på Sverige så framstår otroligt mycket som rent absurt. Gamla sanningar som man tagit för givet och som man argumenterat för blir punkterade.
mvh
David
Jag är också uppfödd på (S)tatsmedias bild av USA och trodde på det mesta också. När brorsan kom tillbaka efter några år i USA på 80-talet och berömde Reagans politik undrade jag om han blivit tokig. Värre skällsord på 80-talet än Reagan och Thatcher fanns inte i Sverige. När jag senare började läsa utländska medier började dock polletten trilla ner. Thatcher gjorde underverk i UK med privatiseringen och effektiviseringen av landets industrier. Under Reagans styre blomstrade den amerikanska ekonomin. Nu har jag iofs svårt för den konservativism som de i viss mån företrädde men i alla fall, tillvaron i dessa länder är inte så svart/vit som svensk media påstått.
Det jag vill få fram är att vi har befunnit oss i en informationens berlinmur i Sverige de senaste decennierna. Nu när det är lättare att hämta information utifrån och när gemene man börjar jobba utomlands är det lite som att upptäcka The Matrix. Livet utanför gränserna kan faktiskt ofta vara bättre än i Sverige. Och när man står utanför och tittar in på Sverige så framstår otroligt mycket som rent absurt. Gamla sanningar som man tagit för givet och som man argumenterat för blir punkterade.
mvh
David
Bättre kan nog inte Sveriges Television beskrivas. jag hamnade i en infekterad diskussion för några år sedan om svensk TVs opartiskhet. En nära vän bosatt i London sedan tio år, arbetade hemma i bostaden en dag, och hade då svensk TV påslagen (man har satellitmottagare), där man direktsände en debatt om Irak-kriget. Då hörde han dels hur Tony Blair utvecklade texten, dels hur den svenske TV-missionären fullständigt felaktigt översatte det Tony Blair sa till något helt annat.
Hans engelskfödda hustru (som också pratar svenska) fick sedan se detta reportage (liksom hela svenska folket) i kvällens nyhetssändningar. Detta ledde till en massa infekterade mail-frågor till mig, om hur fungerade kontrollen av svensk TV från en mycket upprörd hustru. Hon var djupt kränkt. Hon trodde inte sådan manipulation av ett helt folk kunde göras utan påföljd. Att så öppet förvränga vad Englands premiärminister sa. Hon visade att alla engelska media hade nämligen gjort helt andra tolkningar av Tony Blairs tal, än den svenske TV-journalisten . Detta överbevisades jag snabbt om (Internet är fantastiskt)
Därför kallar jag alltid SVTs nyhetsförmedlare för exakt än vad de numera är: Missonärer, som framför sina egna sanningar´utifrån "den rätta uppfattningen" oberoende av vad resp intervjuad person själv framför. Att SVT via reklam för många miljoner kronor, kallar sig den Fria Televisionen är sant, för de är ofta helt fria från korrekt återgivande av andras uppfattningar, framför altt om det strider mot gängse av mediaetablissemanget fastställda "riktiga" svenska normer. Det har jag märkt när jag kollat mot andra källor.
Men detta har inget med fastighetsskatt att göra ;D
.... för att vi ska bo mindre? :-/ :Calle Anka skrev:För att återgå till ämnet...."husskatten" är tänkt att finansiera en del samhälliga tjänster. Bara för att det heter vägskatt är det ingen garanti för att pengarna går till vägar direkt.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Ja inte vet jag vad syftet är.... 
LeoBalk...Bang on target! Denna debatt känns nästan förlösande....skönt att höra att det finns fler med insikter som inte gått på propagandamaskineriet som det 65-åriga regeringspartiet tutat i oss under flera decennier.
Jag skrev till Claes Elfsberg, tittarombudsmannen när de började rulla ut reklamen - FRI TELEVISION....klagade givetvis och tyckte ledningen för SVT borde be Italien och Ryssland om ursäkt innan relationerna frostar igen direkt.
Rosengrens snack om Norge som den sista nationalstaten borde handlat om Sverige som den nästa sista kommuniststaten, efter Kuba förstås!
Men åter till ämnet...fastighetsskatt är intressant. Förlorare är låg- och medelinkomsttagare som tagit sig den dåliga förmånen att leva i fel bostadsområde eller ärvt hus av sina föräldrar.
Rika människor har ALLTID råd att betala fastighetsskatt så vem är det som regeringen säger sig företräda när man ägnar sig åt straffskatten? Arbetarklassen - knappast!
LeoBalk...Bang on target! Denna debatt känns nästan förlösande....skönt att höra att det finns fler med insikter som inte gått på propagandamaskineriet som det 65-åriga regeringspartiet tutat i oss under flera decennier.
Jag skrev till Claes Elfsberg, tittarombudsmannen när de började rulla ut reklamen - FRI TELEVISION....klagade givetvis och tyckte ledningen för SVT borde be Italien och Ryssland om ursäkt innan relationerna frostar igen direkt.
Rosengrens snack om Norge som den sista nationalstaten borde handlat om Sverige som den nästa sista kommuniststaten, efter Kuba förstås!
Men åter till ämnet...fastighetsskatt är intressant. Förlorare är låg- och medelinkomsttagare som tagit sig den dåliga förmånen att leva i fel bostadsområde eller ärvt hus av sina föräldrar.
Rika människor har ALLTID råd att betala fastighetsskatt så vem är det som regeringen säger sig företräda när man ägnar sig åt straffskatten? Arbetarklassen - knappast!
Ja, det är ju det tråkiga med skatterna ... de som har råd att betala är de som också har råd att anlita jurister och skatteplanerare som hjälper dem slippa betala skatt! :-/ Så de som drabbas är alltid de fattiga och medelinkomsttagarna!
Samma sak med vägtullarna som kommer nästa år (Sthlm) och den här nya urkorkade regeln om att man måste betala för att få parkera bilen på jobbet! De som har råd (och sällan behöver använda bilen i jobbet) kommer fortsätt köra bilen, medan de som verkligen behöver bilen (arbetande mammor/pappor som behöver hinna till dagis, etc) kommer bli än fattigare.
Life's a bitch and then you die <--- Det uttrycket måste ha myntats i Sverige! ;D
Samma sak med vägtullarna som kommer nästa år (Sthlm) och den här nya urkorkade regeln om att man måste betala för att få parkera bilen på jobbet! De som har råd (och sällan behöver använda bilen i jobbet) kommer fortsätt köra bilen, medan de som verkligen behöver bilen (arbetande mammor/pappor som behöver hinna till dagis, etc) kommer bli än fattigare.
Life's a bitch and then you die <--- Det uttrycket måste ha myntats i Sverige! ;D
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Ja det var väldigt länge sedan någon företrädde arbetarklassen... om det nu hänt någon gångCalle Anka skrev:
Vi ska bara jobba, hålla käft o betala o betala igen.
Livet är som en golfboll....
En serie hårda puttar, sedan ligger man där i hålet.
Maktelitens anpassning av systemen för utökande stölder av svenska medborgares producerade resurser fortgår i oförminskad takt (jag använder alltid medvetet ordet stöld, då minst en tredjedel av det de roffar till sig just är stölder till den egna maktelitens välbefinnande). Att man sedan hellre pratar om övriga två tredjedelar (där vård , skola omsorg bl a ingår), är självklart. Vore jag skattetjuv, skulle även jag givitvis göra så. Makthavare är inte idioter. Då vore de ju precis som folket.
Men inte bara fastighetsskatten måste höjas, för pengarna tar alltid fort slut för slösande maktmänniskor. Nu föreslår man att momsen och lite andra skatter ska höjas igen, samtidigt som personers sparande för sin framtid, ska bestraffas enligt ett förslag från arbetarrörelsen och LO på
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=408850&previousRenderType=2
Det är som att på nytt läsa boken om 1500-tals tyrannen Gustav Vasa, Landsfadern enligt sin egen tids historiebeskrivning, fast nu med de helt nya personnamn vi alltid ser i TV.
Tystnad råder också om de tre sista verserna i Internationaenl (börjar med)
"Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner."
Makteliten (oavsett partiprogram) behöver alltid mera resurser för sin egen överlevnad. Och de har alltid makten att ta (=stjäla) vad de själva behöver för sitt eget liv och leverne från folket. Och de bygger maktstrukturer som ska skydda dem från obehagliga kupper och avsättning från maktens kyttgrytor, under ordsvall om andra orsaker från välbetalda propagandister. Precis som Gustav Vasa.
"För övrigt anser vi det olyckligt att skatterna måste höjas, men det finns inga andra alternativ".
Men inte bara fastighetsskatten måste höjas, för pengarna tar alltid fort slut för slösande maktmänniskor. Nu föreslår man att momsen och lite andra skatter ska höjas igen, samtidigt som personers sparande för sin framtid, ska bestraffas enligt ett förslag från arbetarrörelsen och LO på
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=408850&previousRenderType=2
Det är som att på nytt läsa boken om 1500-tals tyrannen Gustav Vasa, Landsfadern enligt sin egen tids historiebeskrivning, fast nu med de helt nya personnamn vi alltid ser i TV.
Tystnad råder också om de tre sista verserna i Internationaenl (börjar med)
"Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner."
Makteliten (oavsett partiprogram) behöver alltid mera resurser för sin egen överlevnad. Och de har alltid makten att ta (=stjäla) vad de själva behöver för sitt eget liv och leverne från folket. Och de bygger maktstrukturer som ska skydda dem från obehagliga kupper och avsättning från maktens kyttgrytor, under ordsvall om andra orsaker från välbetalda propagandister. Precis som Gustav Vasa.
"För övrigt anser vi det olyckligt att skatterna måste höjas, men det finns inga andra alternativ".
Har du inga barn och aldrig är sjuk så är det en "förlustaffär" att bo i länder som sverige. Grundtanken med en hel del av våra skatter är att alla, solidariskt, skall hjälpa dem som, av olika anledningar, inte kan klara sig själv i det samhälle vi skapat. Tycker principen är rätt men hanteringen är fel. Dock är det två helt olika saker. Det finns faktiskt människor i vårt samhälle som, av fysiska eller mentala hinder, inte kan ta vara på sig själv. Det var någon som nämnde Reagan tidigare i tråden. Han hade ett suverän lösning på Californiens mentalvård och dess oerhörda budget när han styrde Calfornien som guvenör. Han kastade helt enkelt ut alla mentalstörda patienter på gatan och vips, ingen kostnad! De flesta av de uteliggare vi ser i städer som SF och LA är idag nästa generation av dessa människor. Vore intressant om sossarna gjorde likadant i dagens debatt med psykstörda som begår våldsbrott....micke_011 skrev:jag är inte så säker på att det är rättvist att jag som aldrig är sjuk, inte har några barn etc. är skyldig att bidra till att alla andra skall kunna långtidssjukskrivna eller ha valfritt antal barn i skola och omsorg. det må vara bra för de som får ta del av mina skattepengar, men jag är rätt säker på att det är mindre lysande för mig.
Konstigt resonemang tycker jag. Håller med om att dagens hantering av vårt "välfärdssamhälle" är helt sjukt, men jag tro det kostar samhället mer i längden att inte ta hand om sina medborgare än det kostar att ge alla bra vård och service.
Om det var mitt inlägg du menade så vill jag bara tydliggöra att det var med ironi jag beskrev Reagans idiotiska metod.LillaSandra skrev: