22 907 läst ·
99 svar
23k läst
99 svar
Varför har alla upphöjd ugn istället för diskmaskin?
Det där med ugnar...vi har mikron underst. Det vill säga, "mikron" är egentligen en kombi mikro/varmluft/grill med lucka av vanlig typ (öppnas nedåt). Ugnen som då fick sitta överst har sidohängd lucka, så ingen risk att bränna armarna.
Den nedre ugnen (kombin) är på så lätt enkel att använda, även för barnen. Den övre (stora) ugnen sitter för högt för att vara optimalt ergonomisk men är i alla fall lätt att titta in i.
Vad gäller diskmaskin var jag aldrig intresserad av att höja upp den. Tycker inte att ergonomi hos en sak som jag jobbar med fem minuter om dagen är så intressant. Hade rejält ryggont ett tag i somras efter en fallolycka men det gick bra ändå, även när man har ont behöver man röra sig. Om man inte kan böja sig är det en annan sak men blir jag så skröplig kan jag ju inte sköta trädgården heller och då är det dags att sälja. Så har åtminstone jag och hustrun planerat det.
Den nedre ugnen (kombin) är på så lätt enkel att använda, även för barnen. Den övre (stora) ugnen sitter för högt för att vara optimalt ergonomisk men är i alla fall lätt att titta in i.
Vad gäller diskmaskin var jag aldrig intresserad av att höja upp den. Tycker inte att ergonomi hos en sak som jag jobbar med fem minuter om dagen är så intressant. Hade rejält ryggont ett tag i somras efter en fallolycka men det gick bra ändå, även när man har ont behöver man röra sig. Om man inte kan böja sig är det en annan sak men blir jag så skröplig kan jag ju inte sköta trädgården heller och då är det dags att sälja. Så har åtminstone jag och hustrun planerat det.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
I så fall är vi nog två i världen som gör det. Skruva fast en diskmaskin? Varför då? Den flyttar ju inte på sig som en tvättmaskin. Och vad gäller el och vatten får man planera in tillräckligt långa ledningar bara. (Kom på en orsak till att skruva fast den: Klättrande barn, men det borde räcka med ett par skruv för att fixa det.)Paul-Staffanstorp skrev:
Som ensamstående så tycker jag att det är smartare att ha ugnen upphöjd än diskmaskinen om jag måste välja. Bäst är förstås båda. Jag lagar nästan all mat i ugnen eftersom det sköter sig själv och är enklast när man gör storkok till matlådor mm. Diskmaskinen körs typ varannan vecka vare sig det behövs eller inte.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ja ja, då är ni väl två i världen som gör detta för jag har aldrig hört någon annan som gör detta...p.lundgren skrev:I så fall är vi nog två i världen som gör det. Skruva fast en diskmaskin? Varför då? Den flyttar ju inte på sig som en tvättmaskin. Och vad gäller el och vatten får man planera in tillräckligt långa ledningar bara. (Kom på en orsak till att skruva fast den: Klättrande barn, men det borde räcka med ett par skruv för att fixa det.)
Som ensamstående så tycker jag att det är smartare att ha ugnen upphöjd än diskmaskinen om jag måste välja. Bäst är förstås båda. Jag lagar nästan all mat i ugnen eftersom det sköter sig själv och är enklast när man gör storkok till matlådor mm. Diskmaskinen körs typ varannan vecka vare sig det behövs eller inte.
Att man tar bort sockeln och dammsuger in under maskinen och skåpen är en sak men att ta ut diskmaskinen för att städa bakom den känns som rejäl överkurs.
...och Ja... man skruvar fast en diskmaskin antingen i skåpsidorna eller/och i bänkskivan av ett par anledningar.
Framförallt för att den ska stå stabilt när man öppnar och stänger den samt att den inte ska tippa om ett barn för för sig att klättra på luckan vilket iofs är liten risk då den oftast stoppas upp av bänkskivan då... men är den integrerad så behöver den vara fastskruvad för att hålla linjeringen med luckor/lådor intill också.
Att planera in längre ledningar än de som medföljer maskinen känns också som överkurs som inte är så lyckad i alla lägen...
Ska man följa "säker vatten" så får man liksom inte ha kopplingar mer än inne i vaskskåpet och stickkontakten ska pluggas i ett uttag i vaskskåpet för att vara lättåtkomlig... och då blir det genast svårt att förlänga dessa hur som helst...
Hur mycket smuts kan det samlas bakom en diskmaskin...och nu menar jag inte under den för det kommer man åt genom att ta bort sockeln och dammsuga där...
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Paul om du bara visste :@ Jag har långhårig hund och hittar hundhår på de konstigaste ställen som bakom diskmaskinen... Men jag erkänner att det förmodligen är lite överkurs att städa bakom maskinen.
Men det gjorde alltid mamma, så det sitter väl i.
I mitt kök står diskmaskinen precis till höger om vaskskåpet och jag såg medvetet till att vatten och el finns så nära diskmaskinen som möjligt inne i vaskskåpet. Då kan jag lätt dra ut maskinen.
Det verkar ju vettigt att skruva fast maskinen i fallen som du presenterar. Tanken på en en integrerad diskmaskin slog mig inte ens eftersom jag tycker det är snyggast med maskiner som sticker av från omgivningen. Tack för den insikten! Nu förstår jag bättre.
Åter till diskussionen...
I mitt kök står diskmaskinen precis till höger om vaskskåpet och jag såg medvetet till att vatten och el finns så nära diskmaskinen som möjligt inne i vaskskåpet. Då kan jag lätt dra ut maskinen.
Det verkar ju vettigt att skruva fast maskinen i fallen som du presenterar. Tanken på en en integrerad diskmaskin slog mig inte ens eftersom jag tycker det är snyggast med maskiner som sticker av från omgivningen. Tack för den insikten! Nu förstår jag bättre.
Åter till diskussionen...
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Upp höjd ugn är ur säkerhets synpunkt Helt åt skogenq(;^
p
Man riskerar bränna sig på luckan.
Det är större risk att man spiller hett fett på sig från tex braspannan när man tar ut den man har svårare att balansera den över midjehöjd.
Prova gärna ta ut en braspanna halv full med vatten både trån "normal" ugns höjd och höjden en inbyggnads ugn har.
Dessutom får man det heta fettet på överkroppen om man har en inbyggnads ugn istället för på benen om det står på golvet.
Sen ska vi inte tala om när barn använder en inbyggnads ugn och tar ut det varma från huvud höjd eller står på en köks stol.
Vad som kan hända behöver knappast nämnas.
Upphöjd diskmaskin får därimottd^_^b
Man riskerar bränna sig på luckan.
Det är större risk att man spiller hett fett på sig från tex braspannan när man tar ut den man har svårare att balansera den över midjehöjd.
Prova gärna ta ut en braspanna halv full med vatten både trån "normal" ugns höjd och höjden en inbyggnads ugn har.
Dessutom får man det heta fettet på överkroppen om man har en inbyggnads ugn istället för på benen om det står på golvet.
Sen ska vi inte tala om när barn använder en inbyggnads ugn och tar ut det varma från huvud höjd eller står på en köks stol.
Vad som kan hända behöver knappast nämnas.
Upphöjd diskmaskin får därimottd^_^b
Det är väl en smaksak, skulle aldrig byta bort en ugn monterad i arbetshöjd, jag ser lätt in under tiden, lättare att ta ut, jag känner att det är mindre risk att jag bränner mig, eftersom jag behöver varken böja eller sätta mig på huk för att få ut sakerna ur ugnen.
Hade även monterat diskmaskinen upphöjt men enbart en dold maskin. För min del ser det helt uppåt väggarna fel ut med en vanlig maskin på "fel" höjd
Hade även monterat diskmaskinen upphöjt men enbart en dold maskin. För min del ser det helt uppåt väggarna fel ut med en vanlig maskin på "fel" höjd
Det finns ugnar med sidohängd lucka vilket är mycket bättre vid hög montering.Göran.W skrev:
Däremot håller jag med dig om det där med hett fett...stora kärl med mycket innehåll är svårare att ta ut om ugnen sitter högt.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Kanske är lättare att "komma in i" en ugn med sidohängd lucka, men det känns även som om det är lätt att bränna armen som är åt luckan. Och det beror ju även på HUR hög man monterar den...
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Visst monterar man i huvudhöjd så lär väl risken vara överhängande.. Men vår är monterad på sådan höjd att en lätt böjd rygg gör att man ser ut. Tar man ut något så sker det med full kontroll. Har bränt mig mer på lågt monterade ugnar än ugnar i arbetshöjd.
Jag tycker faktisk inte alls att det ser konstigt ut hos oss, vi har inte en inbyggd. Men det kan ju bero på att mina föräldrar har likadant så jag är ju van vid att diskmaskinen ska vara där.frohike skrev:
Vi fick först fel skåp och hade diskmaskinen stående på golvet i en månad, det tyckte jag såg jättekonstigt ut. Jag har för mig att jag tyckte det såg konstigt ut när jag först såg den upphöjda hos min syster (som sålde huset till mina föräldrar), men det var så länge sedan så jag kommer inte riktigt ihåg. Vad som ser konstigt ut eller inte har nog mycket att göra med vad man förväntar sig.
Så kan det ju vara. Jag designade vårt utifrån att det skulle vara optimalt att jobba i på den givna ytan. Med allt utom köksön där jag fastnade i 90 cm med en upphöjd del mot vardagsrummet där man kunde sitta på rad på barstolar, så som det ofta "brukar" vara.andreasg skrev:
Är nu fruktansvärt glad att min sambo sa att om vi ska ha en köksö man ska äta vid så ska man sitta mittemot varandra så nu är den istället 120 djup med sittplatser för 4, 2 på var sida. Och så har vi köpt jättesköna mjuka bartolar med armstöd till det
Jag gillar design men i alla de fall där jag låtit funktion gå först så är jag väldigt nöjd med det valet i efterhand.
Vilka problem ni verkar ha med era kök!
Jag brukar sätta mig i soffan och låta kärringen sköta detd^_^b
Jag brukar sätta mig i soffan och låta kärringen sköta detd^_^b