Bryr du dig inte om att hon ska ha det så bra som möjligt medan hon passar upp på dig medan du sitter i soffan?

Paul-Staffanstorp
Tompamannen skrev:
Vilka problem ni verkar ha med era kök!
Jag brukar sätta mig i soffan och låta kärringen sköta detd^_^b
Kan bara hålla med dig... Här finns ingenting som är upphöjt och det gnälls aldrig... :rolleyes:

Kan det bero på att hon bara är 150cm lång och från Thailand... ;)

Känns lite som att det är en sån fjantig liten grej så man undrar lite hur det står till hemma i stugorna. Idag var faktist första gången som jag ens hört talas om att nån uppfattade höjden på DM'en som ett problem. Hur gör ni när ni ska få upp potatisen ur nedersta lådan i kylen? Har ni förhöjda kylskåp också? En påse potater väger ju mer än en tallrik!
Hur har ni löst det med nyckelhålet i ytterdörren, jag menar, man kan ju få tennisarm för mindre än att behöva lyfta armen med nycklarna till låset!
Sedan detta med dasslocket! Här snackar vi säkert 2-3 hekto som ska lyftas, dålig ergonomi, och riktigt kass arbetsmiljö också med lukter osv.
För att inte tala om tvätteriet efter man har uträttat behovet. Höj/sänkbart tvättställ med röststyrd blandare måste väl snart bli standard?

Nä den dagen som kärringen gnäller på att diskmaskinen är felplacerad trots att den sitter på ett ställe som 99,999992% av befolkningen har den på, så är det dags att beställa tid för avmaskning för att bli kvitt latmasken!

Att ha saker i bra arbetshöjd handlar inte om lathet utan om att göra saker så bra som möjligt. Om du fick välja mellan en bekväm stol i bilen och en obekväm, skulle du inte då välja den bekväma? Samma sak med upphöjda maskiner i köket, om man har möjlighet att ha saker i en bekväm arbetshöjd så finns det ju ingen anledning att inte ha det.

byggankan skrev:
Att ha saker i bra arbetshöjd handlar inte om lathet utan om att göra saker så bra som möjligt. Om du fick välja mellan en bekväm stol i bilen och en obekväm, skulle du inte då välja den bekväma? Samma sak med upphöjda maskiner i köket, om man har möjlighet att ha saker i en bekväm arbetshöjd så finns det ju ingen anledning att inte ha det.
Att hissa upp DM'en för att det är ansträngande att böja sig ned kan jag köpa om man har funktionshinder. Men en normalt frisk funktionsduglig människa, äsch lägg av, överdrift! Arbetshöjd? Tillbringar du 8tim/dag att plocka i och ur DM'en? Vi snackar 10 knäböj på under 3 minuter. Jag tror dom flesta tycker det är jobbigare att köra 2 armhävningar!
Nåväl, jag respekterar vissa av ers åsikt men tanken har aldrig ens slagit mig, jag har inte sett att nån lyft upp den heller.

Tompamannen skrev:
Känns lite som att det är en sån fjantig liten grej så man undrar lite hur det står till hemma i stugorna. Idag var faktist första gången som jag ens hört talas om att nån uppfattade höjden på DM'en som ett problem. Hur gör ni när ni ska få upp potatisen ur nedersta lådan i kylen? Har ni förhöjda kylskåp också? En påse potater väger ju mer än en tallrik!
Hur har ni löst det med nyckelhålet i ytterdörren, jag menar, man kan ju få tennisarm för mindre än att behöva lyfta armen med nycklarna till låset!
Sedan detta med dasslocket! Här snackar vi säkert 2-3 hekto som ska lyftas, dålig ergonomi, och riktigt kass arbetsmiljö också med lukter osv.
För att inte tala om tvätteriet efter man har uträttat behovet. Höj/sänkbart tvättställ med röststyrd blandare måste väl snart bli standard?

Nä den dagen som kärringen gnäller på att diskmaskinen är felplacerad trots att den sitter på ett ställe som 99,999992% av befolkningen har den på, så är det dags att beställa tid för avmaskning för att bli kvitt latmasken!
d^_^b

Paul-Staffanstorp
Tompamannen skrev:

Bra skrivet och roligt formulerat... d^_^b

Ligger en hel del i det du skriver på sätt och vis...

Göran.W
Som installatör av vitvaror kan jag inflika att en upphöj maskin skapar en väldigt dålig arbets miljö för oss som installerar dom för vi måste då lyfta upp maskinen på socklen och då oftast själv.
Prova själv någon gång att lyfta 60kg maskin upp en halv meter och få in alla slangarna rätt och dessutom få den att stå på droppskyddet.
Och här gnälls det om att ha lite friskvård när man plockar ut disken.
Som någon påpekade så gör vi allt så enkelt som möjligt för att sen tvingas gå på gym för att få röra på oss.

Paul-Staffanstorp
Göran.W skrev:
Som installatör av vitvaror kan jag inflika att en upphöj maskin skapar en väldigt dålig arbets miljö för oss som installerar dom för vi måste då lyfta upp maskinen på socklen och då oftast själv.
Prova själv någon gång att lyfta 60kg maskin upp en halv meter och få in alla slangarna rätt och dessutom få den att stå på droppskyddet.
Som någon påpekade så gör vi allt så enkelt som möjligt för att sen tvingas gå på gym för att få röra på oss.
Lite komiskt är det att du skrev så här lite tidigare... :rolleyes:

Göran.W skrev:
Upphöjd diskmaskin får därimottd^_^b

Göran.W
Hehe jo men det var ur användar synpunkt men mynter har alltid 2 sidor.

Göran.W skrev:
Min sambo gjorde lyftandet av vår diskmaskin och jag blev lite imponerad av att han orkade fast han är ganska liten:) Du får be om hjälp, han hjälpte vår hantverkare med massa lyftande när det var tungt och att åka och handla småsaker som fattades.

Mikael_L
Vilken koll du har Paul. :)

Jag kan t.o.m. säga tvärtom mot mig själv med några inläggs mellanrum utan att inse det ... :x

Mikael_L skrev:
Vilken koll du har Paul. :)

Jag kan t.o.m. säga tvärtom mot mig själv med några inläggs mellanrum utan att inse det ... :x
Har alltid ansett att det är en styrka att kunna ändra åsikt och inte envist hålla fast vid den första :)

Tompamannen skrev:

Förmodar Tompamannen kör runt i en T-Ford och är fullt nöjd med det. Vad ska man med såna bekvämligheter som elstart, servobromsar, vindrutetorkare, steglös gaspedal, femväxlad låda, koppling, fönsterhissar eller värme till? Eller varför ska man ha en bil över huvud taget? Man har ju ben. Då är det billigare att köpa ett paket avmaskningstabletter då och då.

Lite urartad diskussion här måste jag säga.

Jag tycker att frågeställningen är väldigt relevant. Vi har varken upphöjd diskmaskin eller ugn i vårt kök, men nu har jag fått problem med ryggen och önskar verkligen att båda var upphöjda. Att de flesta väljer upphöjd ugn tror jag är mest "gammal vana". Det är också svårt att ha för mycket saker upphöjda, eftersom det tar av bänkytan. Köket blir inte mysigt med många helskåp. Diskmaskinen vill man helst ha vid diskhon och där behöver man också bänkyta. Men visst går det och hade jag ett stort kök där det gick att sätta ugn eller diskmaskin upphöjt, då hade jag valt diskmaskinen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.