Wagner skrev:
...
Jag kan iofs tänka mig att rummen användes annorlunda än nu, att många delade rum och man inte hade samma vana/behov av ett eget krypin och att kunna stänga om sig...
Det är nog där mycket av förklaringen ligger.
Föräldrar och barn sov i ett rum, och det andra rummet användes som "förmak", finrum eller kalasrum.
Fanns alltså ingen anledning att "stänga till" om sig.

När barnen blev äldre skickades de upp på loftet för att bo i ett enklare sovrum med lite avskildhet.
Om det var en flicka kanske hon fick sova i kökssoffan.
Betänk att vår nuvarande standard med ett rum per person + vardagsrum är en efterkrigs-konstruktion och saknar historiska rötter.

Nu är visserligen mina historiska kunskaper skrala.
De inskränker sig till Hemsöborna och Raskens på TV ungefär.

PS
Jag bodde själv tills jag var sex år (och storebror var tio) i två rum och kök med föräldrarna.
Alla sov i samma rum.

I "vardagsrummet" bodde under långa perioder farmor.
Klart det var öppet (med skjutdörr) mellan sovrum och vardagsrum.

Ljus och siktlinjer har säkert en viss betydelse, (i vart fall under den varma årstiden), men primärt funktionalitet. Hur man bodde och levde förr, som många varit inne på. Att t ex rummet jämte köket kan ha varit en matsal, att enskilda sovrum knappast existerade, att det skulle vara någorlunda smidigt att bära in ved, samt flexibilitet i nyttjandet t ex pga att husen ofta "krympte" på vintern pga värmen (el avsaknaden av den). Man levde mycket mer tillsammans, och någon fritid att tala om hade man inte heller. Sedan var det väl inte så mycket möbler heller, och de som fanns var små och nätta och ofta flexibla, såsom klaffbord och utdragssoffor med kyrkbänkskomfort.

Utan att svara på orsakerna så finns det en modern beskrivning av värdet med möjligheten till rörelse i en bostad.

HSB har gett ut en bok som heter "Bostadens omätbara värden", vilket nog varit en ögonöppnare för många. Nu finns också en youtube-serie som beskriver dessa värden.

Här är länken till avsnittet om rörelse: Rörelse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.