Hjälp efterlyses.
Jag använder kompressorn väldigt sällan men efter ett antal år skulle jag vara duktig och fylla på lite olja. Det gjorde jag i ”vevhuset” (inringat på bilden) och därefter tryckte jag tillbaka den röda oljepluggen.
Problemet är att efter den minimala servicen så bubblar oljan upp från det hålet där jag fyllde på. Pluggen är inte gängad och trycket som byggs upp när kompressorn är igång gör att pluggen trycks undan och det mer eller mindre sprutar ut olja.
Vad är felet? Ska jag lufta systemet någonstans?
Enligt instruktionsboken ska man tydligen byta ut oljepluggen när man fyller på olja (första gången?) men jag kommer inte ihåg om jag har gjort det. Det står att man ska ”dra åt den ordentligt” men det finns ju inga gängor. Det går bara att trycka ner pluggen i botten.
Har jag fel plugg???
Jag använder kompressorn väldigt sällan men efter ett antal år skulle jag vara duktig och fylla på lite olja. Det gjorde jag i ”vevhuset” (inringat på bilden) och därefter tryckte jag tillbaka den röda oljepluggen.
Problemet är att efter den minimala servicen så bubblar oljan upp från det hålet där jag fyllde på. Pluggen är inte gängad och trycket som byggs upp när kompressorn är igång gör att pluggen trycks undan och det mer eller mindre sprutar ut olja.
Vad är felet? Ska jag lufta systemet någonstans?
Enligt instruktionsboken ska man tydligen byta ut oljepluggen när man fyller på olja (första gången?) men jag kommer inte ihåg om jag har gjort det. Det står att man ska ”dra åt den ordentligt” men det finns ju inga gängor. Det går bara att trycka ner pluggen i botten.
Har jag fel plugg???
Allvetare
· Västra götaland
· 10 957 inlägg
Hur mycket olja tömde du ut?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 957 inlägg
Ja, då har du ju garanterat för mycket olja i.
Man byter ju olja för att den blir skitig, det förbrukas inga mängder olja i en kompressor...
Man byter ju olja för att den blir skitig, det förbrukas inga mängder olja i en kompressor...
Möjligen att det kan vara så. Men det känns som att det har försvunnit ut betydligt mer olja än jag har fyllt på. Det är lite svårt att se nivån genom glaset men om det är som du säger så kanske det löser sig självt alltså…Dan_Johansson skrev:
Jag blev också lite fundersam över trycket i vevhuset. Men om oljemängden är som den ska så ska oljepluggen ”hålla tätt” alltså? Även att den bara är dittryckt och inte gängad?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 957 inlägg
Jag hade börjat med att tömma ur all olja och sen fyllt på nogrannt enligt instruktionen ..
Blir det fortfarande övertryck i vevhuset då är det nog något annat fel.. jag har en liknande plastplugg på min kompressor och den har inga problem att sitta kvar...
Blir det fortfarande övertryck i vevhuset då är det nog något annat fel.. jag har en liknande plastplugg på min kompressor och den har inga problem att sitta kvar...
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Tror problemet är löst och att ni som har skrivit hade rätt. Det var förmodligen för mycket olja i. Jag lät kompressorn gå en liten stund till och nu verkar den ha sprutat ur sig överskottet. Ibland är det inte svårare än så att hitta ett ”fel”.
Det positiva är att det blev en billig lösning. Det negativa är att jag framstår som en teknisk idiot (vilket också stämmer ibland). Till mitt försvar vill jag iaf säga att det var inte lätt att läsa av och se oljenivån.
Tack till er som skrev.
Det positiva är att det blev en billig lösning. Det negativa är att jag framstår som en teknisk idiot (vilket också stämmer ibland). Till mitt försvar vill jag iaf säga att det var inte lätt att läsa av och se oljenivån.
Tack till er som skrev.
Oroa dig inte. Läser man inlägg från mångordiga skribenter, likt mig, hittar man förr eller senare alltid något helt vansinnigt inlägg. Så du är i gott sällskap. 😁D Daagh67 skrev:Tror problemet är löst och att ni som har skrivit hade rätt. Det var förmodligen för mycket olja i. Jag lät kompressorn gå en liten stund till och nu verkar den ha sprutat ur sig överskottet. Ibland är det inte svårare än så att hitta ett ”fel”.
Tack till er som skrev.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden