5 789 läst ·
123 svar
6k läst
123 svar
Varför går våra 12V trafo sönder när en huvudsäkring löser ut?
Allt som gått sönder ligger på samma fas och det är den huvudsäkringen som gått.pacman42 skrev:
Däremot ligger de trasiga sakerna på olika jordfelsbrytare och bara en löste ut.
Nicke Nyfiken skrev:
Ja det där stödjer ju Martins tankar, även om jag anser att det är rätt osannolikt.Nicke Nyfiken skrev:
Det är precis så det skulle bli ifall något med upplagrad energi blir frånkopplat, men snabbt måste "bli av med energin", - som ett försöka att lekmannamässigt förklara det hela.
Dock låter det ju väldans ovanligt och märkligt.
Jag har en mätning på när vi testade installerad reservkraft som skulle försörja kanske 100st olika frysar vid strömavbrott, dvs en rätt rejäl induktiv last.
Det gick till så att vi bröt matningen, och sen tog det ett par minuter innan reservkraften kickade igång.
Och det var en lite lustigt kurvform efter att matningen bröts, spänningen försvann inte, utan den började sjunka och minska i frekvens.
Det var ju inte svårt att fatta vad som hände, utan vid första titten verkade det konstigt, men naturligtvis var det ju så att alla motorer började agera generator då de saktade ner, och matade ut en allt lägre spänning och frekvens tills de stannat helt.
Men allt var totalt odramatiskt, inte den minsta antydan till överspänning eller nåt sånt, stoppet gick riktigt städat till.
Ja även starten och stoppet av reservkraften också (fast den hade också en underlighet vid starten, men den är inget att orda om här).
Men varför löser jordfelsbrytaren ut för huset när det händer?Mikael_L skrev:
Ja det där stödjer ju Martins tankar, även om jag anser att det är rätt osannolikt.
Det är precis så det skulle bli ifall något med upplagrad energi blir frånkopplat, men snabbt måste "bli av med energin", - som ett försöka att lekmannamässigt förklara det hela.
Dock låter det ju väldans ovanligt och märkligt.
Och varför löser inte jordfelsbrytaren ut i förrådet? Saker går ju sönder både i huset och i förrådet så båda påverkas.
HejNicke Nyfiken skrev:
Numera så har många elapparater EMC-filter med kondensator ansluten mellan fas och jord. Ofta kan det finnas flera apparater anslutna som innehåller EMC-filter
När det då kommer en spänningstransient, innehållande hög frekvens då innebär kondensatorn en passage av ström till jord som kan få jordfelsbryare att lösa ut
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Detta borde vara antingen en transient, ex. från en induktiv last. Eller att nollan på nåot sätt är loss.
Transient borde rimligen ha inträffat även under normal drift vid start/stopp av apparaten ifråga. Felet borde uppstå oftare än just de två gånger som en hiviudsäkring löst ut. Detta att det dessutom är flera apparater som går sönder vid varje tillfälle tycker jag också talar emot tranisent.
Släppt nolla verkar ingen av oss riktigt förstå hur det skulle gå till i det här fallet. Jordflesbrytaren bör inte lösa ut bara för att en huvudsäkring löser (såvida inte den löser pga kortslutning mot jord, snarare än överbelastning). Och även OM den löser så borde det inte kunna bli överspänning.
Såvida den inte ör felkopplad, men jag kan inte just niu komma på hur den skulle kunna vara felkopplad så att nollan, men inte faserna bryts, och ändå normalt fungeran, utom när huvudsökring löser ut. SÅfdana felkopplingar har förekommigtr, men deyt brukar resuktera i att jfb löser direkt.
Men min rekomendtaion är ändå att göra en nogrann undersökning av båda jordflesbrytarna. Är de verkligen korrekt inkopplade. Hur matas faserna, hur kommer nollan till jordflesbrytarna.
Detta att jordfelsbrytaren löser när en huvudsäökring löser ut, skull kunna bero på ett faktiskt isolationsfel mellan nolla och jord. OM en stor trefaslast är igång, och en av faserna bryts, så kommer strömmen i nollan att öka dramatiskt. Vilket inte skall vara ett problem, men OM det då finns en överledning till jord, där en mycket liten del av strömmen i nollan läcker igenom, men strömmen i nollan plötsligt blir högre än normalt. Så ökar ju felströmmen vid felsatället motsvarande, vilket jordflesbrytaren då detekterar och bryter.
Men det skulle ändå inte förklara varför prylar går sönder.
Transient borde rimligen ha inträffat även under normal drift vid start/stopp av apparaten ifråga. Felet borde uppstå oftare än just de två gånger som en hiviudsäkring löst ut. Detta att det dessutom är flera apparater som går sönder vid varje tillfälle tycker jag också talar emot tranisent.
Släppt nolla verkar ingen av oss riktigt förstå hur det skulle gå till i det här fallet. Jordflesbrytaren bör inte lösa ut bara för att en huvudsäkring löser (såvida inte den löser pga kortslutning mot jord, snarare än överbelastning). Och även OM den löser så borde det inte kunna bli överspänning.
Såvida den inte ör felkopplad, men jag kan inte just niu komma på hur den skulle kunna vara felkopplad så att nollan, men inte faserna bryts, och ändå normalt fungeran, utom när huvudsökring löser ut. SÅfdana felkopplingar har förekommigtr, men deyt brukar resuktera i att jfb löser direkt.
Men min rekomendtaion är ändå att göra en nogrann undersökning av båda jordflesbrytarna. Är de verkligen korrekt inkopplade. Hur matas faserna, hur kommer nollan till jordflesbrytarna.
Detta att jordfelsbrytaren löser när en huvudsäökring löser ut, skull kunna bero på ett faktiskt isolationsfel mellan nolla och jord. OM en stor trefaslast är igång, och en av faserna bryts, så kommer strömmen i nollan att öka dramatiskt. Vilket inte skall vara ett problem, men OM det då finns en överledning till jord, där en mycket liten del av strömmen i nollan läcker igenom, men strömmen i nollan plötsligt blir högre än normalt. Så ökar ju felströmmen vid felsatället motsvarande, vilket jordflesbrytaren då detekterar och bryter.
HejH hempularen skrev:Detta borde vara antingen en transient, ex. från en induktiv last. Eller att nollan på nåot sätt är loss.
Om du har tio apparater i den fasen så är det en skillnad gällande att bryta en induktiv ström om du kopplar ifrån en apparat med nio kvar som kan fördela strömmen gentemot att säkringen bryter strömmen till alla och strömmen har ingen annan last kvar att passera
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Förvisso, men såvida vi nu inte har någon väldigt ovanlig maskin med induktiv last i just det här huset, utan om det ex, gäller en värmepump (som ju har en skapligt stor trefasdriven motor), så borde detta vara ett fenomen som uppatår lite stup i kvarten med den stoa mängd sådanba maskiner vi har i landet. Och så verkar det inte vara.
HejH hempularen skrev:Förvisso, men såvida vi nu inte har någon väldigt ovanlig maskin med induktiv last i just det här huset, utan om det ex, gäller en värmepump (som ju har en skapligt stor trefasdriven motor), så borde detta vara ett fenomen som uppatår lite stup i kvarten med den stoa mängd sådanba maskiner vi har i landet. Och så verkar det inte vara.
Det är möjligt att uppstår transienter ofta men tex beroende på strömmens fasläge vid bortkoppling så blir amplituden olika stor och ibland håller apparaten för överspänningen Det kan även vara olika många apparater igång när Det händer
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jo men jag menar att detta borde inträffa i en miljon villor i så fall. Här har en och samma villa råkat ut fölr det två gånger av tre brutningar. Statitstiskt sett borde vi ha typ 50 - 100 000 om året som drabbades va detta, om det handlar om transienter.
Det sakulle inte gått omärkt förbi.
Såvida nu inte det här huset har något unikt med sitt elsystem, så att känsligheten för transienter är extra stor i just detta hus.
Såvida nu inte det här huset har något unikt med sitt elsystem, så att känsligheten för transienter är extra stor i just detta hus.
HejH hempularen skrev:Jo men jag menar att detta borde inträffa i en miljon villor i så fall. Här har en och samma villa råkat ut fölr det två gånger av tre brutningar. Statitstiskt sett borde vi ha typ 50 - 100 000 om året som drabbades va detta, om det handlar om transienter.
Jag har ingen statistik men mött frågeställningen ett antal gånger under årens lopp det har handlat om tjockTV- apparater, ljuskällor, datornätdelar, förförstärkare, etc som tex gått sönder i samband med säkring som löst ut.
Redigerat:
Jag skulle nog i alla fall kontrollera så att nollan är kopplad genom N-anslutningen på JFB.
Det är ganska osannolikt att det är fel där, men inte omöjligt.
Hade det suttit en JFB med nollan till höger så hade risken för att det var fel kopplat mycket större.
Det är ju åtminstone en lätt utförd kontroll, och sen behöver man inte fundera över detta mer.
Det är ganska osannolikt att det är fel där, men inte omöjligt.
Hade det suttit en JFB med nollan till höger så hade risken för att det var fel kopplat mycket större.
Det är ju åtminstone en lätt utförd kontroll, och sen behöver man inte fundera över detta mer.
Det är intressant vilken bred erfarenhet du har här.M Martin Lundmark skrev:
Hur har du kunnat få den såsom forskare i den akademiska världen.
Medan jag, och kanske t.ex. @elmont som har rört oss dagligen ute i dessa miljöer inte har snappat upp detta problem.
Nu får du ursäkta mig elmont, att jag drog in dig här på detta viset, och har jag fel så är det väl iofs läge att meddela att du har stött på mycket sådana här problem.
Koppla in en belastning, t ex en lampa i stället för den trafo som går sönder. Koppla ev loss övriga som går sönder sällan.
Anslut en voltmeter över lampan ovan.
Bryt en huvudsäkring och kolla voltmetern.
Koppla in säkringen igen.
Och gör likadant med de övriga två.
Får du en spänning högre än typ
240 V i de tre mätningarna?
Anslut en voltmeter över lampan ovan.
Bryt en huvudsäkring och kolla voltmetern.
Koppla in säkringen igen.
Och gör likadant med de övriga två.
Får du en spänning högre än typ
240 V i de tre mätningarna?
Redigerat:
HejMikael_L skrev:
Det är intressant vilken bred erfarenhet du har här.
Hur har du kunnat få den såsom forskare i den akademiska världen.
Medan jag, och kanske t.ex. @elmont som har rört oss dagligen ute i dessa miljöer inte har snappat upp detta problem.
Nu får du ursäkta mig elmont, att jag drog in dig här på detta viset, och har jag fel så är det väl iofs läge att meddela att du har stött på mycket sådana här problem.
Innan jag blev akademisk forskare hade jag arbetat fem år som elektriker och skaffat mig Allmän behörighet samt arbetat ca nio år med industriell forskning på ABB corporate research i Västerås, ca tre år som elkraftkonsult samt ett antal år med att bygga upp elkraftutbildning på universitet när denna lyftes upp från gymnasiet