28 712 läst ·
193 svar
29k läst
193 svar
Varför går säkring + huvudströmbrytaren varje gång häll sätts igång?
Hällen borde vara på en egen grupp. Din huvudsäkring kan lösa ut pga överbelastning men din säkring till hällen borde inte lösa ut, det är isf om det är andra uttag kopplad till samma grupp som hällJennie Johansson skrev:
Nu ska ni få höra, ni som vänligt engagerar sig i min gåta med säkringar.
1. Det går inte att byta till en 25A, försökte igår. Styrelsen påpekade det även till mig.
2. När kom hem igår provade jag att köra höger sida parallellt med vänster platta, ställde två kastruller med vatten. Allt funkade fint! inga smällda säkringar. Dock UTAN kaffebryggare... Kaffebryggaren är en Moccamaster och bör dra ca 1500W.
3. Tänkte prova att köra kaffenryggaren i ett annat uttag tillsammans med en platta och se om det funkar.
Till detta hör också att det är en pågående renovering i mitt badrum pga vattenläcka så under 3 mån har det varit rätt så tungt belastade maskiner och elen har funkat felfritt. Men det kanske betyder att det är på en annan grupp?
Kollade du vilken färg du hade i botten?Jennie Johansson skrev:
Vad sa styrelsen?
Vilken effekt på respektive plattor?Jennie Johansson skrev:
Jag ska kolla det idag, vilka uttag som är kopplade till hällen. Eller om det ens är något kopplat till den gruppen.J J-banan skrev:
Testa kör 1 platta i taget på höger sida. Om du t.ex. värmer upp bakre först, se om säkring håller, sen stänger av sedan kör den främre och ser om säkringen hållerJennie Johansson skrev:
16 A huvudsäkring 1-fas är väldigt lite. Har de flesta i fastigheten gasspis istället för el-spis? Vad står det på fakturan från elnätsbolaget? Hoppas du köpt hem extra porslinssäkringar. Kan du inte ta en bild på elcentralen inne i lägenheten också? Tror det skulle underlätta med mer fakta.Jennie Johansson skrev:
Jag håller med om att 16A totalt är för lite för ett helt hushåll. Märkligt också att styrelsen bara tillåter 16A om det står max 25A i centralen? Men det behövs mer information för att dra några slutsatser kring det...
Sa inte att man behövde vara CERTIFIERAD elektriker? Varför alltid överdriva allt. ?L lbgu skrev:Det kan ju bero på att detta är ett forum för konsumenter/amatörer. Vill man hitta professionella elektriker så tror jag det är svårt att hitta ett forum där certifierade elektriker gratis tipsar folk hur de löser elproblem. Visst de hade ju alltid kunnat lägga in ett autosvar i stil med "Anlita en elektriker".
Sen behöver man ju inte se ner på folks svar bara för att de inte är elektriker, finns garanterat många som har god kunskap i ämnet utan att ha någon formell utbildning. Antar att du själv är elektriker, annars hade du väl inte skrivit i tråden eller kunnat betygsätta andras råd.
Elektrikers kompetens bör man ha om man ska ge råd, killgissningar klarar vi oss utan.
Hade du läst tråden, vilket borde vara en förutsättning för envart svar skulle du sett att
a) jag har inte gett nåt råd
b) har skrivit att jag är lekman på åtminstone 2ställen
Jag ser ner på dem som INTE utgår från TS verklighet utan skapar en egen för att sen svara utifrån den. Tillför noll å nada.
Tycker det är vettigt att be folk som har noll koll å sluta å killgissa. Hjälper i vart fall inte TS.J J-banan skrev:
Lämna istället utrymme åt fackfolk. Finns gott om dem på BH.
Det är också vettigt att be folk läsa tråden, framförallt det TS själv skriver, innan skrivklådan blir för svår.
Att ge råd utifrån felaktiga premisser är totalt meningslöst. Som tex att utgå från att hällen varit reparerad tidigare, nåt TS aldrig påstått…
Det står moduler har blivit bytta, googla art nr så ser du att det är delar för induktionshäll. Dessutom undrar hon om de kan vara felZ Zodde skrev:Tycker det är vettigt att be folk som har noll koll å sluta å killgissa. Hjälper i vart fall inte TS.
Lämna istället utrymme åt fackfolk. Finns gott om dem på BH.
Det är också vettigt att be folk läsa tråden, framförallt det TS själv skriver, innan skrivklådan blir för svår.
Att ge råd utifrån felaktiga premisser är totalt meningslöst. Som tex att utgå från att hällen varit reparerad tidigare, nåt TS aldrig påstått…