28 712 läst ·
193 svar
29k läst
193 svar
Varför går säkring + huvudströmbrytaren varje gång häll sätts igång?
Ja. Kortslutning beror på att isoleringen mellan två kablar fallererar. För exempelvis kretskort degraderar isoleringen mellan två kablar termiskt om kortet blir för varmt och tillslut har man kortslutning. Samma sak vid slarviga/dåliga anslutningar. Ansluter något dåligt så ökar temperaturen i kabeln i den punkten, vilket leder till högre resistans vilket leder till ännu mer temp. Tillslut räcker inte isoleringen till utan elen hoppar.useless skrev:
En annan klassiker är ju slarviga vägguttag som kortsluter när de använts en stund för kopparn i kabeln spretar iväg nånstans man inte vill (men då slår ju jorden snarare än säkringen).
Fast att det skulle vara repeterbart som i TS fall känns väl inte som något som är väldigt vanligt? Blir det så varmt att isoleringen deformeras är det i de allra flesta fall permanent.T theprojectblue skrev:Ja. Kortslutning beror på att isoleringen mellan två kablar fallererar. För exempelvis kretskort degraderar isoleringen mellan två kablar termiskt om kortet blir för varmt och tillslut har man kortslutning. Samma sak vid slarviga/dåliga anslutningar. Ansluter något dåligt så ökar temperaturen i kabeln i den punkten, vilket leder till högre resistans vilket leder till ännu mer temp. Tillslut räcker inte isoleringen till utan elen hoppar.
Vad betyder "slår ju jorden snarare än säkringen"? Blir det kortslutning inne i vägguttaget så löser säkringen.T theprojectblue skrev:
Det just repeterbarhet man får om man gradvis och permanent skadar isoleringen mellan två kablar pga säg den ena kabeln på ett kretskort är skadad. I början fungerade hällen repetitivt, nu fungerar den inte repetitivt.useless skrev:
Jag använder kanske kortslutning lite för brett här. Men min jordfelsbrytare slår vid 30 mA. Mina säkringar på värden flera hundra gånger högre.useless skrev:
Fungerar den som den ska löser den (gruppsäkringen oberoende av ev övrig last) "aldrig" ut praktiskt sett hur än TS kör med höger sida. Inget konstigt med några sekunder vid fel i modulen tex fall likt det jag skrev om lite tidigare.Dowser4711 skrev:
Tycker mest synd om TS.GK100 skrev:
Borde vara förbehållet elektriker eller personer med elektrikers kompetens å svara.
Vad är det som driver alla dessa människor som svarar hellre än bra?
Det kan ju bero på att detta är ett forum för konsumenter/amatörer. Vill man hitta professionella elektriker så tror jag det är svårt att hitta ett forum där certifierade elektriker gratis tipsar folk hur de löser elproblem. Visst de hade ju alltid kunnat lägga in ett autosvar i stil med "Anlita en elektriker".Z Zodde skrev:
Sen behöver man ju inte se ner på folks svar bara för att de inte är elektriker, finns garanterat många som har god kunskap i ämnet utan att ha någon formell utbildning. Antar att du själv är elektriker, annars hade du väl inte skrivit i tråden eller kunnat betygsätta andras råd.
Ja? Jag menar om TS kör samtliga plattor på max-effekt.GK100 skrev:
Att bara köra högersidan (eller valfri annan kombination under 16A) ska ju gå utmärkt.
Nu ska ni få höra, ni som vänligt engagerar sig i min gåta med säkringar.
1. Det går inte att byta till en 25A, försökte igår. Styrelsen påpekade det även till mig.
2. När kom hem igår provade jag att köra höger sida parallellt med vänster platta, ställde två kastruller med vatten. Allt funkade fint! inga smällda säkringar. Dock UTAN kaffebryggare... Kaffebryggaren är en Moccamaster och bör dra ca 1500W.
3. Tänkte prova att köra kaffenryggaren i ett annat uttag tillsammans med en platta och se om det funkar.
Till detta hör också att det är en pågående renovering i mitt badrum pga vattenläcka så under 3 mån har det varit rätt så tungt belastade maskiner och elen har funkat felfritt. Men det kanske betyder att det är på en annan grupp?
1. Det går inte att byta till en 25A, försökte igår. Styrelsen påpekade det även till mig.
2. När kom hem igår provade jag att köra höger sida parallellt med vänster platta, ställde två kastruller med vatten. Allt funkade fint! inga smällda säkringar. Dock UTAN kaffebryggare... Kaffebryggaren är en Moccamaster och bör dra ca 1500W.
3. Tänkte prova att köra kaffenryggaren i ett annat uttag tillsammans med en platta och se om det funkar.
Till detta hör också att det är en pågående renovering i mitt badrum pga vattenläcka så under 3 mån har det varit rätt så tungt belastade maskiner och elen har funkat felfritt. Men det kanske betyder att det är på en annan grupp?