2 486 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Varför går jordfelsbrytaren?
Första gången det hände var i lördags.
Då gick den hela tiden, men nu idag dröjde det ca en halvtimme innan den gick igen.
Det gäller utebelysningen.
Misstänker att det har runnit in vatten under takfoten(har infällda spottar där)
All snö på taket smällte i lördags.
Då gick den hela tiden, men nu idag dröjde det ca en halvtimme innan den gick igen.
Det gäller utebelysningen.
Misstänker att det har runnit in vatten under takfoten(har infällda spottar där)
All snö på taket smällte i lördags.
Ja, smältvattnet har garanterat tagit en annorlunda väg.... bryt säkringen till belysningen och se om det hjälper.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Hur vet du då att det var utebelysningen? Den kan ju inte vara den enda belastningen på denna JFB.
Fukt kan dock ha kortslutit N-PE någonstans, och då hjälper det inte att bryta säkringen.
Fukt kan dock ha kortslutit N-PE någonstans, och då hjälper det inte att bryta säkringen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Även med säkringen till belysningen frånslagen?
Att JFB bryter när du slår på ytterbelysningen betyder INTE att det säkert är ytterbelysningen som det är fel på. Det kan vara jordfel vart som helst i anläggningen även om det troligen sitter i ytterbelysningen, kopplar du bort nollan på den gruppen och JFB löser då har du fel i den gruppen.
Jaha jag missförstod nog snaggeltoth.Bo.Siltberg skrev:
Trodde han menade att jag skulle skruva ur säkringen och sätta i den igen.
Men hur kommer det sig att den inte löser ut direkt?
Utebelysningen är ensam på en grupp.
Jfb är på hela anläggningen.
Jord har jag ej.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Fukten ger en liten överledning mot skyddsjord, på gränsen till att JFBn ska lösa.
När det torkat upp försvinner nog problemet. Men du behöver nog undersöka var vattnet tränger in.
När det torkat upp försvinner nog problemet. Men du behöver nog undersöka var vattnet tränger in.
Klicka här för att svara
