Första gången det hände var i lördags.
Då gick den hela tiden, men nu idag dröjde det ca en halvtimme innan den gick igen.
Det gäller utebelysningen.
Misstänker att det har runnit in vatten under takfoten(har infällda spottar där)
All snö på taket smällte i lördags.
 
Ja, smältvattnet har garanterat tagit en annorlunda väg.... bryt säkringen till belysningen och se om det hjälper.
 
Nopp, det hjälpte inte.
 
Hur vet du då att det var utebelysningen? Den kan ju inte vara den enda belastningen på denna JFB.
Fukt kan dock ha kortslutit N-PE någonstans, och då hjälper det inte att bryta säkringen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Hur vet du då att det var utebelysningen? Den kan ju inte vara den enda belastningen på denna JFB.
Fukt kan dock ha kortslutit N-PE någonstans, och då hjälper det inte att bryta säkringen.
Jfb utlöser ju när jag slår på utebelysningen.
 
Även med säkringen till belysningen frånslagen?
 
Att JFB bryter när du slår på ytterbelysningen betyder INTE att det säkert är ytterbelysningen som det är fel på. Det kan vara jordfel vart som helst i anläggningen även om det troligen sitter i ytterbelysningen, kopplar du bort nollan på den gruppen och JFB löser då har du fel i den gruppen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Även med säkringen till belysningen frånslagen?
Jaha jag missförstod nog snaggeltoth.
Trodde han menade att jag skulle skruva ur säkringen och sätta i den igen.

Men hur kommer det sig att den inte löser ut direkt?
Utebelysningen är ensam på en grupp.
Jfb är på hela anläggningen.
Jord har jag ej.
 
Redigerat:
Uppdaterat med mer info.
 
Fukten ger en liten överledning mot skyddsjord, på gränsen till att JFBn ska lösa.
När det torkat upp försvinner nog problemet. Men du behöver nog undersöka var vattnet tränger in.
 
Nu funkar det igen.
Får kolla i sommar var det rinner in vatten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.