Har 6A proppar till det mesta i huset, och en av dem går till både ena vägguttaget i köket samt en massa belysning och eluttag på hela ovanvåningen.Idag råkade jag koppla in vattenkokaren med märkeffekt 2400W i detta 6A-uttag i köket, och proppen gick (som förväntat) efter en liten stund.
Kom då att tänka på att jag kopplat in den där ibland förut utan att proppen gått. Hur är det möjligt? Enbart vattenkokaren borde ju dra ca 10A. Tänker att en vattenkokare är väl helt resistiv, så det borde väl inte bli någon krånglig beräkning av den effekten? Lägg sedan till lite belysningar och datorer och sånt på ovanvåning, så borde det ju röra sig om 11-12A.
Även om det är tröga 6A proppar (minns inte om det varit så) så borde de väl gå innan man hunnit koka upp vattnet, vilket brukar ta typ en minut? Vattenkokaren är gammal, säkert 15 år, om nu det kan spela någon roll?
Kom då att tänka på att jag kopplat in den där ibland förut utan att proppen gått. Hur är det möjligt? Enbart vattenkokaren borde ju dra ca 10A. Tänker att en vattenkokare är väl helt resistiv, så det borde väl inte bli någon krånglig beräkning av den effekten? Lägg sedan till lite belysningar och datorer och sånt på ovanvåning, så borde det ju röra sig om 11-12A.
Även om det är tröga 6A proppar (minns inte om det varit så) så borde de väl gå innan man hunnit koka upp vattnet, vilket brukar ta typ en minut? Vattenkokaren är gammal, säkert 15 år, om nu det kan spela någon roll?
Bästa svaret
Läs det här dokumentet så förstår du: https://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf
Men det korta svaret är att alla säkringar klarar en viss överström. Tröga säkringar klarar mer än snabba.
En 6A-gG-propp klarar 13 A i tiotals sekunder och 10 A i närmare två timmar enligt spec, men det kan variera lite. Sen kan upprepade överlaster över tid göra att säkringen blir sämre och helt plötsligt löser ut fast den inte är överlastad.
Men det korta svaret är att alla säkringar klarar en viss överström. Tröga säkringar klarar mer än snabba.
En 6A-gG-propp klarar 13 A i tiotals sekunder och 10 A i närmare två timmar enligt spec, men det kan variera lite. Sen kan upprepade överlaster över tid göra att säkringen blir sämre och helt plötsligt löser ut fast den inte är överlastad.
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Hur får du en sån fin graf/överblick av belastningen per fas? Lastbalanserare eller bara en modern elmätare?tehvicke skrev:
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Min ser ut såhär,mitt nätbolag skickade en modul man satte in i det markerade området så fick man en vanlig RJ45-kontakt.S Snappahaneklanen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För äldre mätare ska Watty fungera (klämmor på resp fas som mäter) och det visas i Tibberappen på samma sätt. Lite dyrare dock och så bör en elektriker installera den.
Helt riktigt..Har man "vipp säkringar" så har dessa olika "karaktäristik" där "snabbheten" att bryta vid överström är beroende på dess karaktäristik. En "A" säkring bryter snabbare än en C osv. Sedan finns det riktigt usla säkringar numera från det stora landet i Öster. Då jag gick min elutbildning så testade vi lite olika fabrikat av "vippsäkringar" med "B karaktäristik". Biltemas billiga 10A tog 5 timmar på sig att lösa ut vid 16A och blev så pass varm att plasten mjuknade. Uppenbar brandrisk enligt vår lärare. Enligt specifikationerna skulle säkringen lösa ut inom 2 timmar men gick ytterligare 3 timmar över specifikationerna för 10A säkringar.useless skrev:
Läs det här dokumentet så förstår du: [länk]
Merlin Gerin, ABB, Hager och några andra märken jag inte mins vi testade låg väl inom de gränser som de skulle klara. Så jag monterade aldrig "suspekta" märken efter detta i anläggningar jag hade ansvar för.
Kan tänka mig att mycket kan gå fel i massproduktion med bristfällig kvalitetskontroll ex. felmärkning eller materialfel..Då det gäller viktiga delar som just säkringar och jordfelsbrytare bör folk tänka till både en och 2 gånger innan de väljer en billig produkt framför en etablerad och välkänd.
Vi testade även jordfelsbrytare och det vanligaste felet på dessa var att de inte löste ut på det antal millisekunder de skulle. Att få ström genom kroppen i 28 millisekunder är en sak.. får man samma ström genom kroppen i ex 60 millisekunder så kan det sluta illa..Så jordfelsbrytarnas "snabbhet" för ex Personskydd är väldigt viktig och skall mätas upp i varje anläggning innan den tas i bruk.
Många som monterar "själva" saknar utrustning för att mäta hur snabb en jordfelsbrytare verkligen är och hela poängen med en monterad jordfelsbrytare kan gå om intet. Ett sådant instrument måste dessutom kalibreras årligen för att ge tillförlitliga resultat. Så folk borde ta en funderare på om deras anläggningar verkligen är säkra efter de snålat och monterat billiga produkter utan att mäta upp slutresultatet..
Klicka här för att svara