3 909 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Varför går det mera el när solcellerna producerar?
Med risk för ett helt irrelevant inlägg, men jag minns att när vi fick vår anläggning installerad, samma som TS (Huawei) så var våra värden konstiga. Visade sig att installatören gjort så att ett värde visats positivt när det skulle visats negativt (eller vice versa). En knapptryckning så var det löst.
Minns dock inte om felet yttrande sig på samma sätt som för TS.
Minns dock inte om felet yttrande sig på samma sätt som för TS.
Vad har du för inställningar för batteriets i och urladdning. Har själv solceller men har nu 0 el från nätet mellan ca 07.00-14:00.
Tänker om förbrukningen visar laddningen av batteriet? En vild gissning!
Får inte ihop kurvan då det ju brukar vara kallare på natten.
Tänker om förbrukningen visar laddningen av batteriet? En vild gissning!
Får inte ihop kurvan då det ju brukar vara kallare på natten.
I min hybrid så skulle smartmätarklämmorna monteras med "pil" mot nätet för att export ska tolkas som positiv effekt. Men min elektriker hade monterat dem som de nog brukar göra med "pil" mot huset.
Felvända smartmätarsensorer får nog intressanta förlopp. Import tolkas som export, batteriet suger ström när den borde ge och tvärtom.
Jag hade en inställning i växelriktaren där man kan byta tecken på smartmätaren.
Felvända smartmätarsensorer får nog intressanta förlopp. Import tolkas som export, batteriet suger ström när den borde ge och tvärtom.
Jag hade en inställning i växelriktaren där man kan byta tecken på smartmätaren.
Felvänd smartmätare eller så sitter smartmätaren inte direkt efter nätägarens mätare.
Om det är strömtrafo-klämmor så behöver de kolla att alla tre sitter rätt också.
Beroende på fabrikat så kan man ibland göra det på fjärr i programmeringen och ibland måste man ändra fysiskt. Bästa är enligt mig att göra det fysiskt, blir lätt snurrigt i framtiden annars.
Kan de inte lösa det här direkt så ska de inte hålla på med det här
Om det är strömtrafo-klämmor så behöver de kolla att alla tre sitter rätt också.
Beroende på fabrikat så kan man ibland göra det på fjärr i programmeringen och ibland måste man ändra fysiskt. Bästa är enligt mig att göra det fysiskt, blir lätt snurrigt i framtiden annars.
Kan de inte lösa det här direkt så ska de inte hålla på med det här
Klicka här för att svara