Någon som har en idé?
Leverantören säger att pikarna beror på vår värmepanna.
 
  • Skärmdump av energiförbrukningsdiagram med toppar i användning, markerat för konsumtion från solceller och batteriladdning/-urladdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att du är vaken och använder varmvatten när solen är uppe kanske?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Du får berätta lite mer, vad är det för grafer vi ser, vad är skalan, vad har du för värmepanna och hur styrs den...
 
P
Har du 'smartmeter'?
Den kanske är felvänd
 
Maalox
P PappasHammare skrev:
Den kanske är felvänd
Rätt säker på att detta är en korrekt analys, något är fel med inställningen. Se nedan, enligt din mätare så överproducerat (säljer du) nästan aldrig, trots att din konsumtion är lägre.

Röd: Konsumption
Mörkgrön: egenproducerad el som går till konsumption
Ljusgrön: produktion.

Som syns nedan så är det bara vi två korta tillfällen som ljusgrön marginellt överstiger mörkgrön, vilket verkar lite knas.


EDIT: @Varneby har du även ett batteri inställt på att ladda vid överproduktion? Isåfall, posta gärna en bild när du klickat i "battery charge" också. Det kan vara svaret på varför det ser lite konstigt ut. Laddning redovisas kanske som konsumtion i grafen. Typ Överskottsproduktion --> batteriladdning --> Ökad total konsumtion
 
  • Graf som visar konsumtion i rött, egenproducerad el i mörkgrön och total produktion i ljusgrön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Cambudgie
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Rätt säker på att detta är en korrekt analys, något är fel med inställningen. Se nedan, enligt din mätare så överproducerat (säljer du) nästan aldrig, trots att din konsumtion är lägre.

Röd: Konsumption
Mörkgrön: egenproducerad el som går till konsumption
Ljusgrön: produktion.

Som syns nedan så är det bara vi två korta tillfällen som ljusgrön marginellt överstiger mörkgrön, vilket verkar lite knas.


EDIT: @Varneby har du även ett batteri inställt på att ladda vid överproduktion? Isåfall, posta gärna en bild när du klickat i "battery charge" också. Det kan vara svaret på varför det ser lite konstigt ut. Laddning redovisas kanske som konsumtion i grafen. Typ Överskottsproduktion --> batteriladdning --> Ökad total konsumtion
 
  • Energihanteringssystem som visar månatlig och årlig elförbrukning, produktion och batterilagring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av energihanteringssystem som visar batteri- och effektdatamätningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett batteristyrningssystem som visar status och statistik som spänning och laddningsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade samma problem och sen ringde installatören upp mig och sa att han kopplat något fel. Efter ändringen försvann mitt problem.
 
vår installatör tycks inte veta vad han ska ändra, Har varit så hör sedan igångsättande i september
De har varit här varannan vecka 😮‍💨
 
Du kan kanske plocka ut data från ditt elbolag (både elhandelsbolag och elnätsbolag borde gå bra) och där få en idé om hur de tycker att din förbrukning ser ut. Så kan du ju jämföra den med vad din solcellsanläggning säger.
Jag är inne på samma spår som övriga, något är felkopplat vad gäller din smartmeter. Exakt hur den är felkopplad är svårare att säga på distans.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Du kan kanske plocka ut data från ditt elbolag (både elhandelsbolag och elnätsbolag borde gå bra) och där få en idé om hur de tycker att din förbrukning ser ut. Så kan du ju jämföra den med vad din solcellsanläggning säger.
Jag är inne på samma spår som övriga, något är felkopplat vad gäller din smartmeter. Exakt hur den är felkopplad är svårare att säga på distans.
Elbolaget har mycket högre förbrukning än vad appen visar
 
Förmodligen är det någon klämma som är felvänd, felplacerad eller liknande.
Jag kan också tänka mig att du har en mycket jämnare förbrukning än vad som visas här ovan. Utan att veta vad du har för prylar igång där hemma så känns det orimligt att du har en förbrukning på 3kW i en halvtimme och sedan 0kW i en halvtimme, varje timme.

Om din installatör inte vet vad han ska göra tycker jag han borde kontakta någon längre upp i serviceorganisationen. Installatörssupporten från tillverkaren kanske.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Förmodligen är det någon klämma som är felvänd, felplacerad eller liknande.
Jag kan också tänka mig att du har en mycket jämnare förbrukning än vad som visas här ovan. Utan att veta vad du har för prylar igång där hemma så känns det orimligt att du har en förbrukning på 3kW i en halvtimme och sedan 0kW i en halvtimme, varje timme.

Om din installatör inte vet vad han ska göra tycker jag han borde kontakta någon längre upp i serviceorganisationen. Installatörssupporten från tillverkaren kanske.
En felvänd klämma visar inte fel, det är växelström...
 
Det blir fel riktning på energiflödet. Man mäter inte bara absolutbeloppet.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Förmodligen är det någon klämma som är felvänd, felplacerad eller liknande.
Jag kan också tänka mig att du har en mycket jämnare förbrukning än vad som visas här ovan. Utan att veta vad du har för prylar igång där hemma så känns det orimligt att du har en förbrukning på 3kW i en halvtimme och sedan 0kW i en halvtimme, varje timme.

Om din installatör inte vet vad han ska göra tycker jag han borde kontakta någon längre upp i serviceorganisationen. Installatörssupporten från tillverkaren kanske.
D Daniel 109 skrev:
Det blir fel riktning på energiflödet. Man mäter inte bara absolutbeloppet.
Hur kan jag som inte är elektriker förklara det för vår ”installatör”? Måste det vara en behörig elektriker som kan och åtgärda ?
 
D Daniel 109 skrev:
Det blir fel riktning på energiflödet. Man mäter inte bara absolutbeloppet.
För att kunna mäta riktningen så måste man jämföra de momentana värdena med riktningen på en referenspänning på nätsidan. Då spelar riktningen på klämman roll. Så hade iofs inte jag byggt en apparat av detta slag, men OK så kan man också göra.

Jag förstår fortfarande inte hur det kan bli som det är i graferna dock. Man mäter ju på tre faser, det borde inte nästintill binärt hoppa mellan noll och högt ändå. Möjligen om alla tre fasklämmorna är felvända i så fall. Men det är klart, om negativa värden nollas, då kan man få en kurva som ser ut sådär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.