Att du är vaken och använder varmvatten när solen är uppe kanske?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Du får berätta lite mer, vad är det för grafer vi ser, vad är skalan, vad har du för värmepanna och hur styrs den...
Rätt säker på att detta är en korrekt analys, något är fel med inställningen. Se nedan, enligt din mätare så överproducerat (säljer du) nästan aldrig, trots att din konsumtion är lägre.P PappasHammare skrev:
Röd: Konsumption
Mörkgrön: egenproducerad el som går till konsumption
Ljusgrön: produktion.
Som syns nedan så är det bara vi två korta tillfällen som ljusgrön marginellt överstiger mörkgrön, vilket verkar lite knas.
EDIT: @Varneby har du även ett batteri inställt på att ladda vid överproduktion? Isåfall, posta gärna en bild när du klickat i "battery charge" också. Det kan vara svaret på varför det ser lite konstigt ut. Laddning redovisas kanske som konsumtion i grafen. Typ Överskottsproduktion --> batteriladdning --> Ökad total konsumtion
Redigerat:
Maalox skrev:
Rätt säker på att detta är en korrekt analys, något är fel med inställningen. Se nedan, enligt din mätare så överproducerat (säljer du) nästan aldrig, trots att din konsumtion är lägre.
Röd: Konsumption
Mörkgrön: egenproducerad el som går till konsumption
Ljusgrön: produktion.
Som syns nedan så är det bara vi två korta tillfällen som ljusgrön marginellt överstiger mörkgrön, vilket verkar lite knas.
EDIT: @Varneby har du även ett batteri inställt på att ladda vid överproduktion? Isåfall, posta gärna en bild när du klickat i "battery charge" också. Det kan vara svaret på varför det ser lite konstigt ut. Laddning redovisas kanske som konsumtion i grafen. Typ Överskottsproduktion --> batteriladdning --> Ökad total konsumtion
Du kan kanske plocka ut data från ditt elbolag (både elhandelsbolag och elnätsbolag borde gå bra) och där få en idé om hur de tycker att din förbrukning ser ut. Så kan du ju jämföra den med vad din solcellsanläggning säger.
Jag är inne på samma spår som övriga, något är felkopplat vad gäller din smartmeter. Exakt hur den är felkopplad är svårare att säga på distans.
Jag är inne på samma spår som övriga, något är felkopplat vad gäller din smartmeter. Exakt hur den är felkopplad är svårare att säga på distans.
Elbolaget har mycket högre förbrukning än vad appen visartveksamt skrev:
Du kan kanske plocka ut data från ditt elbolag (både elhandelsbolag och elnätsbolag borde gå bra) och där få en idé om hur de tycker att din förbrukning ser ut. Så kan du ju jämföra den med vad din solcellsanläggning säger.
Jag är inne på samma spår som övriga, något är felkopplat vad gäller din smartmeter. Exakt hur den är felkopplad är svårare att säga på distans.
Förmodligen är det någon klämma som är felvänd, felplacerad eller liknande.
Jag kan också tänka mig att du har en mycket jämnare förbrukning än vad som visas här ovan. Utan att veta vad du har för prylar igång där hemma så känns det orimligt att du har en förbrukning på 3kW i en halvtimme och sedan 0kW i en halvtimme, varje timme.
Om din installatör inte vet vad han ska göra tycker jag han borde kontakta någon längre upp i serviceorganisationen. Installatörssupporten från tillverkaren kanske.
Jag kan också tänka mig att du har en mycket jämnare förbrukning än vad som visas här ovan. Utan att veta vad du har för prylar igång där hemma så känns det orimligt att du har en förbrukning på 3kW i en halvtimme och sedan 0kW i en halvtimme, varje timme.
Om din installatör inte vet vad han ska göra tycker jag han borde kontakta någon längre upp i serviceorganisationen. Installatörssupporten från tillverkaren kanske.
En felvänd klämma visar inte fel, det är växelström...tveksamt skrev:
Förmodligen är det någon klämma som är felvänd, felplacerad eller liknande.
Jag kan också tänka mig att du har en mycket jämnare förbrukning än vad som visas här ovan. Utan att veta vad du har för prylar igång där hemma så känns det orimligt att du har en förbrukning på 3kW i en halvtimme och sedan 0kW i en halvtimme, varje timme.
Om din installatör inte vet vad han ska göra tycker jag han borde kontakta någon längre upp i serviceorganisationen. Installatörssupporten från tillverkaren kanske.
Det blir fel riktning på energiflödet. Man mäter inte bara absolutbeloppet.
tveksamt skrev:
Förmodligen är det någon klämma som är felvänd, felplacerad eller liknande.
Jag kan också tänka mig att du har en mycket jämnare förbrukning än vad som visas här ovan. Utan att veta vad du har för prylar igång där hemma så känns det orimligt att du har en förbrukning på 3kW i en halvtimme och sedan 0kW i en halvtimme, varje timme.
Om din installatör inte vet vad han ska göra tycker jag han borde kontakta någon längre upp i serviceorganisationen. Installatörssupporten från tillverkaren kanske.
Hur kan jag som inte är elektriker förklara det för vår ”installatör”? Måste det vara en behörig elektriker som kan och åtgärda ?D Daniel 109 skrev:
För att kunna mäta riktningen så måste man jämföra de momentana värdena med riktningen på en referenspänning på nätsidan. Då spelar riktningen på klämman roll. Så hade iofs inte jag byggt en apparat av detta slag, men OK så kan man också göra.D Daniel 109 skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur det kan bli som det är i graferna dock. Man mäter ju på tre faser, det borde inte nästintill binärt hoppa mellan noll och högt ändå. Möjligen om alla tre fasklämmorna är felvända i så fall. Men det är klart, om negativa värden nollas, då kan man få en kurva som ser ut sådär.




