Hej.jag har ett slutet vattensystem för fritidshus med borrade brunn. Hörde ett rinnande ljud när jag satt på toa och undrade vad det var. Det visade sig att spillröret brevid trycktanken rann det konstant vatten ur. Stängde av strömbrytaren till pumpen. För någon vecka sedan fyllde jag på luft och tänkte att jag fyllt för mycket så jag tömde lite luft och satte på strömbrytaren igen. Då rann det lite vatten men när jag öppnade en kran så sluta det att rinna. Gick därifrån och tänkte att allt löst sig men du började pumpen slå på och av sig och det fsprutade it vatten ur spillröret nu har jag stängt av igen men vet inte vad jag ska ta mig till. Snälla hjälp mig om det går.
Bifogar bilder på anläggningen
Bifogar bilder på anläggningen
Först vad står det på hatten på den sprutar, det bruksvatten och då brukar det vara 9 bars säkerhetsventil som det troligen är. Sen ska det vara ett lufttryck i kärlet när det är tomt på vatten, som ligger på ca 2,0 bar.
Eftersom pumpen startar/stoppar nu dirket/ofta, så är det nog ingen luft i kärlet. Brukligt vid eget vatten.
Manometern visar vid start av pumpen ca 2,5 bar och stoppar vid ca 4,5 bar. Inställes på tryckströmbrytaren.
Eftersom pumpen startar/stoppar nu dirket/ofta, så är det nog ingen luft i kärlet. Brukligt vid eget vatten.
Manometern visar vid start av pumpen ca 2,5 bar och stoppar vid ca 4,5 bar. Inställes på tryckströmbrytaren.
TDen står på 4,5 barJ jonaserik skrev:Först vad står det på hatten på den sprutar, det bruksvatten och då brukar det vara 9 bars säkerhetsventil som det troligen är. Sen ska det vara ett lufttryck i kärlet när det är tomt på vatten, som ligger på ca 2,0 bar.
Och pumpen ger 4,5 bar, visar även manonetern det med. Klart att säkerhtesventilen öppnar då. Har det fungerat och om så är. Har det varit någon och skruvat i delarna. Antingen byta den till en 9 bar eller ställa ner stopptrycket för pumpen, då till 4 bar, så att den inte öppnar. Blir då lite mindtre tryck i kranarna men går att leva med. Finns ingen genväg.
Klicka här för att svara