Panor82
Sellele Sellele skrev:
Menar du att om man har AL så ska man kunna lösa allt utan att bolla lösningar?
Nej, verkligen inte men man har liten mer verktyg tillhands för att ta reda på saker, ingen kan allt.

Du verkar dock inse att du saknar viss kunskap och jag håller med dig om att ta reda på saker och bredda sig men ett konsumentforum kanske inte är det första man vänder sig till. (dock finns enorm kunskap här och duktiga elektriker).

Panor82 Panor82 skrev:
Nej, verkligen inte men man har liten mer verktyg tillhands för att ta reda på saker, ingen kan allt.

Du verkar dock inse att du saknar viss kunskap och jag håller med dig om att ta reda på saker och bredda sig men ett konsumentforum kanske inte är det första man vänder sig till. (dock finns enorm kunskap hör och duktiga elektriker).
Jo nu är det ju så att jag har semester och inte har en megger för eget bruk. Utan kom och hjälpte för att vara snäll. Var inte beredd på att stöta på patrull när jag skulle ta bort två element och sätta nya uttag.

Haha det är tur att jag kan skilja på bra och dåliga tips iaf. Men tack för visad hänsyn

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sellele Sellele skrev:
När jag mäter efter att belastning löst jordfelsbrytaren så har du fortfarande spänning på uttaget vilket är en ny situation som jag aldrig stött på tidigare. Fas till nolla och jord och kontinuitet mellan nolla och jord? jag mäter med en fluke spänningsprovare.
Kan du bekräfta att du mätte 230 V mellan fasledare och nolla i uttaget efter att JFBn löst? Det är ytterst viktigt för att förstå vad som kan vara fel.

Sedan har fluke både riktiga spänningsprovare och multimetrar som ser ut ungefär som spänningsprovare (T5-serien). Den senare kan lura dig pga "spökspänningar".

I senare inlägg skriver du att du inte har kontinuitet mellan fas och skyddsjord efter att JFBn har löst. Det går inte ihop.
Sellele Sellele skrev:
Det sista jag gjorde var att öppna upp centralen och ser då att säkringen har två faser inkopplade på samma säkring
Menar du fasledare? Ordet fas kan betyda två olika saker. Ofta förstår man vilket. Två fasledare på samma säkring är inget direkt fel, men två faser är fel.

Om det suttit elradiatorer där förut så brukade de matas från en egen elcentral, en egen kapsling bredvid huvudcentralen. Det innebär egen nollskena osv.
Hur ser det ut i detta fall?
Hur vet du att ditt krånglande uttag ligger utanför JFBn? Har du kontrollerat det själv?

Jag två huvudsakliga scenarion
- Att det är felkopplat, t.ex att nollan till uttaget ur uttagen efter JFBn. Din mätning talar dock emot det. Men du bör nog gå igenom anläggningen.
- Att det finns ett jordfel i grupperna som ligger under JFBn. Belastningsström i ditt uttag kan då lösa JFBn trots att det ligger helt utanför. Men JFBn borde då lösa även vid belastning under denna JFB, men det har du kanske inte provat?

Det är inte entydigt utifrån din beskrivning. Som behörig bör du kunna beskriva fallet entydigt med korrekta termer. Du kan inte både ha "spänning" och "saknad kontinuitet" N-PE! Så ta det från början så får vi se.

Att det finns en kopplingsdosa med dubbla matningar höjer varningsflaggan att det är något väldigt fel med anläggningen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sellele Sellele skrev:
där bakom tapeten var dosan med två faser. Där nolla och jord sitter ihop
🤔??

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Det låter helt klart som att jord och nolla ligger ihop någonstans efter jfb. Då löser dina uttag före jfb ut jfb vid nog stort strömuttag.
Kanske drar dammsugarens startström nog mycket men flera tidigare anslutna apparater gör det inte.
Fenomenet finns noggrant beskrivet i andra trådar på Byggahus.

B Bjober skrev:
Det låter helt klart som att jord och nolla ligger ihop någonstans efter jfb. Då löser dina uttag före jfb ut jfb vid nog stort strömuttag.
Fast då borde det varit fel hela tiden? Inte efter att ett extra vägguttag kopplats in.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
Spännande läsning.

Tänk på vad som lärs ut i utbildningen, att skaffa sig anläggningskännedom och även undersöka att elanläggningen man ska jobba med inte har några fel innan man börjar.
Det får inte finnas några kvarvarande fel när man är klar och ska driftsätta. Så därför ska alltid en kontroll före idrifttagning göras enligt elsäk fs 2022:1 och i enlighet med ert egenkontrollprogram. Känns som att det slirats lite på detta.

I elinstallationsreglerna del 6 rekommenderas kontinuitet och isolation i den ordningen innan övriga provningar görs. Dessa provningar bör snabbt hitta det felet som nämns här. Om det finns ett fel.
Dessa provningar ska föregås av inspektion som ska göras med alla möjliga sinnen. Ofta hittar man redan här något som inte är som det ska.

Om man har en arbetsorder för att utföra ett visst arbete så är ju lämpligt att vid behov frånskilja bakåt från den punkt man jobbar från och inspektera/kontrollera därifrån. Om dessa kontroller visar grönt så finns felet på annat ställe.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.