J J-banan skrev:
Nånstans går det via jfb annars skulle den inte lösa ut. Den nolla som ska förse uttagen är den till 100% inkopplad utanför jfb? Har du kollat gruppens matning från central och alla dosor så det inte är nåt konstigt?
Det är ju här jag tänkte att problemet borde ligga, jag förstår det första du skriver. Jag tror jag skrev att jag hittade två faser på den utgående gruppen, tänkte lägga lös en grupp där för att se om den helt enkelt har kontakt för bevisligen så har den ju kontakt nånstans.

J J-banan skrev:
Om man mixar N och PE när det är utanför jfb så funkar det iaf
Jo det har jag absolut koll på.

Sellele Sellele skrev:
Det är ju här jag tänkte att problemet borde ligga, jag förstår det första du skriver. Jag tror jag skrev att jag hittade två faser på den utgående gruppen, tänkte lägga lös en grupp där för att se om den helt enkelt har kontakt för bevisligen så har den ju kontakt nånstans.
Jfb löser ut eftersom det blir obalans, om du fortfarande har spänning i uttaget efter den löst ut så har inte fasen brutits så då måste det vara N som är inkopplad till jfb, eller på något sätt har kontakt med den.

Koppla loss gruppens N i central och mät om den har kontinuitet till jfb N skena

• Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Jfb löser ut eftersom det blir obalans, om du fortfarande har spänning i uttaget efter den löst ut så har inte fasen brutits så då måste det vara N som är inkopplad till jfb, eller på något sätt har kontakt med den.
Exakt så! Jag förstår helt enkelt inte var den kontakten finns, men förstår det du skriver. Kan ju bara den andra fasen som ligger under samma säkring som kan vara boven.

Jag har ju inte kunnat fortsätta att felsöka men det känns som min plan stämmer överens med den du beskriver!

Sellele Sellele skrev:
Exakt så! Jag förstår helt enkelt inte var den kontakten finns, men förstår det du skriver. Kan ju bara den andra fasen som ligger under samma säkring som kan vara boven.

Jag har ju inte kunnat fortsätta att felsöka men det känns som min plan stämmer överens med den du beskriver!
Är det 2 faser och bägge utanför jfb?

J J-banan skrev:

Koppla loss gruppens N i central och mät om den har kontinuitet till jfb N skena
J J-banan skrev:
Är det 2 faser och bägge utanför jfb?
Vi har en grupp som ligger under jfb som går via samma dosa.
Den andra matningen som ligger utanför jfb har i centralen två faser inkopplade så jag vet ju inte var den andra försvinner så där kan ju problemet vara.

Jag tror att detta problemet har kommit efter renovering eller liknande för elementen kan inte ha fungerat innan jag kom och bytte till uttag.

Sellele Sellele skrev:
Jo det är ju att jfb löser fastän gruppen är utanför jfb som är det konstiga. Kanske var otydlig med det
Det gör den om nollan går via JFB'n.

• Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det gör den om nollan går via JFB'n.
Jo exakt! Det har du helt rätt i

Sellele Sellele skrev:
Vi har en grupp som ligger under jfb som går via samma dosa.
Den andra matningen som ligger utanför jfb har i centralen två faser inkopplade så jag vet ju inte var den andra försvinner så där kan ju problemet vara.
Har de 2 grupperna sina egna N ledare?
Koppla ur den som försvinner och kolla vad som sluta fungera

J J-banan skrev:
Har de 2 grupperna sina egna N ledare?
Koppla ur den som försvinner och kolla vad som sluta fungera
Jag minns inte säkert men jag tror det! Det var exakt det som var mitt nästa steg.

Sellele Sellele skrev:
När jag mäter efter att belastning löst jordfelsbrytaren så har du fortfarande spänning på uttaget vilket är en ny situation som jag aldrig stött på tidigare.
Hur har du spänning, mellan fas-nolla eller fas-jord ?

Måste dubbelkolla. Men minns jag rätt så hade jag spänning mellan fas nolla och fas jord.

Sellele Sellele skrev:
Jag tror att detta problemet har kommit efter renovering eller liknande för elementen kan inte ha fungerat innan jag kom och bytte till uttag.
Det är ganska vanligt att man lämnar fast installerade värmeapparater utanför när man eftermonterar JFB i en äldre anläggning, så det är inget konstigt med att den gruppen ligger utanför.
Sen satt det förmodligen 400V element där tidigare, så de gav inga problem med JFB'n trots att man glömde sätta nollan utanför.

useless useless skrev:
Det är ganska vanligt att man lämnar fast installerade värmeapparater utanför när man eftermonterar JFB i en äldre anläggning, så det är inget konstigt med att den gruppen ligger utanför.
Sen satt det förmodligen 400V element där tidigare, så de gav inga problem med JFB'n trots att man glömde sätta nollan utanför.
Det låter ju vettigt men det satt 230V element och på flera ställen där jag bytt till uttag så finns det inte två faser? Så det borde ju inte vara så, iaf i närtid.

Sellele Sellele skrev:
Måste dubbelkolla. Men minns jag rätt så hade jag spänning mellan fas nolla och fas jord.
Har du kontinuitet mellan N och PE i uttaget när jfb löst?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.