3 621 läst ·
51 svar
4k läst
51 svar
Varför finns spänning kvar på uttag fastän belastning löser jfb
Det är ju här jag tänkte att problemet borde ligga, jag förstår det första du skriver. Jag tror jag skrev att jag hittade två faser på den utgående gruppen, tänkte lägga lös en grupp där för att se om den helt enkelt har kontakt för bevisligen så har den ju kontakt nånstans.J J-banan skrev:
Jfb löser ut eftersom det blir obalans, om du fortfarande har spänning i uttaget efter den löst ut så har inte fasen brutits så då måste det vara N som är inkopplad till jfb, eller på något sätt har kontakt med den.Sellele skrev:
Koppla loss gruppens N i central och mät om den har kontinuitet till jfb N skena
Exakt så! Jag förstår helt enkelt inte var den kontakten finns, men förstår det du skriver. Kan ju bara den andra fasen som ligger under samma säkring som kan vara boven.J J-banan skrev:
Jag har ju inte kunnat fortsätta att felsöka men det känns som min plan stämmer överens med den du beskriver!
Är det 2 faser och bägge utanför jfb?Sellele skrev:
J J-banan skrev:
Vi har en grupp som ligger under jfb som går via samma dosa.J J-banan skrev:
Den andra matningen som ligger utanför jfb har i centralen två faser inkopplade så jag vet ju inte var den andra försvinner så där kan ju problemet vara.
Jag tror att detta problemet har kommit efter renovering eller liknande för elementen kan inte ha fungerat innan jag kom och bytte till uttag.
Har de 2 grupperna sina egna N ledare?Sellele skrev:
Koppla ur den som försvinner och kolla vad som sluta fungera
Det är ganska vanligt att man lämnar fast installerade värmeapparater utanför när man eftermonterar JFB i en äldre anläggning, så det är inget konstigt med att den gruppen ligger utanför.Sellele skrev:
Sen satt det förmodligen 400V element där tidigare, så de gav inga problem med JFB'n trots att man glömde sätta nollan utanför.
Det låter ju vettigt men det satt 230V element och på flera ställen där jag bytt till uttag så finns det inte två faser? Så det borde ju inte vara så, iaf i närtid.useless skrev:
Det är ganska vanligt att man lämnar fast installerade värmeapparater utanför när man eftermonterar JFB i en äldre anläggning, så det är inget konstigt med att den gruppen ligger utanför.
Sen satt det förmodligen 400V element där tidigare, så de gav inga problem med JFB'n trots att man glömde sätta nollan utanför.