3 170 läst ·
51 svar
3k läst
51 svar
Varför finns spänning kvar på uttag fastän belastning löser jfb
Jo det köper jag. Gud blir så mycket när man skriver på ett forum när man ska förklara. Men jag är ganska så säker på att jag följde (försökte, men väldigt kladdig central) alla ledare och såg inte att den satt ihop med jfb nollplint. Men så måste det ju faktiskt vara eftersom kontinuitet inte fanns efter jfb löst (om jag minns rätt) som du skriver.useless skrev:
Är det lätt dra en ny blå ledare så kanske du slipper all felsökande?Sellele skrev:
Jo det köper jag. Gud blir så mycket när man skriver på ett forum när man ska förklara. Men jag är ganska så säker på att jag följde (försökte, men väldigt kladdig central) alla ledare och såg inte att den satt ihop med jfb nollplint. Men så måste det ju faktiskt vara eftersom kontinuitet inte fanns efter jfb löst (om jag minns rätt) som du skriver.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 479 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 479 inlägg
Vill inte vara sån, det kan definitivt vara bra att bolla med kollegor, forum mm men innehar du auktorisation AL så borde inte detta vara ett större problem att lösa/kontrollera.
Hur är det med utbildningarna nu för tiden?
Var det länge sedan så kanske du ska öppna böckerna igen och läsa på ordentligt, speciellt om du är i någon annans anläggning och jobbar då du inte bara utsätter dig själv utan även andra människor för fara vid fel.
Bara några råd i all välmening.
Var det länge sedan så kanske du ska öppna böckerna igen och läsa på ordentligt, speciellt om du är i någon annans anläggning och jobbar då du inte bara utsätter dig själv utan även andra människor för fara vid fel.
Eftersom det är två faser och således två nollor och jord ink så måste jag ju följa dom mer noga. Jag behövde åka innan jag kunde kolla mer noga i centralen. Men jag tror med det sagt att dom var kopplade på rätt sida jfb, men eftersom kontinuiteten inte fanns mellan nollan och jorden så borde nollan ligga efter jfb som du skriverJ J-banan skrev:
Du får vara hur mycket sån du vill.Panor82 skrev:
Vill inte vara sån, det kan definitivt vara bra att bolla med kollegor, forum mm men innehar du auktorisation AL så borde inte detta vara ett större problem att lösa/kontrollera.
Jag har inte jobbat så mycket hemma hos privatpersoner så viss felsökning är ny för mig, därav vill jag få lite tips och stöttning. Jag väljer att se det som ett sätt att bli en mer komplett elektriker och ser ärligt inte varför jag inte ska kunna ha auktorisation. Menar du att om man har AL så ska man kunna lösa allt utan att bolla lösningar?
Jag har inte gjort nånting som kan skada anläggningen eller personer så som jag ser det. Jag vet vilken kompetens jag besitter och jag kan lösa det mesta. Jag försöker ju faktiskt bredda min kompetens genom att bolla hur jag tänker med andra som jobbat mer med just detta. Blir detta övermäktigt för mig så kommer jag försöka lämna över det till en elektriker som har mer vana med sånt här.
Tack för dina råd i välmening.
Jag var inne på att elementen möjligtvis tidigare var kopplat 400V speciellt när flera faser mämndes. Men som andra också säger så ligger något sannolikt på olika sidor av JFBn och skapar obalans vid last. Man får kolla i varje kopplingspunkt.Sellele skrev:
Jo förstår det. Men det är bara vid en kopplingspunkt där två faser är i samma dosa där det dessutom suttit ett enfas element samt att ena fasen går själv vidare till höger och den andra fasen går vidare själv till vänster! Det var t.o.m. så att när jag bytt uttag och märkte av detta och började följa gruppen bakåt så stack det ut en kabel genom våtrumstapet, där bakom tapeten var dosan med två faser. Där nolla och jord sitter ihop då.M merbanan skrev:
Min teori är att när man installerat jfb så har aldrig elementen fungerat så man flyttade en av faserna till den dosan under jfb medans den andra låg kvar utanför jfb och att problemet skapades då. Jag kom dit för att ta bort gamla element där jag trodde att det var jordfel på dom elementen för att jfb löste direkt dom slog på ett element. Hoppas du förstår vad jag skriver nu haha. Det är svårt att uttrycka sig i skrift kan jag tycka.