För ett halvår sen började jag måla en taklinje i sovrummet. Då det tidigare kommit lite färg på taket passade jag även på att måla över den. Nu ett halvår senare när jag ska fylla i taklinjen ser det ut som grå färg på taket. Jag har använt samma takfärg som tidigare målning samt endast nya penslar.

Kan någon förklara varför taket blir grått fastän att jag använder samma vita färg (scotte R2 takfärg) som orginalet??

Mvh nybörjare

• Närbild av en hörna i ett rum där taklinjen har målats om, vilket nu ser grått ut jämfört med resten av taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suvi5700
Lundgrensfjällen Lundgrensfjällen skrev:
För ett halvår sen började jag måla en taklinje i sovrummet. Då det tidigare kommit lite färg på taket passade jag även på att måla över den. Nu ett halvår senare när jag ska fylla i taklinjen ser det ut som grå färg på taket. Jag har använt samma takfärg som tidigare målning samt endast nya penslar.

Kan någon förklara varför taket blir grått fastän att jag använder samma vita färg (scotte R2 takfärg) som orginalet??

Mvh nybörjare
Har färgen på bilden torkat ännu

Takmålning är känsligt. Jag tror näppe det går att måla vid olika tidpunkter.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Düsseldorff
Exakt. Takfärg är så extremt matt att du upplever olika färger

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Har färgen på bilden torkat ännu
Yes, 6 månader sen det målades

yonna yonna skrev:
Takmålning är känsligt. Jag tror näppe det går att måla vid olika tidpunkter.
Hur gör jag nu för att få samma färg på taket och bli av med missfärgningen, måla på morgonen? 😅

Düsseldorff
Hur gör jag nu för att få samma färg på taket och bli av med missfärgningen, måla på morgonen? 😅
Måla hela taket.

Du måste måla om hela taket om du vill ha en enhetlig nyans

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Måla hela taket.
Blir att göra det imorgon... bra lärdom inför nästa gång. Hade ingen aning om att takfärg var så känsligt

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Hela taket måste rollas om i ett svep igen.

Ett litet krux kan uppenbara sig: är det för många nya målarlager kan det resultera i att det yttersta lagret släpper i sjok. I så fall finns det bara en lösning och det är att tvätta ner hela taket med vatten och börja om från början. Använder man konventionell takfärg gäller det att få jämnt och fint med helst bara 2 lager färg.

Min erfarenhet gäller gamla stuckaturtak. BH-are härinne råder dig kanske med modernare takvarianter.

Redigerat:
Suvi5700
Vid takmålning är det alltid hela taket eller inget som gäller

Det som har missfärgats har strykts två gånger. Ska jag tänka något här, måste jag ta bort det eller går det att lägga på två nya strykningar på hela taket (även på missfärgningen) och förvänta sig att taket kommer bli bra?

Suvi5700
Det som har missfärgats har strykts två gånger. Ska jag tänka något här, måste jag ta bort det eller går det att lägga på två nya strykningar på hela taket (även på missfärgningen) och förvänta sig att taket kommer bli bra?
Måla minst två ggr hela taket

• Gilla
Lundgrensfjällen
  • Laddar…
Det som har missfärgats har strykts två gånger. Ska jag tänka något här, måste jag ta bort det
Ta inte bort något.
eller går det att lägga på två nya strykningar på hela taket (även på missfärgningen) och förvänta sig att taket kommer bli bra?
Måla hela taket en gång och gör det snabbt, dvs inte onödigt långsamt. Det gör att risken att "tidigare färg släpper som sjok" minskar. Låt det torka ordentligt. Ser det bra ut är du klar.

Annars målar du en andra gång. Nu skyddar det första lagret mot "släpp" så man kan jobba på i lugnare tempo.

Suvi5700
O O skrev:
Ta inte bort något.

Måla hela taket en gång och gör det snabbt, dvs inte onödigt långsamt. Det gör att risken att "tidigare färg släpper som sjok" minskar. Låt det torka ordentligt. Ser det bra ut är du klar.

Annars målar du en andra gång. Nu skyddar det första lagret mot "släpp" så man kan jobba på i lugnare tempo.
Snabbt inte onödigt långsamt. Då kan vi väl säga att det är normalt tempo. Man ska inte köra på för fort då skvätter det så mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.