Jag har en dränkpump med tillhörande styrskåp. När trycket sjunker under ~2 bar så startar pumpen och går tills trycket är uppe på ~4,1 bar. Då slår den av.

Ibland löser jordfelsbrytaren ut precis när pumpen slår av. Pumpen är inte ny, men inte heller lastgammal. 10-12-15 år nånting. (Gammal nog för att jag inte har allting om det projektet digitalt) Vissa dagar händer det många gånger, men ibland kan det gå en vecka utan problem. Vi har haft dagar den uppfört sig illa 12+ gånger.

Om det är dags att byta ut pumpen pga ålder så är det så, och det har jag i sig inga större problem med. Har man hus åker man på lite kostnader då och då - inga konstigheter. Men jag vill ju veta att det är pumpen det är fel på. Så att det inte hade räckt med att byta ut någon liten komponent i styrskåpet som börjat slira/glappa/tröttna.

Jag haft haft en elektriker som gjort en massa mätningar på själva jordfelsbrytaren, isolationsmätningar på lite allt möjligt och genomgång av alla andra delar av elen i uthuset där den sitter. Inrett med tvättstuga, pannrum och lite annat. Inga konstigheter. Med hjälp av en dashcam avsedd för bilar så har jag nu samlat på mig en dryg handfull videoklipp som alla visar exakt samam beteende: pumpen går igång, jobbar upp till ~4,1 bar och sen när den slår av så löser jordfelsbrytaren ut.

Jag tycker det är lite konstigt att den verkar kunna hamna i någon slags felaktig vinkelvolt och lösa ut flera gånger i rad för att sedan komma i ordning och fungera felfritt flera dygn. Trots att vi är hemma hela familjen och använder en massa vatten.

Är det någon där ute som kan el och vattenpumpar som kan komma med någon vettig gissning på vad det kan vara som felas min anläggning?

Givetvis ligger "kontakta firman som installerade pumpen" högt på listan och kommer att hända under nästa vecka.

Jag har gott hopp om internets samlade klokskap!

• Elskåp med tryckvakt och elektroniska komponenter, del av dränkpumpinstallation, synligt tryckmätare visar cirka 2 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte säkert att det är något fel på pumpen. Som men alla induktiva apparater kan den ge en "störpuls" när den stängs av. Kanske inverkar långa ledningar.

Vad för typ av JFB har du? Det är väl ingen gammal av typ AC? Typ A ska du ha.
Ev behöver du en extra störsäker https://www.elbutik.se/product.html/hager-jordfelsbrytare-4-polig-typ-hi-extra-storsaker

Eller så kan pumpen läggas utanför JFBn. Men det finns många dränkpumpar där tillverkaren "förbjuder" JFB. Jag skulle förorda att man väljer en annan tillverkare där om man orkar bry sig.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Typ A, verkar det som.

Jag får nog gräva fram handlingarna i någon huspärm om exakt vilken pump det är. Det känns ju rimligt att den är installerad enligt anvisning från tillverkare, men sånt har ju blivit knas förr.

Men något måste ju ha förändrats någonstans i systemet, det har funkat finemang i 10+ år.

• Automatsäkringar i elcentral märkt "19-21 VATTENPUMP" med två brytare i läge "ON".
    Skapa konto
  • Jordfelsbrytare med märkning 40A 30mA, handskriven text under, visar elektrisk komponent.
    Skapa konto
Det är svårt att hitta utan dyra instrument och kunskap. Det behöver inte vara pumpen, det kan också vara glappande kontakter i tryckbrytaren, eller kontaktorn. Det billigaste är att byta något och se, t.ex den gamla JFBn från AEG. AEG är ett gammalt fint märke med lär anses ligga i mellanskiktet idag.

A
Hej

Elfirman hittade alltså inga fel vid isolationsmätning av pumpkretsen och kontroll av pumpen?

Jag skulle synat styrskåpet lite närmare, det skulle kunna vara kontaktorns eller pressostatens rörelse som påverkar något.
T.ex. synar man bilden lite närmare vid inkommande L1 L2 L3 så ser det lite suspekt ut, typ sot/bränt/överledning.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Jag ringde brunnsfirman i måndags. Han ville också ha en isolationsmätning på kabeln som går ner i brunnen. Den mätningen visade skrutt: 0,0 ohm mellan fas och jord för alla faser.

Pumpen bestämde sig tydligen för att slutligen sluta funka samtidigt som jag pratade med brunnsfirman. (Lite konstigt eftersom pumpen var kvar i brunnen hemma och jag var på jobbet.)

Det blev en ny pump. Med några saker i styrskåp bytta. Så nu funkar allt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S swentiok skrev:
Den mätningen visade skrutt: 0,0 ohm mellan fas och jord för alla faser.
Troligtvis så har inte kabeln till pumpen tejpats/fäst på ett bra sätt, dom första 4 metrarna. Den har fått en sving ut och då när pumpen startar, blir ett litet ryck som gör att allt vill snurra till några centimeter. Då skaver kabeln mot väggen och isoleringen går sönder. Väta går då in och även kan gå in i pumpen.Inget ovanligt, men kan ta några år innan det händer.
Nu inte sagt att det var så hos TS, men en tanke i det stora hela. med isolationsfel vid mätning.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte säkert att det är något fel på pumpen. Som men alla induktiva apparater kan den ge en "störpuls" när den stängs av. Kanske inverkar långa ledningar.
Jag delar denna uppfattning... jag hade dock inte kopplat bort jordfelsbrytaren som vissa föreslår utan valt en annan jordfelbrytare. Det finns jordfelsbrytare med högre trippström för att motverka brand.

alternativt att man monterar en mov på inkopplingspunkten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.