yonna skrev:
Ursprungligen var de inte i första hand avsedda som sommarnöje utan för att de mindre bemedlade skulle kunna odla grönsaker och frukt där många faktiskt kunde dryga ut hushållskassan. Under krigstider utökade många kommuner kolonilotter just för egenhushållet.
På vissa ställen var det inte tillåtet att bara odla frukt och grönt. Föreningen koloniträdgårdar i Stockholm såg sig nödgade att hota med uppsägning av dem som hade för mycket potatis och för lite blommor på sina kolonilotter.
http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=21803
Detta var våren 1914, och man föreställer sig att hotet inte skulle upprepas tre år senare när det odlades potatis i stadens parker.
http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=4549
http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=30349
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.