HOBBY ARCHITECT
Vad skulle det kosta att ta in året om vatten till dom? Varför är det sådana bestämmelser? Är dom dåligt isolerade för vintern? Känns rätt gammeldags. (Precis som tvättstugor i lägenhetshus.)

P
För att kommunpolitikerna inte vill ha folk åretruntboende i stugorna. Att stänga av vattnet är rätt effektivt för att förhindra det.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Vilka bestämmelser tänker du på? Det är knappast reglerat i lag, men möjligen i stugområdets interna regler. Det kan finnas olika skäl.

Majoriteten av de som har stuga där använder den kanske bara på sommaren. Då finns ingen orsak att lägga en massa pengar på att frostskydda vattenledningen.

Samfällighetsföreningen vill inte att folk skall bosätta sig permanent i stugorna och stänger därför av vattnet.

Det finns säkert kolonistugeområden där du får borra en egen brunn för vintervatten om du vill.

HOBBY ARCHITECT
mnils skrev:
För att kommunpolitikerna inte vill ha folk åretruntboende i stugorna. Att stänga av vattnet är rätt effektivt för att förhindra det.
Varför vill dom inte det då?

HOBBY ARCHITECT
Avemo skrev:
Det finns säkert kolonistugeområden där du får borra en egen brunn för vintervatten om du vill.
Vad kostar det ungefär?

HOBBY ARCHITECT skrev:
Varför vill dom inte det då?
Jag vet inte hur lagtexten ser ut, men gissar på att syftet med kolonistugor är att även de med lite mindre fet plånbok ska kunna skaffa sig ett sommarnöje. Om det blir året-runt-standard på dessa stugor så faller nog den tanken eftersom priserna skulle skjuta i höjden enormt. Idag kan man köpa en riktigt fin kolonilott för ett 2-300k där jag bor, det gör dessa tillgängliga. Med permanentstandard? Tja, en mill kanske.

HOBBY ARCHITECT
Robert63 skrev:
Jag vet inte hur lagtexten ser ut, men gissar på att syftet med kolonistugor är att även de med lite mindre fet plånbok ska kunna skaffa sig ett sommarnöje. Om det blir året-runt-standard på dessa stugor så faller nog den tanken eftersom priserna skulle skjuta i höjden enormt. Idag kan man köpa en riktigt fin kolonilott för ett 2-300k där jag bor, det gör dessa tillgängliga. Med permanentstandard? Tja, en mill kanske.
Jaha.

Det finns inga lagar som förbjuder någon att bo i ett koloniområde. Därför måste kommunen gå omvägar när de vill att koloniområdet inte skall omvandlas till ett villaområde i miniatyr. Till exempel ställa in sophämtning på vintern, stänga av eventuellt kommunalt vatten och inte hålla med snöröjning. Trots detta händer det att folk bor i kolonistugorna. Det är helt lagligt, men eventuellt i strid med stugområdets regler.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Avemo skrev:
Trots detta händer det att folk bor i kolonistugorna. Det är helt lagligt, men eventuellt i strid med stugområdets regler.
Hur klarar dom sig utan vatten på vintern kan man undra. Eller är dom bara där på helgerna på vintern menar du?

HOBBY ARCHITECT skrev:
Hur klarar dom sig utan vatten på vintern kan man undra. Eller är dom bara där på helgerna på vintern menar du?
I närheten av där jag bor finns ett koloniområde där ett par av stugorna såg ut att vara permanent bebodda för några år sedan. Adventsljusstakar runt jul, alltid skottat, lampor tända, rök ur skorstenen. Jag vet inte hur de gjorde med vattnet, men det finns flera sätt. Egen brunn, hämta vatten i dunkar, smälta snö eller samla regnvatten till disk och tvätt.

Vatten kan man hämta i dunk. Men standarden blir ju som camping.

Glöm inte bort avloppsfrågan. Det kan bli en betydande kostnad för både kommun och stugägare …

Robert63 skrev:
... men gissar på att syftet med kolonistugor är att även de med lite mindre fet plånbok ska kunna skaffa sig ett sommarnöje. Om det blir året-runt-standard på dessa stugor så faller nog den tanken eftersom priserna skulle skjuta i höjden enormt. ...
Ursprungligen var de inte i första hand avsedda som sommarnöje utan för att de mindre bemedlade skulle kunna odla grönsaker och frukt där många faktiskt kunde dryga ut hushållskassan. Under krigstider utökade många kommuner kolonilotter just för egenhushållet. Kommunerna vill behålla denna möjlighet genom restriktioner (vatten/avlopp/rimlig årsavgift/husstorlek). Ytterligare restriktioner finns till exempel i Landskrona där en kolonilott endast får säljas till någon som är mantalsskriven i Landskrona. Detta hindrar ytterligare prisspekulation. Många av stugorna har gått i arv under hela 190å-talet. Kommer du förbi Landskrona kan jag rekommendera ett besök bortom Citadellet. Det är otroligt charmigt och välbevarat och det finns ett fint litet hus med trädgård från 1910 (?) som sköts av något museum och som är öppet för besökande. I Malmö har man öppnat för nya små koloniområden där odlingsytan bara är på 100 kvm och där man inte får bygga annat än ett redskapsskjul. Få ursprungssvenskar hittar dit men många av våra nysvenskar. De odlar väldigt många spännande rotfrukter, grönsaker och örter som vi inte är vana vid. Kul!

• Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
Varför undrar du? Är du bara nyfiken? Eller har du konkreta planer?
Du fick ett riktigt bra svar av yonna vad gäller bakgrunden, jag rekommenderar även en sökning på koloniträdgård på Wikipedia.

HOBBY ARCHITECT
granis70 skrev:
Varför undrar du? Är du bara nyfiken? Eller har du konkreta planer?
Du fick ett riktigt bra svar av yonna vad gäller bakgrunden, jag rekommenderar även en sökning på koloniträdgård på Wikipedia.
Bara nyfiken. :)

• Gilla
granis70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.