Hej.

Jag har ett gammalt radhus från 1957 som värms med fjärrvärme. En central i ena änden av längan och sen tvårörssystem till traditionella radiatorer.

När jag köpte huset hade man i badrummet ersatt radiatorn med golvvärme genom att bara vända ner rören i golvet igen till gv-slangen. Det blev ingen värme av det, oklart varför.

Jag har totalrenoverat badrummet och lagt in 12 mm golvvärmeslang och sen flytspacklat. Har skarvat på tillopp och retur i väggen från den gamla radiatorn och dragit upp detta med 16 mm PEX (nr 1 och 2) samt golvvärmeslangen (nr 3 och 4) till ett modernt LK skåp och deras minishunt, tror den heter M60.

Jag får dock inget flöde i golvet (i alla fall ingen värme).

Golvvärmeslangen är provtryckt idag med tryckluft samt vatten. Bra flöde och inget problem.
Om jag lossar 1:an så är det tryck där, kommer ut relativt rent vatten. Lossar jag tvåan är det också tryck, men med smutsigt "radiatorvatten". Det tolkar jag som att 1:an är tillflödet och att 2:an är retur. Så är det tänkt att vara, i värsta fall har jag ju förväxlat dessa båda. Att det är tryck efter på returen är inte så konstigt i en stor radhuslänga med många inkopplade radiatorer, även om jag kan tycka att det borde "suga" i returen och inte vara tryck 🤔

Öppnar jag luftskruven så är det bra tryck där också. Både med blåa ratten övanför 4:an öppen eller stängd.

Termostaten är för övrigt inte påskruvad så den är helt öppen.

När jag alltså öppnar luftskruven så är det konstant flöde och jag märker att det blir varmt i 1:an.

Vad kan vara fel? Övriga vanliga radiatorer i huset blir varma, så skillnaden i tryck mellan till-rör och retur-rör funkar uppenbarligen där.

Kan det vara så att jag måste addera en cirkulationspump?

• Golvvärmeinstallation i ett badrum med en LK minishunt M60, PEX-rör, tryckmätare och märkta kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M martinradbo skrev:
även om jag kan tycka att det borde "suga" i returen och inte vara tryck 🤔
Det är övertryck i systemet både på tryck- och sugsidan. Annars får man problem med kavitation och luft som smyger sig in på diverse ställen.

M martinradbo skrev:
Kan det vara så att jag måste addera en cirkulationspump?

Ja.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Kolla även så detta vredet är öppet.

Vred på mekanisk enhet med grön pil som pekar mot det.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Kolla även så detta vredet är öppet.

[bild]
Ja det är satt på högsta värdet, alltså fullt öppet.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte minishunt M60, utan minikretsventil RTB, den ska inte ha någon extra cirkulationspump,
[länk]

[länk]

Jag misstänker att det är för högt tryckfall över golvvärmeslingan samt att resten av värmesystemet inte är rätt injusterat.

Prova att vrida ner termostaterna på alla radiatorer för att se om det blir flöde genom golvvärmeslingan.
Jag har pratat med LK idag. Instruktionen är inte supertydlig, men de säger att radiatorkretsens tillopp ska kopplas direkt på golvvärmeslangen, och att denna ventil ska sitta i slutet av slingan för att sen gå tillbaka på radiatorkretsens returledning.

Som jag har kopplat (om nr 1 är värmesidan i radiatorslingan) så har jag satt ventilen FÖRE gv-slingan.
Jag behöver alltså dels vända på ventilen, det är lätt, samt koppla ihop 1 med 1 och flytta 2 (som är returledningen i radiatorsystemet) till utgången på ventilen (där 4 sitter idag, vid det blå vredet).

Med ventilen FÖRE slingan gissar jag att det hela tiden är för varmt vatten och att den då stänger för mycket/helt och hållet.

Blir till att mecka lite nån dag och se om det gör skillnad.

Krilleman
M martinradbo skrev:
Jag har pratat med LK idag. Instruktionen är inte supertydlig, men de säger att radiatorkretsens tillopp ska kopplas direkt på golvvärmeslangen, och att denna ventil ska sitta i slutet av slingan för att sen gå tillbaka på radiatorkretsens returledning.
Det står ju inte i klartext vid snabb titt på installationsanvisningen.
Men bilden säger det i alla fall för båda förläggningssätten.

(E)

Principskiss för inkoppling i radiatorsystem med förläggningssätt för golvvärmerör i snäcka, visar olika rörkopplingar och ledningar.
Skapa konto

Oj, förvånad att denna minikrets finns om jag förstått dess funktion.
Den har ju ingen pump utan förutsätter att radiatorkretsen har så stort pumptryck att det räcker till för tryckfall över både golvslinga och minikrets. Det är inte givet. Vanligtvis har golvslingor betydligt större tryckfall än radiatorsystem. En radiator är inget motstånd utan har lite pumpfunktion genom vertikal avkylning.

Här följer en liten uppsats om hur man beräknar en golvslingas flöde och tryckfall

FLÖDE OCH TRYCKFALL I GOLVSLINGA
Är nu 80+ och har arbetat med vvs-konstruktör för större projekt. Där fanns ingen golvvärme. Min erfarenhet av golvvärme begränsar sig till egna huset.

I mitt hus är alla slingor ingjutna i betong i bottenplatta eller i 7 cm betong på lättklinkerelement. Jag förmodar att ingjutna slingor har större värmeöverföring (kylning) än slingor i plåtkasetter i trägolv. I plåtkasetter har röret endast linjeanliggning mot golv och två sidor.

I ingjutna fall tar det lång tid för att returtemp kan stiga till ca 5 C under framtemperaturen om värmen inte stått på länge, något dygn. Om returtemp inte närmar sig framtemp - 5 C efter ett dygn tyder det på för dålig cirkulation i slingan. Första misstanke bör föranleda kontroll av tryckfallet över slingan om cirkulationspumpen klarar av det vid fullt flöde för samtliga slingors behov.

För en slinga i välisolerat golv, t ex mellanbjälklag i trähus, kan man räkna med att den mesta värmen går uppåt. I betong på mark bör underliggande isolering vara 30 cm för att begränsa värmeledning (förlust) neråt. Vid mindre isolering bör man lägga till värme för förlust neråt.

Om man vill ha max 50 W/kvm uppåt från golvslinga och slingavståndet är 30 cm blir det 3,3 m slinga per kvm golvyta. Lägger man slingorna tätare får man beräkna efter det. 30 cm slingavstånd innebär att en meter slinga skall överföra 50 : 3,3 = 15 W / m slinga, eller kanske 17 med tillägg för värmeläckage neråt.

En slinga för 10 kvm golv har en längd av 10 • 3,3 = 33 m vartill kommer eventuell längd mellan fördelare och rummet.
Slinga 33 m skall således överföra 10 • 50 = 500 W eller 0,5 kW. Vid vattentemp dT 5 C blir det vattenflödet 0,5 : (4,18 • 5) = 0,024 l/s.

! Notera att om golvytan fördubbla så fördubblas inte bara slinglängden utan även flödet fördubblas. Därmed fyrdubblas tryckfallet per meter (!) i golvslingan !

Många klagar på dålig cirkulation i golvslingor. Kanske beror det på att man har stort tryckfall i för lång slinga

RÅD
Beräkna slingflöde och kolla tryckfallet i diagram för rörets inre diameter och längd. Kolla att pumpen ger ett tryck som klarar största slingans tryckfall vid samtliga slingors flöde, med lite marginal för tryckfall i gemensamma ledningar och fördelare.

• Nomogram för cu-rör, visar samband mellan invändig diameter, flöde, värmeflöde, hastighet, dynamiskt tryck och tryckfall i värmeinstallationer.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det står ju inte i klartext vid snabb titt på installationsanvisningen.
Men bilden säger det i alla fall för båda förläggningssätten.

(E)

[bild]
Nä, inte helt självklart. Nu när
J Jochi skrev:
Oj, förvånad att denna minikrets finns om jag förstått dess funktion.
Den har ju ingen pump utan förutsätter att radiatorkretsen har så stort pumptryck att det räcker till för tryckfall över både golvslinga och minikrets. Det är inte givet. Vanligtvis har golvslingor betydligt större tryckfall än radiatorsystem. En radiator är inget motstånd utan har lite pumpfunktion genom vertikal avkylning.

Här följer en liten uppsats om hur man beräknar en golvslingas flöde och tryckfall

FLÖDE OCH TRYCKFALL I GOLVSLINGA
Är nu 80+ och har arbetat med vvs-konstruktör för större projekt. Där fanns ingen golvvärme. Min erfarenhet av golvvärme begränsar sig till egna huset.

I mitt hus är alla slingor ingjutna i betong i bottenplatta eller i 7 cm betong på lättklinkerelement. Jag förmodar att ingjutna slingor har större värmeöverföring (kylning) än slingor i plåtkasetter i trägolv. I plåtkasetter har röret endast linjeanliggning mot golv och två sidor.

I ingjutna fall tar det lång tid för att returtemp kan stiga till ca 5 C under framtemperaturen om värmen inte stått på länge, något dygn. Om returtemp inte närmar sig framtemp - 5 C efter ett dygn tyder det på för dålig cirkulation i slingan. Första misstanke bör föranleda kontroll av tryckfallet över slingan om cirkulationspumpen klarar av det vid fullt flöde för samtliga slingors behov.

För en slinga i välisolerat golv, t ex mellanbjälklag i trähus, kan man räkna med att den mesta värmen går uppåt. I betong på mark bör underliggande isolering vara 30 cm för att begränsa värmeledning (förlust) neråt. Vid mindre isolering bör man lägga till värme för förlust neråt.

Om man vill ha max 50 W/kvm uppåt från golvslinga och slingavståndet är 30 cm blir det 3,3 m slinga per kvm golvyta. Lägger man slingorna tätare får man beräkna efter det. 30 cm slingavstånd innebär att en meter slinga skall överföra 50 : 3,3 = 15 W / m slinga, eller kanske 17 med tillägg för värmeläckage neråt.

En slinga för 10 kvm golv har en längd av 10 • 3,3 = 33 m vartill kommer eventuell längd mellan fördelare och rummet.
Slinga 33 m skall således överföra 10 • 50 = 500 W eller 0,5 kW. Vid vattentemp dT 5 C blir det vattenflödet 0,5 : (4,18 • 5) = 0,024 l/s.

! Notera att om golvytan fördubbla så fördubblas inte bara slinglängden utan även flödet fördubblas. Därmed fyrdubblas tryckfallet per meter (!) i golvslingan !

Många klagar på dålig cirkulation i golvslingor. Kanske beror det på att man har stort tryckfall i för lång slinga

RÅD
Beräkna slingflöde och kolla tryckfallet i diagram för rörets inre diameter och längd. Kolla att pumpen ger ett tryck som klarar största slingans tryckfall vid samtliga slingors flöde, med lite marginal för tryckfall i gemensamma ledningar och fördelare.
Tack för mycket utförligt svar.

Badrummet är kanske 3 m², med 12 mm slang, osäker på hur lång den är.

Så nu står jag med LK som säger att deras minikretsventil SKA fungera för så här små slingor utan extra circpump, å flera åsikter här inkl min egen magkänsla som säger att trycket i systemet kanske inte räcker till.

Jag kommer inte kunna få fram några siffror på systemet. Det är fjärrvärme som sprids i en radhuslänga med 10 hus, två-rörssystem, med värmekapacitet som länge varit på gränsen för att få riktigt varmt i alla hus. Dock vet jag inte om det är trycket som är dåligt, eller att vattnet blir för kallt i systemet eller nåt annat?

Jag antar att jag måste koppla om så att golvslingan ligger FÖRE ventilen på så sätt som LK föreskriver, innan jag säkert vet om det funkar eller inte.

M martinradbo skrev:
Ja det är satt på högsta värdet, alltså fullt öppet.
E du säker? Har själv haft lite strul och en del av strulet har varit att de ventilerna i värmeskåpet fungerar tvärtemot vad man är van vid.

Har du 2 stycken såna svarta rattar en för flöde och en för värme och du har Max på båda, testa och skruva dom max på andra hållet bara för att utesluta.

Testa, låt vara i 1 timme. Har själv gjort detta misstaget som sagt hehe

M martinradbo skrev:
Nä, inte helt självklart. Nu när

Tack för mycket utförligt svar.

Badrummet är kanske 3 m², med 12 mm slang, osäker på hur lång den är.

Så nu står jag med LK som säger att deras minikretsventil SKA fungera för så här små slingor utan extra circpump, å flera åsikter här inkl min egen magkänsla som säger att trycket i systemet kanske inte räcker till.

Jag kommer inte kunna få fram några siffror på systemet. Det är fjärrvärme som sprids i en radhuslänga med 10 hus, två-rörssystem, med värmekapacitet som länge varit på gränsen för att få riktigt varmt i alla hus. Dock vet jag inte om det är trycket som är dåligt, eller att vattnet blir för kallt i systemet eller nåt annat?

Jag antar att jag måste koppla om så att golvslingan ligger FÖRE ventilen på så sätt som LK föreskriver, innan jag säkert vet om det funkar eller inte.
Ja, du måste koppla som LK föreskriver om det skall ha chans att fungera.
Rör från radiatorkoppling tillopp, via golvslinga, till vänster ansl på LK. Nr 8.
Rör från LK nr 7 till radiatorledning.
Se bild nedan.

• Bild av en LK Minikretsventil RTB med numrerade delar inklusive handratt, avluftningsventil, tillopps- och returanlutningar, samt returtemperaturbegränsare.
    Skapa konto
useless useless skrev:
Det är övertryck i systemet både på tryck- och sugsidan. Annars får man problem med kavitation och luft som smyger sig in på diverse ställen.

Ja.
Eftersom jag har ett par olika saker som kan vara fel här, så skulle jag vilja säkerställa till 100 % vad som är radiatorkretsen tillopp och returledning, det vill säga, i värsta fall kan jag ha förväxlat dem då det inte fanns några anteckningar från förra installationen.

Finns det något säkert sätt att göra det? Det handlar om nr 1 och nr 2 i originalinläggets foto.

Från nr 1 kommer det näst intill rent vatten, å från nr 2 kommer det typiskt smutsigt radiatorvatten. Båda är trycksatta som vi tidigare diskuterat, i princip med samma tryck bägge två.

M martinradbo skrev:
Finns det något säkert sätt att göra det? Det handlar om nr 1 och nr 2 i originalinläggets foto.
Slå av värmen en stund, slå på den igen och känn vart det blir varmt först?

M martinradbo skrev:
Eftersom jag har ett par olika saker som kan vara fel här, så skulle jag vilja säkerställa till 100 % vad som är radiatorkretsen tillopp och returledning, det vill säga, i värsta fall kan jag ha förväxlat dem då det inte fanns några anteckningar från förra installationen.

Från nr 1 kommer det näst intill rent vatten, å från nr 2 kommer det typiskt smutsigt radiatorvatten. Båda är trycksatta som vi tidigare diskuterat, i princip med samma tryck bägge två.
Kolla vilken ledning för radiatorer som är varmast och således är tillopp. Brukar vara den som ansluter närmas gaveln på radiator, men det finns omvänt (vissa Danfoss koppel) så kolla noga vilken som är varmast.
Från radiatorers framledning dras rör till golvslinga. Jämnast värme får man om slingan dras som LK kallar snäcka så att första halva slinga och sista hamnar intill varandra. Lägger man golvslingan från ena sidan blir den sidan varmare än motstående.

LK schema med min färgläggning visar hur man kopplar, dels vid befingliga radiatorledningar, dels vid LK-enheten.
Lycka till.

• Principbild av radiator- och golvvärmesystem med ledningar i snäckmönster. Diagram visar inkoppling vid radiator och värmeslinga.
    Skapa konto
Otroligt tacksam för att ni tagit er tid och svarat. Idag tog jag mig tid att verkligen kolla upp grejer.

Man blir ju så osäker när saker inte fungerar. Men det visar sig att jag hade gjort rätt från början. Nu har jag återställt allt till som det ska vara. Första bilden visar det.
A = Tillopp radiatorkrets
B - Retur radiatorkrets
C och D - golvvärmeslangen

Letade upp gamla bilder också. Som man kan se på bild två och tre nedan så har det någon gång i tiden suttit en radiator här. Sen ha tidigare ägare "vänt ner" kopplingarna rätt ner i golvet till en golvvärmeslang. Allt det är borttaget och man kan se hur jag förberett för att koppla ihop grejerna och komma in i LK-skåpet.

Tyvärr tror jag tryckskillnaden mellan tillopp och retur är för dålig. Om jag stänger blå kranen (till returen) och öppnar luftskruven så fungerar det, vatten flödar genom hela slingan och kommer ut. Men när jag kopplar på returen så är det för stort mottryck i den (tror jag).
Svårt att få in en cirkulationspump här, eller?

VVS-installation i skåp med märkta rör och kopplingar; A = Tillopp radiatorkrets, B = Retur radiatorkrets, C och D = Golvvärmeslang.
Skapa konto

Vägg under renovering med rör och kopplingsbox för tillopp och retur i radiatorkrets och golvvärmeslang, exponerad trästomme och isolering.
Skapa konto

Rörkopplingar i en vägg, med märkta punkter och golvfästen. A och B är radiatoranslutningar, C och D är golvvärmeslangar. Underlaget är betong.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.