Det är ingen vacker syn, en vuxen karl som gråter framför barnen som inte enbart vill ha varmt vatten i duschen.

Men jag fattar inte, När man justerar så blir det antingen varmt eller hett.
Ursäkta avsaknaden av korrekta facktermer.

Det yttersta mässingreglaget är i botten och då är vattnet varmt. Vrider jag det med tången så blir det hett. Men aldrig kallt.
Jag har kontrollerat filtret och det var inte igentäppt på vare sig kall- eller varmvattenanslutningen.
Och hur jag skall använda den grå plastmackapärren fattar jag inte heller, spelar ingen roll hur jag sätter den. Eller, jag fattar att det är en begränsning för vredet men...

Blandaren är från Bauhaus eget(?) märke som kanske är Solaris(?), vi köpte det 2012.

Det kanske framgår att jag inte fattar vad som är fel eller vad som kan göras. Och då frågar man.

Närbild av en del i en blandare med mässingdetaljer och en flexibel metallslang, del av ett värmereglerande system för vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en demonterad duschblandare med avtagna delar, inklusive mässings- och plastkomponenter, hållna i en hand.
Skapa konto

Har det fungerat innan eller har det alltid varit så?
När den ventilen är i botten så borde det inte vara något varmvatten alls
Kanske det räcker med att byta blandare

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Prova med att vrida vredet mot max minus, drag ut vredet och vrid det i luften mot max värme, sätt tillbaka vredet och vrid mot minus. Kan fungera, man trimmar inställningen för varmare eller kallare vatten.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Jag misstänker vi får köpa en ny blandare men först skall jag se om det går att ordna genom att bada rackarna i lösning av ättika och/eller bakpulver.

Det ät tyvärr svårt att söka på Byggahus men det dök upp några trådar med likartade problem under denna tråd..

Fario Fario skrev:
Jag misstänker vi får köpa en ny blandare men först skall jag se om det går att ordna genom att bada rackarna i lösning av ättika och/eller bakpulver.

Det ät tyvärr svårt att söka på Byggahus men det dök upp några trådar med likartade problem under denna tråd..
Om du letar reda på instruktioner till blandaren så kommer du i dessa antagligen se att det finns filter/silar inuti den.
Rengör dem & den kommer troligen fungera.

Tips:
  1. Stäng av vattnet
  2. Ta bort den ratt som reglerar mängden vatten
  3. Skruva ut den stora mässings delen där & du kommer antagligen se dessa silar
  4. Rengör & sätt ihop allt.
  5. Kommer troligen fungera.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Jag kollade de två silar som är i anslutning till rören och de såg fräscha ut.

Nu skall jag se om jag kan få isär termostaten? och kanske få ordning på det eller sprida skruvar och brickor över hela uppfarten och dra sönder en gänga…

Själva mässingdelen lyckas jag inte skruva loss. Satt blandaren i skruvstädet (med backar) men jag vågade inte ta i mer än vad jag vågade.

• En termostat i metall med synliga silar vid röranslutningar, fotograferad på en brun yta.
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.