R rdahlin skrev:
Det jag avsåg med inlägget var att om flödet i radiatorerna på övervåningen begränsas så kommer det cirkulerande vattnet att ta den väg som har minst motstånd även när termostaterna är helt öppna (eller om de är bortmonterade och de är helt öppna i övrigt) så kommer de att ha ett minsta motstånd som om det är större än radiatorerna i källaren kommer att leda till att mer värme kommer till källaren.
Ja, du skrev det i den text jag inte citerade.
Jag kommenterade bara just det lilla som jag citerade och i det jag citerade har du fel i.

Ja, om man stryper flödet på en del radiatorer så kommer flödet att öka i andra radiatorer. Det är det man gör när man justerar förinställningen.
R rdahlin skrev:
I mitt fall blev jag rådd att ta bort samtliga termostater om jag ville ha samma temperatur i hela huset och bara behålla dem i de rum som ev skulle vara svalare.
Det är fel väg att gå.

Man justerar in förinställningen så att det blir "jämn" temperatur mellan rummen, sen justerar man in värmekurvan så att det blir "rätt" rumstemperatur oberoende utetemperaturen. Därefter monteras termostaterna och justeras in så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Termostaterna bör/"ska" normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.

Funkar det verkligen att först justera så det blir jämn temperatur mellan rummen och sedan bara röra värmekurvan för att få lagom varmt om man har både källare och rum ovan mark? Bygger det inte på att huset beter sig linjärt och alla rum påverkas liknande av utetemperatur - källaren har väl typiskt ett värmebehov som är ganska konstant medan övervåning har markant olika behov om det är 15 grader och vindstilla eller -20 grader och blåser storm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.