Jag har funderat på det, men jag kommer inte på anledningen att man måste ha skyddstrafo vid arbete i tex cisterner. Jag tycker att JFB borde ge ett fullgott skydd.

Kan någon förklara detta?

Man kan inte till hundra lita på att en JFB inte går sönder. Jag har bytt ett flertal med div fel på. När det gäller livsfara ska man akta sig för att lita på elektromekaniska "apparater" som livlina.

Jag är ingen expert i ämnet, men jag tror med betoning på tror att skälet är att i den miljön kan man få så oerhört stor strömgenomgång, att det är möjligt att man hinner bli död eller åtminstone brännskadad innan jordfelsbrytaren hinner bryta.

Om du tänker dig att du ligger på rygg och arbetar, kanske genomsvettig, eller tom. vätska som blöter igenom kläderna. Då har du stor anliggningsyta att en annars ganska harmlös stöt, kanske ger flera ampere genom kroppen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, så är det. Vid en ström på ca 500 mA genom kroppen spelar det ingen roll hur snabbt en JFB bryter. Man kanske inte dör men det är stor risk för hjärtproblem - hjärtkammarflimmer. Vid 1000 mA är risken 50 % enligt standarden. Så man kräver extra skydd i form av SELV eller skyddstransformator när det finns risk för strömmar av denna storlek. Det kan bara inträffa vid stor kontaktyta mot kroppen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.